• samara

    Klämma/tömma hemorrojder????

    Har både hört och läst att man ska försöka" trycka in" hemorrojderna igen så att man känner att de liksom töms..?!
    Eller att man ska klämma/trycka på dem så de töms på vätska eller vad det nu är som är i dem....

    Måste bara få fråga om detta stämmer?!!  Ska detta verkligen hjälpa??!

    De gör ju så ont bara av att de är där bak, så man tänker ju att det hela ska bli ännu värre om man börjar reta dem genom att klämma på dem...eller??

    Någon som vet???

  • Svar på tråden Klämma/tömma hemorrojder????
  • Kaxelsson
    simba skrev 2010-11-23 00:00:00 följande:
    Jo laktulos har jag köpt...men jag vågar inte riktigt ge mig på den helt än eftersom jag ännu måste vara bland folk på jobbet denna vecka ut...vet ju inte riktigt hur effekten blir av det?! man vill ju inte bli akutnödig mitt i allt, och inte kunna springa iväg =)
    I regel så tar man ju ganska små doser av laktulos och det är inte direkt något laxermedel som verkar på stört.. Tror du kan känna dig lugn med att ta lite laktulos i samband med frukosten :))
    ☆° ★ Axel ★ °☆ - En lycka för stor att förklara . »-(¯`v´¯)--> ★ °☆
  • Nosan83

    En läkare kan tömma den....för den kan vara infekterad eller fylld med koagulerat blod och det gör ondare än vad är vanligt. Så du bör få den kollad iaf tycker jag. Du ska inte behöva ha så ont. Visst att dom gör ont men ibland kan det vara som jag skrev här infekterat eller blodfyllt å då gör det betydligt mer ont....

  • Takhiza
    simba skrev 2010-11-23 00:00:00 följande:
    Jo laktulos har jag köpt...men jag vågar inte riktigt ge mig på den helt än eftersom jag ännu måste vara bland folk på jobbet denna vecka ut...vet ju inte riktigt hur effekten blir av det?! man vill ju inte bli akutnödig mitt i allt, och inte kunna springa iväg =)
    Börja med 10ml så ska de inte vara någon fara. Då blir det lösare men inte diaré
  • samara

    Ok då ska jag ta mig en laktulos-dos redan nu tror jag =) lika bra att förebygga så har man gjort det iaf..=)

    Ooooh får riktigt ont bara av att tänka på att någon ska tömma den, och att den kan vara infekterad..huuuuu!!!!
    Den ser inte infekterad ut iaf...har blödit lite, men det var i samband med toa besök nr2 + toapapper!
    Fast man kanske inte kan se på dem om de är infekterade heller?!

  • Nosan83
    simba skrev 2010-11-23 00:11:46 följande:
    Ok då ska jag ta mig en laktulos-dos redan nu tror jag =) lika bra att förebygga så har man gjort det iaf..=)

    Ooooh får riktigt ont bara av att tänka på att någon ska tömma den, och att den kan vara infekterad..huuuuu!!!!
    Den ser inte infekterad ut iaf...har blödit lite, men det var i samband med toa besök nr2 + toapapper!
    Fast man kanske inte kan se på dem om de är infekterade heller?!
    Nej det är inte kul...men läkaren bedöva å så och det gör vääldigt ont men värt de. För efter några dar var min helt borta och smärtan helt väck....var då i v 33 fick inte tillbaka den eller så vid förlossning heller. Helt underbart va det. Min bm sa först bara till mig att dom gör ont och det e så tyvärr. Då sökte jag akut själv och den var tydligen blodfylld och han ordnade det som sagt......du kan ju alltid få det kollat bara så du inte har mer ont än du behöver

    Lycka till eller vad man säger i denna sits
  • samara

    haha jaa jag får väl säga tack =) men kunde du själv se att den var blodfylld? Och vart var det du vände dig? till hurdan läkare?

  • Nosan83

    Nej kunde inte se det själv.....jag sökte på Backa läkarhus i Göteborg. Nu vet jag ju inte vart du bor men det är som en akut......

  • Ida1989

    Jag har själv blivit opererad för hemorojjder och man kan trycka in hemorojjden igen för att lindra det onda, men det är inte för att tömma själv hemorrojden. Hemorojjder är detsamma som ett åderbråck, det sa i alla fall läkaren som opererade mig. Den där salvan från apoteket hjälpte inte ett skit, så för mig blev det akuten och sedan operation. Jag hade väldigt ont och det visade sig att jag dessutom fått en blodpropp inuti hemorrojden, vilket ibland kan förekomma och då orsaka ännu mer smärta.
    Min BM sa till mig att hemorojjder inte ofta uppstår vid förlossning eller blir värre, utan orsakas oftas av graviditet då magen blir trög.
    Angående laktulos så är det inget laxermedel, utan skall göra bara göra avföringen mjukare.
    Då jag tyckte detta smakade som socker med vatten och höll på att kräkas varje gång,
    så köpte jag movikol påsar från apoteket och åt samtidigt loxoberal, dessa kombinerar varandra och gör att tarmen rör sig mer och avföringen blir inte lika hård.
    Jag tycker att du ska prata med en läkare, eftersom det är svårt att säga vad som kan hjälpa dig,
    salvan kanske räcker, eller andra kostvanor ex, eller en operation, det är ju helt individuellt.
    Drick mycket vatten, rör på dig och gå på toa direkt när du är nödig, varken håll dig eller gå och småtryck.
    Mvh Ida :)

  • samara

    Jag ska ge salvan och supparna ett tag till tror jag...står på förp. att man kan använda dem i upp till 2-3 v, så jag får nog ge mig till tåls ett tag till iaf =)

    Sen får jag blanda ihop någon blandning med den där laktulosen, för det var då verkligen sant att den smakade socker...huuu!!!  Och iaf försöka inta sängläge så mkt man bara kan för att undvika ytterligare tryck nedåt!

