• Tjockomammut

    När börjar det bli olämpligt att sova naken brevid sina barn?

    Läste en annan lustig tråd på FL om detta ämne. Skapar därför en omröstning om saken.

    Vad tycker ni? Motivera varför.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-11 18:07
    Detta handlar alltså om huruvida föräldrar delar säng nakna med sina barn. Inte att man kommer ut neck från duschen, bastar på badhus mm det antar jag att de flesta föräldrar redan gör.

    Ex. En far som sover naken brevid sin 8 åriga dotter. Är det ok? är det ok? Vilken ålder är ok?

    Män brukar ofta ha morgonstånd. Är det ok att han 8 åriga dotter ser det? Är det "naturligt"

    vart går egentligen gränsen för "naturlighet" och "icke passande beteende"

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När börjar det bli olämpligt att sova naken brevid sina barn?
  • vadskajaghetadå
    Tjockomammut skrev 2008-04-14 19:37:05 följande:
    Precis, det har hänt oss också när vi badat.haha  Men det känns iallafall bättre att det händer där än i sängen på nåt vis.
    jag kan bara inte förstå, vaddå bättre där än i sängen? är du rädd för att ditt barn ska ta det som nåt sexuellt?
    jag tycker det råden en sjuk hysteri kring sexualitet och barn i denna tråd.

    okej att man inte vill att barnet ska nudda könet i det stora hela, men fan vart det sker spelar väl ingen roll?

    jag har sovit nÄCK I 3½ år och han ahr aldrig kommit åt mellan mina ben, oftast har vi olika tecken dessutom.
    men jag tänker inte sova näck brevid han hur länge som helst.
  • Chaplin

    Nu har jag läst igenom HELA tråden, det tog sin lilla tid.

    Jag kan verkligen inte förstå varför det inte skulle vara ok att sova naken med sina barn. Ok om man aldrig annars sover naken. Mmen om man som jag ibland duschar innan jag ska sova och sedan kryper ned naken i sängen och så kommer barnen på natten och vill sova med oss, då går jag ju inte upp och sätter på mig ett par trosor.

    Min äldsta son älskar för övrigt att sova naken efter kvällsduschen. Av den anledningen upptäckte han också tidigt att snoppen ser annorlunda ut på morgonen. Han tror att det är för att han växer och får en massa muskler som snoppen är hård och rak på morgonen. Vi har dock givit honom den riktiga förklaringen.

    Hur som helst har jag lite svårt att förstå varför man känner sig obekväm naken inför sina barn, ialla fall när de är relativt små. Det finns ju inget sexuellt över kroppen som sådan, eller något sexuellt med att killar får morgonstånd. Många här verkar verkligen ha snöat in på just morgonstånd...

  • Tjockomammut
    sannispannisen skrev 2008-04-14 20:09:15 följande:
    jag kan bara inte förstå, vaddå bättre där än i sängen? är du rädd för att ditt barn ska ta det som nåt sexuellt?jag tycker det råden en sjuk hysteri kring sexualitet och barn i denna tråd.okej att man inte vill att barnet ska nudda könet i det stora hela, men fan vart det sker spelar väl ingen roll?jag har sovit nÄCK I 3½ år och han ahr aldrig kommit åt mellan mina ben, oftast har vi olika tecken dessutom.men jag tänker inte sova näck brevid han hur länge som helst.
    anledningen att jag tycker det känns mer ok i badet än i sängen är att i badet känner man sig mer ren likssom.  Könet är ju som bekant täkt av slemhinna. Och jag vill inte att mitt barn ska få slemhinna på kroppen, det känns lite ofräsht på något vis.  Hon är jättesprattlig och det händer hätteofta att man får en fot/hand rakt i hugget.

    Jag har inga sexuella tankar alls om ämnet , för mig är det mer en hygienfråga.
    I övrigt näckar vi hemma och har inga som helst problem med nakenhet. Men i sängen när jag gosar under samma täcke som min dotter vill jag ha trosor på mig.
    Varför man ska ses som nån sorts hämmad fobiker för det begriper jag inte...
  • Tjockomammut

    En del här låter ju som hysteriska feminister bara för att man inte vill "lufta musen" brevid sina barn...  jag kör  bomullstrosor så är det problemet löst. Lufta musen kan jag göra när mannen och jag är tillsammans. Inte brevid barnen i samma säng när vi ligger och kramas under samma täcke.  Visst är könsorgan naturligt. men könet ÄR inte som vilken kroppsdel som helst. jag tycker inte man kan jämföra en slida med tex en näsa/öra.
    Isåfall är rumphålet också lika naturligt. Ska man springa runt och sära skinkorna och lufta anus då också i alla lägen bara för att det är naturligt. Bara för att människokroppen med dess lemmar är naturligt så betyder det inte att ALLA kroppsdelar bör visas upp.

