• Blå Flygare

    Tygblöjetråden 24

    Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

    Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

    För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

    Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

    Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

    Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

    AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

    BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

    GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

    MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

    SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

    Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

  • Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • josefineflygmaskin

    hej!
    Har precis hittat hit och väntar mitt första barn i augusti. Är tacksam för lite tygblöjor för dummies. Hur funkar det egentligen? Förstår att man har något slags ilägg i blöjan. Byts detta och slängs vid varje blöjbyte? Behåller man tygblöjan och bara lägger i nytt ilägg? Suger ilägget upp allt eller blir det massa bajs och urin i tygblöjan också?
    Vad blir kostnaden (på ett ungefär) med tygblöjor jämfört med vanliga egngångsblöjor?

    Mvh
    Josefine

  • Anna83

    Hej! Vet inte om det är tillåtet att sälja här, men jag vet inte vart jag ska skriva annars. Jag köpte massa tygblöjor när jag skulle få min son. använde dom knappt men har haft kvar dom. Det är pocketblöjor med inlägg. Någon som är intresserad? Har ganska många. har köpt dom begagnat men dom är i jätte bra skick. säljer dom till bra pris. (tar bort inlägget om det inte är tillåtet att posta sånt här)

  • MissMf
    Anna83 skrev 2014-12-14 14:52:35 följande:

    Hej! Vet inte om det är tillåtet att sälja här, men jag vet inte vart jag ska skriva annars. Jag köpte massa tygblöjor när jag skulle få min son. använde dom knappt men har haft kvar dom. Det är pocketblöjor med inlägg. Någon som är intresserad? Har ganska många. har köpt dom begagnat men dom är i jätte bra skick. säljer dom till bra pris. (tar bort inlägget om det inte är tillåtet att posta sånt här)


    Det finns en köp och sälj grupp på fb. Testa den :)
  • IEM

    Vi väntar vårt första barn och har bestämt oss för att börja med tygblöjor.
    Efter att ha läst och surfat runt tror jag att jag bestämt mig för att satsa på Newborn-blöjor och sedan köra på One-Size. Är det en bra strategi?

    Och vad/vilka är bäst för en nyfödd? Någon sa pre-fold/vik och byxa.?
    Hur gör ni med förvaring av smutsiga blöjor i väntan på tvätt?

    Tacksam för alla tips vi kan få om allt möjligt, men förstår att märke och modell beror på tycke och smak och form på bebis Skrattande

    Tack!
    Erica

  • FruFrau

    Vilken rolig tråd! Väntar första barnet och är nyfiken på de här tygblöjorna! :) ska börja med att läsa bakåt i tråden ett tag ;)

  • Jag83

    Någon som importerat blöjor från tex aliexpress? Jag tyckte AI2 verkar bäst men det ser ut som de bara har pocket o vet inte vad jag ska söka efter.

  • Sara2017

    Hallå! Någon som är aktiv här? Tänkte använda tygblöjor. Min fråga är om man kan använda pocketblöja som skalblöja? Alltså bara lägga dit prefold utan att stoppa ner det i fickan... känns lite sådär att behöva tvätta pocketblöja varje gång :)

  • MammasTvåSmå
    Sara2017 skrev 2018-01-21 23:10:46 följande:

    Hallå! Någon som är aktiv här? Tänkte använda tygblöjor. Min fråga är om man kan använda pocketblöja som skalblöja? Alltså bara lägga dit prefold utan att stoppa ner det i fickan... känns lite sådär att behöva tvätta pocketblöja varje gång :)


    Ja det kan du, men beroende på material så kommer ju insidan av den bli blöt också. Skal går ju att torka av bara.

    Tipsar om att gå med i grupper på fb istället, väldigt aktiva och man får många bra tips.
  • Sara2017
    MammasTvåSmå skrev 2018-01-23 11:58:53 följande:

    Ja det kan du, men beroende på material så kommer ju insidan av den bli blöt också. Skal går ju att torka av bara.

    Tipsar om att gå med i grupper på fb istället, väldigt aktiva och man får många bra tips.


    Tack! Och tack! Ska undersöka fb :)
  • betula

    Vi har börjat planera en sladdis och jag kommer på mig själv längta efter att få köpa massa fina tygblöjor!

  • skaviblifyra

    hihi vi möts i alla grupper...jag köpte fina blöjor när jag var gravid i våras. Hoppas få använda dem om det blir ngn graviditet och den slutar väl.

  • betula

    Roligt att ni oxå kör på tygblöjor. :) Hoppas innerligt att det blir så jag kan få handla igen.

Svar på tråden Tygblöjetråden 24