• Anonym (Tolkningsföreträde)

    Hur bemöter man någon som vill säga N-ordet?

    Jag har vid enstaka tillfällen stött på personer i facebook grupper som velat använda N ordet. När jag påtalat att detta är olämpligt så uttrycker de att det själva är svarta och de har själva tolkningsföreträde och därför får den säga så. 


    Hur bemöter man det? För den har ju tolkningsföreträde som svart, jag är vit. 


    De känner inte att det är ett kränkande ord, jag tycker att det är djupt problematiskt men jag har inte möjlighet att säga att det inte har rätt att uttrycka sig rasistiskt, eller? 

  • Svar på tråden Hur bemöter man någon som vill säga N-ordet?
  • Anonym (Tolkningsföreträde)
    Anonym (Gg) skrev 2024-03-10 22:44:12 följande:

    Sluta lägg dig i istället... Hur vet du att någon som använder sig av N-ordet inte håller på att självförsvara sig? 


    Hur menar du? Det är ett olämpligt ord. 


    När folk sprider rasism så måste ju den övriga massan säga ifrån 

  • Anonym (Tolkningsföreträde)
    Anonym (Gg) skrev 2024-03-10 22:44:12 följande:

    Sluta lägg dig i istället... Hur vet du att någon som använder sig av N-ordet inte håller på att självförsvara sig? 


    Hur menar du? Det är ett olämpligt ord. 


    När folk sprider rasism så måste ju den övriga massan säga ifrån 

  • Anonym (hm)
    Anonym (Tolkningsföreträde) skrev 2024-03-10 22:45:53 följande:

    Hur menar du? Det är ett olämpligt ord. 


    När folk sprider rasism så måste ju den övriga massan säga ifrån 


    Förvisso, men inte alltid. Du kan naturligtvis säga till en svart person att du anser att ordet är olämpligt, men det innebär inte mycket mer än att du har gett din åsikt. Personen i fråga har ett visst företräde och har säkerligen själv förståelse för hur ordet kan användas inom sin egen kultur. Din kommentar om rasism blir både verkningslös och irriterande i en sådan situation. 
  • felicityporter

    Personligen låter jag människor använda vilka ord de vill. Det tycker jag är överlägset lättast och dessutom gillar jag inte censur.

  • Anonym (Tolkningsföreträde)
    Anonym (hm) skrev 2024-03-10 22:53:52 följande:
    Förvisso, men inte alltid. Du kan naturligtvis säga till en svart person att du anser att ordet är olämpligt, men det innebär inte mycket mer än att du har gett din åsikt. Personen i fråga har ett visst företräde och har säkerligen själv förståelse för hur ordet kan användas inom sin egen kultur. Din kommentar om rasism blir både verkningslös och irriterande i en sådan situation. 
    Eftersom dessa diskussioner sker på typ facebook så har detta skett när jag inte känt till deras hudfärg från början. Alla har ju inte en tydlig profilbild utan har typ en tecknad seriefigur och sedan har det andra riktiga bilder på sig själva 
  • Tukt

    Som flera varit inne på så måste man inte alltid "säga ifrån". Det viktiga är inte att markera, utan att i bästa fall påverka synen på det som sagts. Och då måste man använda de redskap som finns.
    Att bemöta konstigheter är inte alltid rätt sätt. Det kan få motsatt effekt.
    Lite som här på Familjeliv när någon startar, exempelvis, misogyna trådar. Det är ingen mening att i sig bemöta TS i en diskussion. Utan det kan vara bättre att skapa perspektiv, eller skapa metadiskussioner till de man kan nå. Vilket ofta inte går med trådstartaren.
    Sedan kan man ju alltid anmäla utan diskussion.

  • Anonym (hm)
    Anonym (Tolkningsföreträde) skrev 2024-03-10 22:57:12 följande:
    Eftersom dessa diskussioner sker på typ facebook så har detta skett när jag inte känt till deras hudfärg från början. Alla har ju inte en tydlig profilbild utan har typ en tecknad seriefigur och sedan har det andra riktiga bilder på sig själva 
    Men är du en del av diskussionen? Är det du som blir kallad för n-ordet? Används n-order för att beskriva personen själv i fråga? Om personen inte har någon tydlig profilbild kan det ju vara bättre att faktiskt inte bemöda det alls. Du kan alltid anmäla kommentaren och den kommer då antagligen att tas bort. Vilket i sin tur leder till en tankeställare, oavsett om personen är svart, vit, brun eller lila. 
  • Anonym (?)

    Är uppfödd med N.ordet. N-boll o.s.v. Ändrar inte på det, negro är svart och inte nigger eller annat nedsättande i mina ögon 
    Fy fan vad detta inlägg kommer att raderas ....hahahah

Svar på tråden Hur bemöter man någon som vill säga N-ordet?