  • Tjockomammut

    Absolut inte. Men jag tycker alla gör som de vill och anser känns rätt.


    sannispannisen skrev 2008-04-14 21:38:33 följande:
    okej, jag trodde det handlade om sexualitet
  • festia

    Jag tycker nog aldrig att det är okej. Iaf inte om man sover under samma täcke.
    Jag skulle iaf aldrig kunna sova naken bredvid mitt barn (om jag nu hade ett). Skulle kännas perverst helt enkelt.

  • Little Pooch 05

    Sjalv tycker jag inte att det kanns ratt att sova naken med mina barn. Kanske ar jag pryd? Fast jag sov aldrig naken innan barnen kom heller.

    Haller lite med tjockomammut dar - sma barn ror sig ju ratt mycket i somnen, fotter och hander bade har och dar - och lite ohygieniskt kanns det ju.

  • elinville

    Min dotter gillar inte samsovning särskilt mkt, men tidigar morgnar brukar vi ta över henne i sängen. Vi sover båda i trosor/kalsonger och ingen av oss tycker det är bekvämt att sova utan (har hund, så risk finns för att få hela u-livet fullt med grus ). Däremot tycker Maja det är oehört intressant med min bröstvårtor, något som står upp som en knapp som man kan pilla och knipa på...oehört obehagligt och ONT! Så brösten som är nakna gömmer jag under täcket som jag låser fast under mig.... Hade väl egentligen velat sova i t-shirt men det gillar jag inte.

    Vet inte vad jag ska svara....nog mer jag som skulle känna mig obekväm med att sova naken än just sova naken inför snurran. Opraktiskt på nåt vis...


    Maja 070703
  • Olw

    Tycker inte det är skönt att sova naken.
    Om jag hade funnit det behagligt att sova näck så skulle jag inte göra det om barnen sov hos oss.
    Vet inte riktigt varför men det skulle inte kännas bra.

  • Liiza

    Över 53%
    anser att man ska dölja sitt könsorgan för sin 4 åring,
    skrämmande... jag förstår inte _varför_...

    (jag är uppvuxen med att det är ok att vara naken i sitt hem, om man vill det)

    Jag trodde att fler inte döljde sig nu i Sverige 2008
    Men, så fel jag hade..
    alla är olika

  • minasöner

    Det har känts fel ända från början att sova naken brevid sonen. Skulle inte falla mig in att göra det. Känns helt fel bara.


    (¯`°?.¸ ღ♥William - Älskade lilla barn ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Josse

    Jag och mina syskon är vana att se våra föräldrar nakna på så sätt att vi har aldrig skylt oss hemma till och från duschen och vi har bastat tillsammans vi badar nakna på landet osv klart att jag och syskonen hade en period i tonåren vi tyckte det var lite kymigt men det har gått över.
    Pappa råkade ut för en läbbig grej för några år sedan. Min halvsyrra som då var 10år råkade säga i skolan att pappa sover naken även om hon är i sängen till saken hör att pappa har nog aldrig sovit med kalsonger på och syrran gick fortfarande in till pappa och hennes mamma på natten och sov. Någon fröken anmälde detta till soc som gjorde en utredning. Man fann ju naturligtvis inget konstigt eller avvikande men hela familjen kände sig påhoppade bara för att syrran råkade säga att pappa sover naken brevid henne.
    Sen dess så har pappa kalsonger på sig på natten (han började alltså med det när han var 62.

  • Josse

    Jag brukar ha trosor på mig men det händer att jag sover naken och dottern kommer nästan alltid in på nätterna (hon är 4,5 år) men jag tänker nog aldrig skyla mig nämnvärt. Varför gömma vilka vi är?

  • Liiza

    Josse
    Just sånt som är så hemskt!
    Att man kan bli anmäld för att man sover naken i sitt eget hem.
    OCH att han ska behöva sova med kallingar bara för att andra säger att man "ska" det...
    Otäckt!

  • Anonym 148

    Om man överhuvudtaget ska ha barn i sängen ska de vuxna ha nattkläder på sig.
    Jag fattar inte varför barnen inte ska sova i sina egna sängar.
    Vill inte de vuxna ha ett rikt sexliv tillsammans och då kan väl inte barnen vara i sängen.
    Är det en ursäkt att låta barnen sova i sängen för att en eller båda föräldrarna inte vill ha sex.
    Jag hade en kollega som låt sin 12 åriga son ligga i dubbelsängen medan mannen fick sova i sonens säng. Och detta berättade hon på fika rasten.
    Föräldrarnas sovrum är till för dem och att de ska teambilda där tillsammans så deras förhållande håller.

    Jag skulle aldrig velat legat när jag var 9 år i mina föräldrars säng om de var nakna det skulle kännas märkligt och konstigt.

Svar på tråden När börjar det bli olämpligt att sova naken brevid sina barn?