• Anonym (noob)

    Dominant sex for dummies

    Hej! Jag har en partner sen länge som börjat visa mer intresse för lite mer bestämt sex. Det får mig att fundera vidare, men jag är ganska okunnig inom området dominans.


    (Självklart skall allt ske med samtycke, och jag är inte ute efter kommentarer om hur dåligt det är osv. Rimliga varningar kan dock vara intressant).


    Så här kommer några eventuellt dumma frågor från en nybörjare, till er som är mer vana:


    - Vad innebär dominant sex för dig? Vad gillar du med det?
    - Dominant vs hårdhänt sex - likheter, skillnader? Går de i varann?
    - Hur kan förspel fungera?
    - Slår man av/på dominansen eller gäller det att "stay in charakter"?
    - Är det en lämplig form av sex i ett långvarigt förhållande?
    - Har ni varit med om att det framstår som att man spelar en roll?
    - Tips att tänka på?


    Ange gärna om ni är Kvinna eller Man, samt Dom eller Sub.


    /Nyfiken men oerfaren


     

  • Svar på tråden Dominant sex for dummies
  • Anonym (Använder använd)

    Jag är man och jag och min fru började lite försiktigt med dominans och maktlekar för några år sen. Vi har gått väldigt försiktigt och långsamt fram och det är tydligt att båda tycker om det. Vi är bra på att kommunicera och då menar jag inte bara att snacka om sexet före eller efter. jag är hela tiden fullt närvarnade och försöker se vad hon gillar och när det går för långt. 


    Vi gör saker som bondage. Jag binder hennes bröst och mellan benen. Ibland fast i möbler och ibland bara binder ihop kroppen. 


    Smisk. Börjat försiktigt och hittat vad som är kul och var gränserna går. Men de kan förstås flyttas fram och tillbaka hela tiden. 


    klämmor och klädnypor. i bröstvårtor och blygdläppar. 


    Penetrerad av många, men bara med leksaker. Ibland även andra saker som verktyg eller saker ut köket. 


    Allt kretsar kring att jag är den som bestämmer och hon lyder. Ibland kan det vara mindre som att hon hjälper till med repen eller dildos. Andra gånger är det mer jag som lägger säger vad hon ska göra.

    Ofta har det ett tydligt inslag av rollspel. att hon blir någon annan och jag med. ibland uttalat som att hon är en ung servitris från en resturang som kommit hem till min lägenhet. Lite 50shades stil. Ibland är det mer outtalat men att vi ändå spelar att hon är som om hon var yngre och mer oerfaren medan jag är äldre än henne. Ibland tenderar det övergreppsfanatsier hos oss båda. Hon blir använd  jag använder osv. hon är bara knullhål. Den här delen som är spel är oftast viktigare och mer eggande än det faktiskt fysiska. vi har ofta ganska vanligt sex med väldigt snuskigt prat.

    Den svåraste saken tycker jag är de gånger jag har svårt att se gränserna perfekt och hon säger till eller korrigerar. typ inte så hårt eller inte där osv. nån gång går bra men om det blir mer under samma gång så faller våra roller och jag kan inte fortsätta att spela dominant. ett tips är att om hon säger stopp så är det helt stopp. Gör når helt annat då. alltså fortsätt med sex men ta en kort paus och släpp dom/subrollerna. det blir tydligast tycker jag.

  • EnAnonumius

    Jag är Dominatrix (eller Domina som man också säger) när det kommer till detta med dominans i det sexuella. D.v.s kvinnlig dominant.

    - Vad innebär dominant sex för dig? Vad gillar du med det?


    Att man får vara kreativ. Man har ju iofs ramar att gå efter som man kommer fram tillsammans med
    sin sub.. Dock så inom de ramarna så kan man använda sin kreativitet.

    - Dominant vs hårdhänt sex - likheter, skillnader? Går de i varann?

    Ja det skulle ju jag säga att de går in i varandra. Dock så kan man ha dominans utan att ha penetrerande sex.

    - Hur kan förspel fungera?

    Man börjar oftast mjukt med smekningar etc innan man går över till det mer "Hårda" så att säga. Det är inte alla som klara av att få de "pang på" direkt.