    Har ju bf om ca 6 veckor, och innan dess tror jag inte någon läkare är beredd att operera på mig iaf, och har jag jääääätte tur kanske den iaf vill krympa ihop lite tills det är dax, sluta göra så ont,och inte växa sig stor som en blomkål där bak!!
    Huff, får ju rysningar bara man tänker på att operera där bak juh!! Att det ska skäras eller något sånt där vart det redan nu gör så förbaskat ont!!
    Men såklart är det säkert helt värt det om man inte blir av med problemet sen, så stannar den kvar eller mulitiplicerar sig efter förlossningen så får jag nog rysa bäst jag vill och ta tag i en läkare med ledigt op-bord iaf =)

    Men tills dess så antar jag att det bara är att fortsätta svära över den "lille" jäkeln här hemma!!

  • Takhiza
    simba skrev 2010-11-23 14:33:37 följande:
    Jag ska ge salvan och supparna ett tag till tror jag...står på förp. att man kan använda dem i upp till 2-3 v, så jag får nog ge mig till tåls ett tag till iaf =)

    Sen får jag blanda ihop någon blandning med den där laktulosen, för det var då verkligen sant att den smakade socker...huuu!!!  Och iaf försöka inta sängläge så mkt man bara kan för att undvika ytterligare tryck nedåt!

    Har ju bf om ca 6 veckor, och innan dess tror jag inte någon läkare är beredd att operera på mig iaf, och har jag jääääätte tur kanske den iaf vill krympa ihop lite tills det är dax, sluta göra så ont,och inte växa sig stor som en blomkål där bak!!
    Huff, får ju rysningar bara man tänker på att operera där bak juh!! Att det ska skäras eller något sånt där vart det redan nu gör så förbaskat ont!!
    Men såklart är det säkert helt värt det om man inte blir av med problemet sen, så stannar den kvar eller mulitiplicerar sig efter förlossningen så får jag nog rysa bäst jag vill och ta tag i en läkare med ledigt op-bord iaf =)

    Men tills dess så antar jag att det bara är att fortsätta svära över den "lille" jäkeln här hemma!!
    Jag fick barn för 4veckor sedan och under förlossningens gång säger BM "du har hemmorojder".... min tanke var "no shit, sherlock!" och hon sprutade på något grejs.. vet inte var det va för jag var lite upptagen med att tycka synd om mig själv och kvida av mina värkar, men de sved som attans dock hjälpte de ganska bra!! Prata med din BM eller ring till vårdcentralen så hjälper dem dig
  • samara

    Mm precis som att man inte var medveten själv om att man fått inneboende där bak =)

    Undra vad det var hon sprutade på då?? Måste nog höra med min bm =)

    Har det försvunnit för dig då, eller var det mer lindrande??

  • RingOfFire

    Hej gott folk! Ser att många oroar sig för att tömma sina rojds. Har gjort det 2 gånger och det är en otroligt skön känsla när det smäller till och man känner allt bara flöda ut.

    Mina yttre hemorrojder hamnar alltid på vänster sida av fisringen och får rätt snabbt en hygglig storlek (som ett hallon).

    Jag har gjort som så att jag tömmer tarmen, duschar och sen på med sprit. Sen lägger jag telefonen på golvet med kameran i selfie läge för att se vart den argaste punkten är. (ni vet vad jag menar när ni testar.. Den punkten kommer att bli utgångshål.)

    Därefter kommer den största mentala prövningen i ditt liv. Jag lägger mitt pekfinger under hela rojden med nageln mot ringen och tummen på andra sidan. Placerar därefter fingrarna från andra handen runt om, räkna till 3 och tryck därefter till hårt och bestämt. Sen får man lirka lite, smärtan är borta, fortsätt pressa runt om och töm allt som går. Sen dusch, isbitar och någon antibakteriell salva. När du ska sova bör du lägga handdukar på ditt lakan i sängen. Det blöder ett par dagar men går för mig över rätt fort. Jag har toapapper mellan skinkorna på jobbet och sprutar då och då så länge det blöder men luftar såklart aset nattetid..

    Lycka till. Hoppas få läsa fler erfarenheter och tips från andra som gillar att lösa sånt här själv.

    Once you pop you can't stop!

  • kela t

    Hundar har analsäckar som kan tömmas, men inte tömmer man en människas hemmoroider Glad

Svar på tråden Klämma/tömma hemorrojder????