• Anonym (Kille(22))

    Flickvän har blivit tjock

    Hej, jag och min tjej har varit tillsammans i snart 1 år. Och när vi blev tillsammans i somras så var hon jätte fin och hade en bra kropp. 


    nu efter vinter och jul så har hon lagt på sig en del extra kilon. Jag älskar verkligen henne och vill vara med henne samtidgt som jag är en person som både är vältränad och bryr mig mycket om mitt utseende för min egen skull. Gillar att äta nyttigt men har också hittat en balans som gör att jag då och då kan äta även onyttigt.  


    hon har frågat mig om jag tycker att hon har gått upp i vikt och jag har svarat ärligt. (Så fint det går) nu ska hon alltså börja ?dieta? i 3 månader för att gå ner 12kg eller något sådant. 


    ska tilläggas att hon har under många år lidit av anorexia och blev friskförklarad i august. 


    så här kommer själva problemet. Hon tror att lösning är att strypa så mycket matintag som möjligt. Och jag försöker komma med råd och tankar om hur man kan vara fri i processen när man gå ner i vikt. Hon är inte alls mottaglig och ser på viktnedgång genom ett anorektiskt perspektiv. 


    jag vill så klart stötta henna i hennes beslut. Men är rädd för att hon kommer bli sämre genom den här processen.

    nu har vi inte heller sex för att hon tycker hon är ful och tjock. Vad jag än säger verkar det inte hjälpa. 


    råd kring hur jag ska förhålla mig vore jätte uppskattat 

  • Svar på tråden Flickvän har blivit tjock
  • Osmos

    Innan din flickvän som du vet har varit sjuk i anorexi frågar nästa gång så har du rådfrågat någon kunnig person. Här till exempel: www.friskfri.se

  • Anonym (Börje)

    Är rumpan fortfarande fin kan jag ta över.

  • Anonym (S)

    Låter som er relation kan bli skadlig för henne. För du verkar önska en smal kropp då du själv skriver att du bryr dig om hur kroppen ser ut och skriver i rubriken att din flickvän har blivit tjock. Då kanske du inte ska vara tillsammans med en tjej som har anorexia om vikten spelar roll. 

    Är det så att några kilon hit och dit inte spelar roll skulle jag råda dig att prata med någon som kan anorexia för att få råd hur du kan hantera när hon frågar dig. För det är viktigt att hon inte fller tillbaka i sin anorexia

  • Anonym (Kille(22))
    Anonym (S) skrev 2024-04-04 00:44:51 följande:

    Låter som er relation kan bli skadlig för henne. För du verkar önska en smal kropp då du själv skriver att du bryr dig om hur kroppen ser ut och skriver i rubriken att din flickvän har blivit tjock. Då kanske du inte ska vara tillsammans med en tjej som har anorexia om vikten spelar roll. 

    Är det så att några kilon hit och dit inte spelar roll skulle jag råda dig att prata med någon som kan anorexia för att få råd hur du kan hantera när hon frågar dig. För det är viktigt att hon inte fller tillbaka i sin anorexia


    Förstår din tankegång. 


    det hon uttrycker är ju att hon vill gå ner i vikt för sin skull. Och jag har då låtit bli att lägga någon värdering i det. Mer än att jag bett henne prata med mig om det blir jobbigt och be om hjälp av människor runt omkring henne, även hennes psykolog. Men hon vill inte prata med psykologen för att hon anser att psykologen kommer vara emot henne. 


    det sista jag vill är att hon ska återfalla i anorexin

  • Anonym (A)

    Du har triggat hennes ätstörning med din kommentar. Det är svårt att förstå hur det är om man inte har varit där själv. 

    Vikt kommer alltid vara en känslig fråga för henne och det handlar inte om att vara lättkränkt utan om psykisk sjukdom. 


    Som redan har konstaterats ovan borde du läsa på om anorexia. Då hade du vetat att det inte är en bra idé att säga att hon har gått up i vikt även om hon har det.


    Du hade kunnat säga att hon är fin som hon är. Om du är orolig för hennes hälsa, även om du inte verkar bry dig om det utan enbart hennes utseende, så kunde du ha föreslagit att ni sticker ut och springer eller gymmar tillsammans. 


    Jag fattar inte hur du kunde vara så aningslös och rentav dum. Du skriver att du är orolig för att hon ska bli sämre men hennes fixering vid matmängd etc. innebär att hon redan ÄR sämre på grund av dig. 

  • Anonym (Kille(22))
    Anonym (A) skrev 2024-04-04 01:05:44 följande:

    Du har triggat hennes ätstörning med din kommentar. Det är svårt att förstå hur det är om man inte har varit där själv. 

    Vikt kommer alltid vara en känslig fråga för henne och det handlar inte om att vara lättkränkt utan om psykisk sjukdom. 


    Som redan har konstaterats ovan borde du läsa på om anorexia. Då hade du vetat att det inte är en bra idé att säga att hon har gått up i vikt även om hon har det.


    Du hade kunnat säga att hon är fin som hon är. Om du är orolig för hennes hälsa, även om du inte verkar bry dig om det utan enbart hennes utseende, så kunde du ha föreslagit att ni sticker ut och springer eller gymmar tillsammans. 


    Jag fattar inte hur du kunde vara så aningslös och rentav dum. Du skriver att du är orolig för att hon ska bli sämre men hennes fixering vid matmängd etc. innebär att hon redan ÄR sämre på grund av dig. 


    jag har otaliga ggr försökt att nå fram genom att trycka på att jag tycker hon är fin som hon är. Jag har funnits till hands och lyssnat på henne varenda gång hon behövt det. Vi var vänner i fem års tid innan vi blev tillsammans. hon har pratat massor med mig om det. 


    jag förstår att det vissa Skulle anse att det var dumt att svara ärligt när hon frågade mig om hennes vikt. 


    så vad skulle jag ha gjort? Hur många ggr har inte jag försökt få henne att förstå att jag älskar henne för allt hon är. Att allt jag vill är att hon ska må bra. 


    för en månad sen när hon tog upp detta hade hon varit borta över helgen. Hon kom tillbaka på en måndag och redan när vi skulle komma fram till vad vi skulle äta så blev det jobbigt. 


    jag har så många gånger prata med henne om livet generellt. Vad som gör henne glad. Vad som betyder något. 


    jag har förstått att du tycker att det var jävligt av mig. 


    jag lever mitt liv på det sätt som har fungerat för mig. Jag har ALDRIG någonsin påstått att hon måste göra det jag gör. Jag har senare varit tydlig med vikten av att ta vara på livet för vad det är. Och sett hennes bra egenskaper

  • Anonym (Älska henne ändå)

    Visa att du älskar henne och ffa tänder på henne ändå. Försök ha mer sex med henne.

    Det är väldigt känsligt det där med att bli fet men om ens man/pojkvän tänder på en ändå och man känner sig trygg j det blir det enklare att må bra som tjock tycker jag.

    Jag väger dubbelt mot när vi träffades och just att han ändå vill ha sex med mig ofta hjälper något oerhört.

  • Anonym (Anonyma 1)

    Bor ni sambos eller distans? Tänker isåfall På att hon slappnat av och lagt på sig några exTea sambo kilon

  • Anonym (Kille(22))
    Anonym (Anonyma 1) skrev 2024-04-04 02:13:40 följande:

    Bor ni sambos eller distans? Tänker isåfall På att hon slappnat av och lagt på sig några exTea sambo kilon


    Vi bor tillsammans sen oktober🥰
Svar på tråden Flickvän har blivit tjock