    - Slår man av/på dominansen eller gäller det att "stay in charakter"?

    Det där är högst individuellt och det är från par till par, i detta om man skall ha dominans 24/7 eller dominans bara ibland är så otroligt viktigt att det är något man diskutera med sin partner om. Finns absolut inga "generella tumregel" på detta heller.

    - Är det en lämplig form av sex i ett långvarigt förhållande?

    Vad som är lämpligt eller inte lämpligt det är också något som man kommer fram till med sin partner. Dock så är det bättre att ha ett långvarigt förhållande för att börja utöva dominans sex då man känner ju varandra ganska så väl, så de minskar risken för att det blir "misstag i kommunikationen" och man kan med större sannolikhet "läsa av" bättre också. 

    - Har ni varit med om att det framstår som att man spelar en roll?

    Nej inte direkt. Utan det har just varit "naturligt" för mig och min partner när vi var ihop. Vi hade varit ihop i 6-7år när min partner frågade om vi kunde testa dominans. Vi testade oss fram för att se vilken sida av myntet vi var på innan vi drog i gång den första "riktiga" leken.

    - Tips att tänka på?


    Ja detta tips är något man aldrig kan upprepa för många gånger.
    Kommunikation är alltid A och O.
    Det är så otroligt viktigt att prata med varandra och aktivt lyssna på varandra. Sedan så är nästa tips också lika viktigt. Respektera och acceptera den andres gränser och om någon säger nej.
    Det är oerhört viktigt att man kan lita på varandra fullt.

    Är någon av er ovana att prata om sex och vad man gillar och/eller inte gillar, så är det bra att man tränar på det först innan man drar igång med dominans sex ö.h.t.

    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • KimLinnefeldt
    Anonym (Använder använd) skrev 2024-04-18 20:28:51 följande:

     


    Den svåraste saken tycker jag är de gånger jag har svårt att se gränserna perfekt och hon säger till eller korrigerar. typ inte så hårt eller inte där osv. nån gång går bra men om det blir mer under samma gång så faller våra roller och jag kan inte fortsätta att spela dominant. ett tips är att om hon säger stopp så är det helt stopp. Gör når helt annat då. alltså fortsätt med sex men ta en kort paus och släpp dom/subrollerna. det blir tydligast tycker jag.


    Ett annat tips är att låta bli ord som "nej" och "inte", det känns lätt stoppande. Försöka använda mer positiva ord, som "lösare", "längre ner", "det räcker" etc.
  • Anonym (Lättsado)

    Vi utforskar i lugn takt. Det började med att jag "råkade" smiska henne när hon red mig, och hon sa ja.

    Sen har jag tagit henne bakifrån och hållit i nacken eller håret, sagt "jag äger dig, jag gör vad jag vill med dig". Smiskat.

    Fantiserat i hennes öra om att vi är tre i sängen, vad vi gör med henne.

    Sen ögonbindel på den ena eller den andra, bundit den ena eller andra. Jag har smiskat mer, bakifrån. Nyper i hennes rygghud och bröst och stjärthull. Och senast börjat smiska hennes fitta, provar hur hårt jag kan göra.

    Hon visar oftast med kroppen om det är okej. Sen frågar jag alltid efteråt, och hon brukar svara att "bara det inte blir för mycket". Mmm...

  • Anonym (noob)

    Tack alla hittills för utförliga och bra svar.
    Små steg och mycket kommunikation 👍
    Spännande, vi får se vart det leder.
    Läser gärna flera erfarenheter och tips!

  • Anonym (noob)

    Glömde svara på min egen fråga märkte jag. Jag är man och det vi gått igång på är att jag är försiktigt dominerande. Men jag skulle även kunna tänka mig att bli dominerad.

  • Anonym (Lättsado)
    Anonym (noob) skrev 2024-04-20 02:08:33 följande:

    Glömde svara på min egen fråga märkte jag. Jag är man och det vi gått igång på är att jag är försiktigt dominerande. Men jag skulle även kunna tänka mig att bli dominerad.


