• Anonym (festlig)

    Alkohol på studentmottagning?

    Bland mina vänner gillar det flesta att sippa på några glas vin hela kvällen. I släkten är det ofta öl och vin till maten när det är fest. Kring jul och midsommar kan det bli snaps. Bland de äldre kan det bjudas på nåt starkare till kaffet. Groggbord är ovanligt numera, men har förekommit på nån student jag varit på. 

    Planerar nu studentmottagning. Det är ju absolut en större högtid, så jag funderar på att bjuda på nåt mer än öl, vin och bubbel. Vill inte att nån ska sakna nåt och bjuder gärna på det som förväntas men vill inte riskera massa fyllon (vilket är osannolikt). Konjak och whiskey känns lite omodernt.  Groggbord? Drinkar? Shot verkar vara inne bland yngre. 

    Vad har ni bjudit på och vad förväntas?

  • Svar på tråden Alkohol på studentmottagning?
  • Jemp

    Glöm inte några roliga alkoholfria alternativ, är det jag tänker på i din lista. 


    Jag är mitt mellan generationerna här (dvs tänker på min egen student men mina lågstadiebarns student ligger väl egentligen närmre). Främst tänker jag att det handlar om dina/era vuxna vänner, studenten med vänner drar väl vidare relativt tidigt? 

  • FuckGoggleAskMe

    Är bjuden på två studentmottagningar. Har inte funderat på vad de kan tänkas bjuda på att dricka, men gissningsvis bjuder A på kaffe och vitt vin, och B på kaffe, bubbel och rött vin. Allt funkar! Vill du hitta på något speciellt, som jag inte tycker behövs på en studentmottagning, där fokus inte är på alkoholförtäring, fixa en bål med små jordgubbsbitar, soda, vitt vin, citron, gin och ja, ni får blanda ihop något gott. 

  • Tow2Mater

    Tycker faktist inte starksprit har på studentmottagningar att göra; vanlig öl, vin, champagne och bål ja. Men inget starkare.

  • Anonym (A)

    Vin, öl och bubbel räcker utmärkt. Vill du ha något till kaffet så javisst.
    Jag har inget emot shots och grogg men det har inte funnits på de mottagningar jag varit på.

  • Agda90

    Förra året tog en väns dotter studenten. Det hade önskats shots av studetntagerskan. Så det fanns gott om det. Men de var väldigt svaga. Fyra sorter bjöds det på. Det fanns även vin, cider och öl till alla andra och alkoholfria alternativ. 

    Jag kan inte minnas någon student som det inte har serverats alkohol på. Sen om det är bra eller dåligt är en annan femma

  • Anonym (student)
    Anonym (festlig) skrev 2024-05-14 22:16:10 följande:
    Alkohol på studentmottagning?

    Bland mina vänner gillar det flesta att sippa på några glas vin hela kvällen. I släkten är det ofta öl och vin till maten när det är fest. Kring jul och midsommar kan det bli snaps. Bland de äldre kan det bjudas på nåt starkare till kaffet. Groggbord är ovanligt numera, men har förekommit på nån student jag varit på. 

    Planerar nu studentmottagning. Det är ju absolut en större högtid, så jag funderar på att bjuda på nåt mer än öl, vin och bubbel. Vill inte att nån ska sakna nåt och bjuder gärna på det som förväntas men vill inte riskera massa fyllon (vilket är osannolikt). Konjak och whiskey känns lite omodernt.  Groggbord? Drinkar? Shot verkar vara inne bland yngre. 

    Vad har ni bjudit på och vad förväntas?


    Vi kommer att ha öl, vin och bubbel på vårt barns studentmottagning. Ingen i släkten/familjen är några stordrickare, många kommer att köra bil och att mottagningen börjar under ganska tidig eftermiddag. Så mer alkohol än bubbel, öl och vin för de som vill ha känner inte jag behövs. 

    Studenten själv kommer sannolikt att gå ut på egen hand senare på kvällen och då dricks det säkert en del. Men vi vuxna omkring kommer inte att dricka mer än högst måttligt. 
  • Fjäril kär

    Min äldsta sons studentmottagning var alkoholfri . Vi skålade i alkoholfritt bubbel från Systemet som också dracks till maten. Vi var många som körde så det kändes onödigt att bjuda på något med alkohol i.  Sonen själv försvann efter ett par timmar då han skulle vidare till studentfest . 

    Min andra sons student blev det skumpa att skåla i samt att det bjöds på öl och vin till maten. Han själv drack ingenting då han skulle ut på kvällen med sin klass på större studentfest och då valde han att dricka på den istället.   Vi vuxna bröt upp samtidigt som han åkte iväg så det gick inte särskilt mycket alkohol åt . 

  • Mrs Moneybags

    Jag skulle bara bjuda på vin, öl och bubbel. 

    Shots och liknande ser de nog till att dricka när de har lämnat studentmottagningen. I min släkt är studentmottagningar en lite högtidlig tillställning där folk förväntas vara lite strikta och följa etiketten. Inte en fest för en grupp 18-åringar som vill shotta. 

    Studentmottagningen är mest till för de vuxna släktingarna och vännerna och sedan förväntas ungdomarna festa på egen hand senare på kvällen. 

  • TvillingmammaVästgöte

    Studentmottagningen skall vara stilfull och inte för mycket alkohol tycker jag. Ungdomarna skall ju på studentfest sen.
    Jag har aldrig varit på studentmottagning där det bjudits starksprit. Bubbel som välkomstdrink, vin och öl och alkoholfria alternativ hade vi.
    Jag tycker det är viktigt att ha lite fina alkoholfria alternativ också.

  • Anonym (Haha)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-05-15 11:29:10 följande:

    Studentmottagningen skall vara stilfull och inte för mycket alkohol tycker jag. Ungdomarna skall ju på studentfest sen.
    Jag har aldrig varit på studentmottagning där det bjudits starksprit. Bubbel som välkomstdrink, vin och öl och alkoholfria alternativ hade vi.
    Jag tycker det är viktigt att ha lite fina alkoholfria alternativ också.


    Det beror ju helt på hur upplägget är. 


    Här åker hela klasserna runt till allas studentmottagningar, det är ju det som är festen, så självklart finns det alkohol hos dom flesta...

Svar på tråden Alkohol på studentmottagning?