• Anonym (TS)

    Klasskillnad

    Vad tycker ni om klasskillnader?
    Vilken klass tillhör ni?

    Jag och min familj (make och 2 vuxna barn) tillhör övre medelklass. 
    Jag kommer från arbetarklass. 

  • Svar på tråden Klasskillnad
  • Anonym (Jag)

    Tycker och tycker... De existerar även om många vägrar inse det. De kommer alltid finnas. Inkomstklyftorna ökar och skapar större avstånd mellan människor också.

    Född arbetarklass (om ens), tillhör idag övre medelklassen.

  • Mandel

    Totalt ointresserad av "klasser". Det viktiga är hur folk är, hur lyckliga de själva är och hur de får mig att må.
    Finns rika i överklass med sämre beteende än låginkomsttagare med arbetarbakgrund och tvärt om.

    Rör mig i den akademiska världen och blir bara mer och mer förundrad över hur korkade många människor är här och hur stor avsaknaden av logiskt tänkande och sunt förnuft är kring allt utanför deras eget specialämne.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Don't get it)

    Jag har aldrig fattat det där med klass. Jag har nog inte fått lära mig det. Vad är det som avgör sånt? Ni som kan, vad skulle ni behöva veta om mig för att kunna säga vilken klass jag tillhör? 

  • Anonym (TS)

    Svar till Mandel inlägg 2:
    Det där med beteende  - min mor & syster - som jag inte har någon kontakt med längre p.g.a psykisk misshandel  - blir sura för att vi inte lånade dom pengar, blev sura för att min make inte tog ledigt från arbetet för att skjutsa dom, avundsjuka för att vi har sommarstuga för dom har minsann inte råd att åka någonstans. 
    Men sök jobb istället för att leva på soc och klaga!

    En bekant som är arbetslös frågar mig ofta om hjälp med arbete och bostad.
    Jag ger förslag men inget duger.

  • Purple Haze of Sweden

    Klasser finns självklart. Men i så fall tror jag nästan att det är större skillnader mellan "inkomstklasser" mellan typ hantverkare och tjänstemän och de som styr företagen. Hantverkare av idag är ju knappast någon låginkomstklass, medans däremot sjukvårdspersonal som vanligtvis har en högre utbildning märkligt nog tjänar mindre. Sedan har vi de riktigt högavlönade som bankdirektörer mm som enligt mig tjänar löjligt höga årslöner.

    Är själv "övre medelklassen" men inte på grund av "inkomst av tjänst" utan på grund av "inkomst av kapital" som beror på att jag sparat en slant varje år som jag investerat på börsen i företag som gått bra.

    Anser mig annars som klasslös men jag röstar borgerligt.

  • Anonym (Jag)
    Anonym (Don't get it) skrev 2024-03-20 14:40:23 följande:

    Jag har aldrig fattat det där med klass. Jag har nog inte fått lära mig det. Vad är det som avgör sånt? Ni som kan, vad skulle ni behöva veta om mig för att kunna säga vilken klass jag tillhör? 


    Inkomst, utbildning, social tillhörighet (var man bor, vilka man umgås med osv). Det är väl de mest avgörande faktorerna.
  • Anonym (Don't get it)
    Anonym (Jag) skrev 2024-03-20 15:23:42 följande:
    Inkomst, utbildning, social tillhörighet (var man bor, vilka man umgås med osv). Det är väl de mest avgörande faktorerna.
    Jag fattar fortfarande inte. Det låter ganska vagt. 
  • Anonym (Medelklass)

    Nu har jag legat skadad på soffan några dagar och hunnit läsa nästan ohälsosamt mycket på FL.
    Om man som TS växer upp i ett icke akademisk hem med missbruksproblem blir man då övre medelklass om man gifter sig med någon med god ekonomi?
    För hundra år sedan var en klassresa ett mål för många.
    Nu kan det istället vara fint att stå utanför den vanliga ekonomiska hetsen och bara leva för dagen och vara inte göra så stora klimatavtryck.
    Tex det är arbetarklass att flyga men överklass att ha tåget till Italien, då det visar på att du har tid och tänker på miljön.

  • Anonym (TS)
    Anonym (Medelklass) skrev 2024-03-20 17:05:09 följande:

    Nu har jag legat skadad på soffan några dagar och hunnit läsa nästan ohälsosamt mycket på FL.
    Om man som TS växer upp i ett icke akademisk hem med missbruksproblem blir man då övre medelklass om man gifter sig med någon med god ekonomi?
    För hundra år sedan var en klassresa ett mål för många.
    Nu kan det istället vara fint att stå utanför den vanliga ekonomiska hetsen och bara leva för dagen och vara inte göra så stora klimatavtryck.
    Tex det är arbetarklass att flyga men överklass att ha tåget till Italien, då det visar på att du har tid och tänker på miljön.


    Skrev jag något om missbruksproblem?
    Jag har pluggat,  jobbar, sparar pengar och sköter mig -  har aldrig levt på soc.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Don't get it) skrev 2024-03-20 16:53:17 följande:
    Jag fattar fortfarande inte. Det låter ganska vagt. 
    Jag tycker tvärtom att det är väldigt exakt. Det finns gränser (om än inte exakta på kronan) för inkomsten. Sedan om man tittar på utbildning, har personen studerat på högskola eller universitet, har hen yrkesutbildning, bara gymnasieexamen? Vad jobbar man med? Hur ser det socioekonomiska läget ut i området där man bor? Vilken klasstillhörighet har ens vänner och familj? Detta sammantaget kommer att visa vilken klass man själv tillhör. Tyngre vägande faktorer är dock utbildning, inkomst och yrke. Därefter bostadsområdet. Familj och vänner väger lättast.
Svar på tråden Klasskillnad