    Ja, det är skönt att switcha, känna sig hjälplös, vilja smeka och delta men inte få göra det
  • Anonym (Inte riktig dominans)
    Anonym (noob) skrev 2024-04-18 17:07:19 följande:
    Dominant sex for dummies

    Hej! Jag har en partner sen länge som börjat visa mer intresse för lite mer bestämt sex. Det får mig att fundera vidare, men jag är ganska okunnig inom området dominans.


    (Självklart skall allt ske med samtycke, och jag är inte ute efter kommentarer om hur dåligt det är osv. Rimliga varningar kan dock vara intressant).


    Så här kommer några eventuellt dumma frågor från en nybörjare, till er som är mer vana:


    - Vad innebär dominant sex för dig? Vad gillar du med det?
    - Dominant vs hårdhänt sex - likheter, skillnader? Går de i varann?
    - Hur kan förspel fungera?
    - Slår man av/på dominansen eller gäller det att "stay in charakter"?
    - Är det en lämplig form av sex i ett långvarigt förhållande?
    - Har ni varit med om att det framstår som att man spelar en roll?
    - Tips att tänka på?


    Ange gärna om ni är Kvinna eller Man, samt Dom eller Sub.


    /Nyfiken men oerfaren


     


    Jag gillar en slags dominanslek som inte innehåller något hårdhänt (tvärtom) där jag är husdjur, katt eller hund. Jag är både busig, gullig försöker vara duktig och han gosar med mig, klappar mig, jag klättrar på honom, är irriterande och behöver uppmärksamhet. Efter att ha lekt en stund vill jag ge honom oralt eller att vi har samlag (ej hårdhänt) Det är något jag bara vill leka ibland, det är inte så att han säger att nu vill jag att du är hundvalp utan han fattar när jag vill leka det och går in i rollen och spelar med. 

     
  • Anonym (Man 53 år make)

    Vad innebär dominant sex för dig? Vad gillar du med det?


    - Jag som Dom styr vad som ska hända, leken med roller är kul och spännande. Min fru blir verkligen som förbytt och njuter av aktiviteter som är väldigt oväntat i relation till hennes vanilj liv.

    - Dominant vs hårdhänt sex - likheter, skillnader? Går de i varann?

    - Min fru vill ha lite hårdhänt sex vid bdsm lekar och då vill hon gärna att det är kanske lite mer tydligt och kraftfullt styrande än hårt. Dominerande kan vara så mycket med olika dimensioner.
    I början för några år sedan var det både att hon ville bli fasthållen och få pisk etc som lockade henne. Hon ville ha överraskande hårt pisk vilket var lite läskigt för mig initialt, det kändes som att det tog ett tag för mig att vänja mig vid att hon ville ta emot så pass kraftiga piskslag mm. Bondagedelen har alltid sedan vi började med bdsm varit viktigt för henne, och är väl den delen inom bdsm som vi numera ägnar oss åt, pisk vill hon inte längre att vi gör.
    Bondage är lika med med bojor och kedjor för vår del, inga rep. 
    - Hur kan förspel fungera?

    - Vi bestämmer innan (ibland outtalat men underförstått) att ni ska vi ha bdsm sex när vi får chansen. Ofta när vi reser bort eller att barnen (tonåringar) är bortresta. Då vet vi båda vad som väntar vilket är väldigt upphetsande. Jag uppskattar mycket att hon som sub också bekräftar den rollen med utmanande outfits (stayupstrumpor, pumps, utan trosor etc) Hon tycker också om att ta den rollen och hon märker ju hur mycket mer upphetsad jag blir av hennes outfits men helt klart är det en viktigare del för mig än för henne med hennes outfit. Jag brukar också klä upp mig inför såna helger med kostym vilket jag inte har annars normalt.
    - Slår man av/på dominansen eller gäller det att "stay in charakter"?

    - När vi reser bort har vi rollerna (i den mån det verkligen är roller) främst under kvällen/ natten och sen återkommer ju vardagen dagen efter.
    - Är det en lämplig form av sex i ett långvarigt förhållande?

    - Vi har känt varandra vääääldigt länge. Hade nog inte passat varken henne eller mig om vi inte kände varandra väl.
    - Har ni varit med om att det framstår som att man spelar en roll?

