• SYLO

    Nu har jag gråtit och gråtit

    Von Willebrands sjukdom är vad jag har.

    Detta besked känns väldigt hårt och tungt. Om det finns någon av er här som vet mera snälla skriv till mig.

    von Willebrands sjukdom innebär brist på eller defekt von Willebrandfaktor. Det finns tre huvudtyper av von Willebrands sjukdom och en rad undervarianter till dessa:

    Typ 1, den milda formen, orsakas av sänkt koncentration av von Willebrandfaktorn. Typ 1 finns sannolikt hos cirka en procent av befolkningen. Endast ett par tusen fall har dock diagnostiserats.

    Typ 2, orsakas av fel på von Willebrandfaktorn. Denna typ är mer ovanlig (LÄKARNA TROR ATT JAG HAR TYP 2)

    Typ 3, innebär en total avsaknad av von Willebrandfaktorn och en kraftigt sänkt faktor VIII-halt.

    Typ 2 leder ibland, och typ 3 leder alltid, till en svår form av sjukdomen. Svår form av von Willebrands sjukdom förekommer endast hos ett 50-tal personer i Sverige.

    Symtom
    Svår och moderat form av hemofili karakteriseras främst av blödningar i leder och muskler, antingen spontant eller av mindre trauma. Blödningarna är mycket smärtsamma och orsakar, om de inte behandlas, bestående förändringar i ledkapsel, ledbrosk och ben. Redan efter några år utvecklas en rörelseinskränkning, stelhet och ett kroniskt smärttillstånd. Blödningar i leder och muskler medför svaghet i muskulaturen. Hos äldre blödarsjuka ses alla svårighetsgrader av funktionsnedsättning från enstaka skadade leder med bibehållen rörlighet till rullstolsberoende.

    Vid von Willebrands sjukdom är slemhinneblödningar, t ex från näsa, tandkött, magtarmkanal, rikliga menstruationer samt blåmärken typiska. Blödningskomplikationer kan inträffa vid operationer och andra ingrepp om inte behandling ges. Personer med svår form av von Willebrand har dessutom samma symtom som vid svår hemofili med led- och muskelblödningar.

    Hur behandlas blödarsjuka?
    Behandlingen av svåra former av blödarsjuka innebär att man regelbundet får en spruta ett par gånger i veckan med den koagulationsfaktor som saknas i blodet.

  • Svar på tråden Nu har jag gråtit och gråtit
  • pemi

    Sylo, så fruktansvärt att få en sådan diagnos. Kunde det inte räcka med allt ni gått igenom redan.

    Har hittat lite info om von Willebrands sjukdom i en av mina läroböcker (Medicinboken, av N Grefberg och L-G Johansson), kan maila info om du vill? Inte hittat SÅ mkt men något kanske kan vara intressant.

    pemi

  • zessan

    Hej,

    jag har också von Willebrand, och det har såklart orsakat oro och problem. Men det är ändå en stor fördel att ha fått en diagnos så man kan behandlas och följas upp!

    Lycka till!

  • Agapanthus

    Tröst och styrkekramar till dig SYLO hoppas att du svarar bra på behandlingen du kommer att få så att du känner dig bättre.
    Kram

  • Fröken N

    Stor kram till dig gumman!
    Har själv reumatism sedan jag var 1 år vilket innebär att jag har så kallade "skov" då och då (mkt beroende på väder och hur mkt jag ansträngt mig) Skoven är sådana att mina leder svullnar och värker mer än vanligt. Jag är inskränkt i min rörlighet dvs kan ej ta långpromenader och vissa dagar tar jag mig knappt nerför trappan dock ej så ofta.
    Men min erfarenhet är att man lär sig att anpassa sig och leva efter förmåga. Försök tänka på allt du kan och kommer kunna göra is tället för tvärtom. Ngt som oxå är oerhört viktigt är att våga be om hjälp, frösök inte att alltid vara duktig och klara allt själv samt lyssna på kroppen...

    Återigen stor tröstkram och var rädd om dig och familjen.
    kram FN

  • Utlandssvensk

    Skickar en stor stor styrkekram, för det behöver du nog!!!!!!!!!

  • Sanna9706

    Hej! Jag har von willebrandt typ 2, och har haft det sen födsel, vill bara meddela att jag har levt mitt liv precis som vilken annan 26 åring som helst, visst jag har inte utövat kampsporter men de e mer för jag inte velat än min sjukdom.
    Min sjukdom har aldrig stoppat mig, folk som inte vet om det märker inte den alls, har ofta fått förklarat när jag börjar på nytt jobb vad de är för sjukdom jag har och att jag har mediciner med mig.
    För mig så har det endast visat sig genom näsblod, kraftig mens och blåmärken, ju äldre jag blir desto mindre näsblod har jag, har till exempel aldrig behövt använda min heamate sprutor jag har hemma,  använder bara spongostan vid näsblod och cyclokapron tabletter vid mens, vill med detta bara tala om att livet inte är över för att man har blödarsjuka, det går alldeles utmärkt att leva ett helt normalt liv trotts att man har blödarsjuka.

  • Holaquetal12

    <3 Fina du!! all styrka till dig! Det kommer bli bra! finns inte bra behandling att få för detta? 

Svar på tråden Nu har jag gråtit och gråtit