• Anonym (Trött)

    Orkar inte vara med min familj

    Min familj består av mig, min man och 3 barn (15 år, 13 år och 7 år). Jag orkar verkligen ingenting just nu. Mannen var bortrest för några dagar sedan, min yngsta sov dåligt, äldsta tonårsuppkäftig osv osv. Idag när jag kom hem, trots att mellanbarnet sovit borta så började äldsta och mellanbarnet bråka, säga hemska saker till varandra. Uppmuntrar yngsta att göra och säga dumma grejer. Mannen började grilla till middag, jag orkade inte hjälpa till. Kom ner till dukat bord, 7 åringen skrek och vägrade lämna ipaden, mannen blev irriterad och tog bort ipaden, ungen skriker fortfarande och jag orkar inte sitta kvar och går därifrån. Stora barnen blir beskvikna, men jag bara orkar inte. Orkar inte höra deras bråk, deras tjafs, hela jävla tiden. Tänker ta en dusch och lägga mig, orkar inte bry mig vad de gör eller när de kommer i säng. Kan tillägga att jag alltid varit familjens projektledare, alltid varit den som fixat med allt, i alla år..När jag går från familjemiddagar pga allt bråk så får jag samtidigt sån ångest, det skär ju i hjärtat då mina barn är ju egentligen mitt allt och jag älskar dem innerligt. Varenda eviga kväll slutar i en massa bråk och att 7 åringen och pappa sitter kvar, vi andra har redan dragit från bordet. Men jag orkar inte, orkar inte! Känner nån igen sig? vad är det för fel på mig? 

  • Svar på tråden Orkar inte vara med min familj
  • Jemp

    Ja det låter ju inte särskilt funktionellt. 


    Om det kommit på senare tid, så utmattning? Något måste du ju försöka göra åt saken i alla fall. 

  • Anonym (Frida)

    Tycker att det låter som att du kan ha gått in i väggen? Utmattad, utpumpad, irriterad och trött på allt. Om jag vore du skulle jag söka hjälp hos vården och berätta om situationen.

  • Anonym (Stina)

    Kan det vara klimakteriet? Jag blev mycket gladare med östrogenspray 

  • Anonym (Trött)
    Anonym (Stina) skrev 2024-05-01 19:59:07 följande:

    Kan det vara klimakteriet? Jag blev mycket gladare med östrogenspray 


    Ja kanske. Men jag har hormonspiral..Är östrogenspray receptfritt? känns lite otäckt att experimentera med hormoner..
  • Anonym (I)

    Nej det är faktiskt inte okej att dra ifrån sina barn på det sättet. Omoget och oansvarigt. Det är ditt kaos och ditt problem så att bara dra sig undan som en barnrumpa gör man inte som en ansvarig förälder. 

    Det är er uppgift att strukturera upp livet så att man orkar och söka hjälp för de delar man inte orkar. 

  • Anonym (t)

    Åk bort en stund du med då?

    Sätt dig själv först och främst en liten stund.

  • Anonym (Stina)
    Anonym (Trött) skrev 2024-05-01 20:45:22 följande:
    Ja kanske. Men jag har hormonspiral..Är östrogenspray receptfritt? känns lite otäckt att experimentera med hormoner..
    Nej det är på recept, man behöver gå till en gynekolog för att få det utskrivet. Jag skulle inte rekommendera att ta hormoner eller naturläkemedel med hormonliknande ämnen utan att bli kollad av en läkare. Håller med om att det är lite läskigt men det kan vara värt det. Du borde oavsett gå till en läkare och göra en koll. Det kan ju vara något annat som går att fixa som gör att du mår som du gör. 
  • Anonym (H)

    Hej, jag fattar. Mina ungar bråkar också sinnessjukt mycket ibland och har satt i system att börja balla ur just vid middagen. Jag gör som så när jag blir riktigt less att jag tvingar bort barnet som håller låda. Alltså får den lämna matbordet så vi andra får lugn och ro också får den äta efter oss eller i lilla köket. Det har bara behövts någon enstaka gång för när jag gjort såhär har de magiskt begett sig betydligt bättre. Det är fruktansvärt provocerande, man gör allt för att de ska ha det bra, stått och lagat en god middag också ska det medvetet förstöras. Jag tror ibland det handlar om att de vill ha uppmärksamhet, har också tre barn och tror negativ uppmärksamhet ibland är bättre än ingen eller att syskonen får den. I mitt fall är det ett av barnen som utmärker sig. Ville bara skriva att jag förstår och lämna en liten tanke om att det kan vara bra att visa att det är de som får lämna om de inte sköter sig, de ska inte styra stämningen där du ger upp. 

  • Anonym

    Dela upp er på två olika bord och ät måltiden
    Sära på dom som bråkar

Svar på tråden Orkar inte vara med min familj