    - Ja, och det känns lite fånigt också ibland får jag erkänna. Jag har nog inte riktigt Dom rollen helt naturligt och måste anstränga mig lite för att iträda mig det. Är nog väldigt individuellt.
    Ange gärna om ni är Kvinna eller Man, samt Dom eller Sub.

    - Är man, är mer Dom än sub, har aldrig testat att vara sub även om jag är lite nyfiken på hur det skulle vara men min fru skulle nog ha svårt att vara Dom.
  • Anonym (Man 53 år make)

    Tillägg till mitt tidigare inlägg.

    Såg att jag svarade inte på: Tips att tänka på?

    Vår relation (gifta sedan länge och känner varandra mycket väl) har blivit djupare och intensivare efter att vi började med bdsm. Både vardagen och i småsaker funkar relationen smidigare.
    Vårt sexliv består till största delen av vanlig vanilj sex och det har också blivit mycket bättre. Bdsm delen, som hos oss består av mest bondage och rollspel är en krydda på toppen som vi gör bara ibland, men det ger oss mycket samhörighet och också att vi typ fått ett gemensamt intresse. Att det dessutom inte finns några andra som vet om det är en extra krydda.

    Det här med eftervård som många talar om är så viktigt upplever vi att vi inte alls behöver. Samma sak det där med utstuderade stoppord.
    För oss funkar det bra bara att hon säger med tydlig röst (hon vill alltid kunna tala, iallafall än så länge, så aldrig gag för oss) att nu känns det inte bra, och då slutar jag omedelbart såklart.
    Men vi är ju inte så extrema heller med riktigt farliga moment i lekarna och man ska nog vara väldigt försiktig och medveten om att det faktiskt kan bli verkligt farligt om man inte tänker sig för. Det handlar ju om ett stort förtroende som överlämnas till partnern.

    Det som.blir lite trist för mig upplever jag är när hon blir bunden med bojor, koppel etc eller fixerad genom många lager tight plastfolie och sedan får stimulering av till exempel vibrator, är att det blir en hel del väntan för mig där det iofs blir väldigt upphetsande att se henne njuta men jag har liksom inget att göra förutom att övervaka att allt går bra.
    Det kanske är ett lyxproblem men det är också rätt mycket fixande och riggande med krokar och fästpunkter etc runt säng eller var vi nu väljer att vara vid lekar. Kors skulle vi nog vilja testa men inte alldeles enkelt att hitta ställen för det förutom klubbar och där är vi inte (riktigt än iallafall). 

    Och så det här med förvaring av lekutrustning utan att barnen hittar det och hantering av alla prylar om man reser till hotell och har med sig en massa saker...

    Positiv grej har iallafall blivit att det känns som att det här är ett område som man kan utforska mycket inom.om.man vill. Vi känner ingen brådska men vi hoppas nog på att kunna sakta försiktigt utveckla detta vårt nya gemensamma intresse. 

    Vad jag skulle vilja få mer kunskap och tips om är hur jag kan bättre gå in i Dom rollen och därigenom få henne att njuta än mer.


  • Anonym (Engelska)
    Anonym (Man 53 år make) skrev 2024-04-20 21:23:15 följande:

    Tillägg till mitt tidigare inlägg.

    Såg att jag svarade inte på: Tips att tänka på?

    Vår relation (gifta sedan länge och känner varandra mycket väl) har blivit djupare och intensivare efter att vi började med bdsm. Både vardagen och i småsaker funkar relationen smidigare.
    Vårt sexliv består till största delen av vanlig vanilj sex och det har också blivit mycket bättre. Bdsm delen, som hos oss består av mest bondage och rollspel är en krydda på toppen som vi gör bara ibland, men det ger oss mycket samhörighet och också att vi typ fått ett gemensamt intresse. Att det dessutom inte finns några andra som vet om det är en extra krydda.

    Det här med eftervård som många talar om är så viktigt upplever vi att vi inte alls behöver. Samma sak det där med utstuderade stoppord.
    För oss funkar det bra bara att hon säger med tydlig röst (hon vill alltid kunna tala, iallafall än så länge, så aldrig gag för oss) att nu känns det inte bra, och då slutar jag omedelbart såklart.
    Men vi är ju inte så extrema heller med riktigt farliga moment i lekarna och man ska nog vara väldigt försiktig och medveten om att det faktiskt kan bli verkligt farligt om man inte tänker sig för. Det handlar ju om ett stort förtroende som överlämnas till partnern.

