• CrazyCarro

    guppy yngel =D

    Yeey äntligen är dom här =)

    I går kväll upptäckte jag två ganska stora yngel i min "buske" på botten, blev såklart jätte glad och när jag tittade imorse så upptäckte jag fem.

    När jag hittade de första så stoppade jag tre smäll-feta honor i yngelkassar och när jag kom hem från jobbet idag så bokstavligt kryllar det av yngel i den ena. =D

    Jag gissar att jag ska ta ut honan ur yngelkassen och jag borde ju kunna ta bort bottenplattan som är lite sne och lite skev så att det bara är ynglen kvar och växterna.

    Men min egentliga fråga är, kan jag flytta över ynglena till ett "transport" akvarium på 3 liter? och kan dom vara där utan pump eller måste jag ha pump i?

    Sen har jag fått (upptäckte jag i morse också) små-sniglar som inneboende i akvariet också. Vad gör jag åt dom?

    Det skulle vara kul att få en liten kurs i hur jag gör nu och om det är nån som vill följas åt lite med bebisarna så skulle det också vara kul.

    Allt väl! =)

  • Svar på tråden guppy yngel =D
  • CrazyCarro

    vissa har ju uppenbart klarat sig i mossan på botten eftersom jag hittade några som levde där men det känns vettigt att åtminstonne låta dom vara lite för sig själva ett tag i alla fall... det skulle ju vara roligt om de flesta överlevde.

    kan jag ha en vanlig luftpump i om jag skulle flytta över dom? Jag har en sån som jag skulle kunna stoppa i, med en syresten till..?

  • Prodin

    Jag brukar låta ynglen klara sig själva i stora karet. Hårt, men enda sättet att hålla det under kontroll för annars blir de snabbt en miljon. Vår ancistrus brukar lyckas ta alla utom max entcå stycken per gång och det är nödvändigt för att vi inte ska få för många.

    Som du säger är praktbotior snigelätare, men då ska du ha j*vla stort kar, för de behöver plats. Dvärgkulfisk och vissa barber äter sniglar, men det bästa är att plocka bort och mata mindre. Lämna gärna en eller två sniglar för de är bra för karet.

  • CrazyCarro

    är det nån som vet hur lång tid det tar för ynglen att få färg? de som simmar fritt i akvariet har börjat få färg och det skulle vara kul att veta på ett ungefär hur gamla de är.

    Jag vet ju hur gamla dom i yngel-kassen är i alla fall, för dom var inte där i morse

  • Prodin

    När dom är ca centimetern, vilket brukar ta några veckor. Kan inte vara mer specifik tyvärr =)

  • CrazyCarro

    tack för infon. jag har tagit ut honan och har bara ynglen kvar. i de andra yngelkassarna har det inte hänt mer.. förhoppningsvis snart däremot

  • Elavela87

    Du behöver varken skaffa yngelakvarium eller "nät" vid pumpen. Gyppy ynglar av sig titt som tätt och tids nog kommer du få så mycket yngel att du måste ge bort dom till zoobutiker gratis. :P

  • iaseia

    Jag rekomenderar ett yngelkar som flyter, man sätter i honan där innan hon ska kläcka och i mitten är de et golv med hål i så ynglena kan simma ner utan attn honorna följer efter. sen när hon fött klart kan man flytta henne och hål-golvet så ynglena får större plats sen brukar ja ha dem där tills de är tillräckligt stora att inte sugas in i pumpen eller bli uppätna..

    sniglar är bra de äter upp matrester och liknande, får du väldigt mycket sniglar kan de betyda att du mata för mycket 

  • jaaniz
    CrazyCarro skrev 2011-01-05 20:07:16 följande:
    Yeey äntligen är dom här =)

    I går kväll upptäckte jag två ganska stora yngel i min "buske" på botten, blev såklart jätte glad och när jag tittade imorse så upptäckte jag fem.

    När jag hittade de första så stoppade jag tre smäll-feta honor i yngelkassar och när jag kom hem från jobbet idag så bokstavligt kryllar det av yngel i den ena. =D

    Jag gissar att jag ska ta ut honan ur yngelkassen och jag borde ju kunna ta bort bottenplattan som är lite sne och lite skev så att det bara är ynglen kvar och växterna.

    Men min egentliga fråga är, kan jag flytta över ynglena till ett "transport" akvarium på 3 liter? och kan dom vara där utan pump eller måste jag ha pump i?

    Sen har jag fått (upptäckte jag i morse också) små-sniglar som inneboende i akvariet också. Vad gör jag åt dom?

    Det skulle vara kul att få en liten kurs i hur jag gör nu och om det är nån som vill följas åt lite med bebisarna så skulle det också vara kul.

    Allt väl! =)
    Såg alla komentarer och att du redan fått råd o tips. Men tänkte ändå berätta vad jag gjort.
    När jag fick mina yngel så flyttade jag över dom till just en sån där transport akvarium du nämde. I den la jag lite sten en växt och en liten syrepump. Där får dom bo tills dom e någon cm, beror på vilken sorts yngel det är. :)
    Tyckte nämligen att de var svårt att hålla rent i akvariet med yngelburarna flytandes runt.

    Hoppas det går bra med dina fiskar. :)
  • CrazyCarro
    jaaniz skrev 2011-03-03 11:30:35 följande:
    Såg alla komentarer och att du redan fått råd o tips. Men tänkte ändå berätta vad jag gjort.
    När jag fick mina yngel så flyttade jag över dom till just en sån där transport akvarium du nämde. I den la jag lite sten en växt och en liten syrepump. Där får dom bo tills dom e någon cm, beror på vilken sorts yngel det är. :)
    Tyckte nämligen att de var svårt att hålla rent i akvariet med yngelburarna flytandes runt.

    Hoppas det går bra med dina fiskar. :)
    jag har gjort så också, några yngel fick däremot stanna i det stora karet. Nu har vi flyttat och allt har fått sköta sig självt i några månader och jag har inte haft så mycket koll på vad som händer bland mina fiskar om jag ska vara helt ärlig. Jag har matat lite till och från men inte speciellt regelbundet. Planen är att låta allt vara just nu och se vad som händer.

    Pumpen jag har är en sån som är som ett vattenfall... jag kan inte förklara det på nåt bättre sätt. det är inget sug i den och det är inget tryck i vattnet som kommer ut därför verkar det inte som att några yngel har åkt in i den och har dom det så har jag inte märkt nåt ändå.
  • Willan4ever

    Jag har nyss fått Guppy-yngel, och jag har flyttat över dom till ett annat ''akvarium''. Måste man ha pump i? Har ingen aning. Jag ser andra som skriver att man ska ha pump, men har aldrig hört talas om det. Så en gång för alla, ska man ha pump eller ej? :O

     

  • Gudinnan

    Guppy-yngel (bebisar) här med men vi uppföder dom till mat tyvärr då vi har Discus med IDAG upptäkte vi Discus larver jag och mannen är sååååå glada räknade ihop 27-28 st redan nu bara vänta o vänta


    Da solen lyser op over Danmark, så ved jeg , at jeg får en chance til ♥ ♥
Svar på tråden guppy yngel =D