    Det som.blir lite trist för mig upplever jag är när hon blir bunden med bojor, koppel etc eller fixerad genom många lager tight plastfolie och sedan får stimulering av till exempel vibrator, är att det blir en hel del väntan för mig där det iofs blir väldigt upphetsande att se henne njuta men jag har liksom inget att göra förutom att övervaka att allt går bra.
    Det kanske är ett lyxproblem men det är också rätt mycket fixande och riggande med krokar och fästpunkter etc runt säng eller var vi nu väljer att vara vid lekar. Kors skulle vi nog vilja testa men inte alldeles enkelt att hitta ställen för det förutom klubbar och där är vi inte (riktigt än iallafall). 

    Och så det här med förvaring av lekutrustning utan att barnen hittar det och hantering av alla prylar om man reser till hotell och har med sig en massa saker...

    Positiv grej har iallafall blivit att det känns som att det här är ett område som man kan utforska mycket inom.om.man vill. Vi känner ingen brådska men vi hoppas nog på att kunna sakta försiktigt utveckla detta vårt nya gemensamma intresse. 

    Vad jag skulle vilja få mer kunskap och tips om är hur jag kan bättre gå in i Dom rollen och därigenom få henne att njuta än mer.


    Stort tack för båda dina ursäkter. 


    bra beskrivningar,, och det så tydlig hur ni går fram. Intressant. Tror många kan lära sig av detta. Hos oss, par genom en del år, mycket det samma, men jag kunna inte beskriva som du.

    Det jag kan tillägga. Blir ofta så i kombination med massage. Mycket intim beröring . Sen i sovrummet, vardagsrummet eller var det kan vara kommer in bondage. Blir väldig intensiv. 

  • Anonym (noob)

    Hej igen! Vilken bra tråd, fina svar!


    Bondage har vi nog lååångt kvar till, just nu nosar vi bara lite på maktbalanslekar och lättare hårdhänthet.


    Men intressant läsning. "Många lager plastfolie" hmmm :)

  • Anonym (Man 53 år make)
    Anonym (noob) skrev 2024-04-21 12:22:29 följande:

    Hej igen! Vilken bra tråd, fina svar!


    Bondage har vi nog lååångt kvar till, just nu nosar vi bara lite på maktbalanslekar och lättare hårdhänthet.


    Men intressant läsning. "Många lager plastfolie" hmmm :)


    Skynda långsamt är väl mitt absoluta råd. Ta små steg som ni båda är bekväma med.
    Och självklart måste ni båda känna er bekväma med vad ni ger er in på. Samtidigt är iallafall min erfarenhet utifrån jag och min partner att det är en del av Dom och sub att jag planerar och styr, samt överraskar henne med nya små  utmaningar/ upplevelser. Gärna med en ögonbindel på henne också...

    Alltså: Skulle jag alltid berätta det som kommer ske skulle hon inte njuta av det lika mycket. Hon litar på att jag tänjer på hennes komfortzon lagom mycket och absolut aldrig skulle gå vidare med nåt om jag märker att hon blir otrygg i situationen så till vida att hon blir rädd. 
    Jag har självklart backat när jag riggat för saker som hon kände att det blev för mycket. Superviktigt att tänka på och verkligen också göra.

    Det verkar kanske mer avancerade grejer än vad det sen i praktiken är.

    Att fixera över- och underkroppen så armar och ben blir låsta genom att vira plastfolie typ gladpack som du köper i ICA runt många varv runt kroppen är vad jag förstått en väldigt utlämnande känsla - du kan verkligen inte röra dig utan hjälp av andra och det i sig kan vara väldigt upphetsande upplevelse för den som vill lägga ansvaret hos nån annan.
    Kräver självklart att man vet vad man håller på med och stämmer av med den som blir invirad. Säkerhet är A och O...
Svar på tråden Dominant sex for dummies