• Skuttan83

    Hur lång tid tar det?

    Hej. Jag och min pojkvän försöker få barn men det är inte så lätt för oss. Jag är helt öppen för adoption, för hur vår resa till ett barn än kommer att gå så vill jag att det ska resultera i ett barn, biologiskt eller inte det spelar ingen roll!

    Jag har lite funderingar om adoptioner och det här verkar vara ett bra ställe att fråga på. När man väl har bestämt sig att man vill adoptera, hur lång tid får man då räkna med att det tar innan man får hämta hem sitt älskade barn? (om man förutsätter att man man blir godkända under alla utredningar).

    Hur är det, visst måste man vara gifta? olika länder har olika krav på hur länge man ska ha varit gift, hur många år kan det handla om?

    Om ni har någon bra länka att läsa mer på så tipsa gärna.

    Vore tacksam för svar.

  • Svar på tråden Hur lång tid tar det?
  • Hjärtat längtar

    Minst 3 år får du nog räkna med. Det kan ta tid att få börja utbildning och utredning. 
    Man måste vara gifta. Det är olika för olika länder. Många länder kan man räkna in sambo-år.
    Från det landet vi ska adoptera ifrån måste man ha varit gift i 5 år t.ex.

    Ställ er i kö redan nu! läs på mia.eu och välj en eller flera organisationer att ställa er i kö hos!
    Lycka till! 

  • Idoli

    Det finns olika svar på dina frågor. Beroende på vilket land som man adopterar ifrån. Alla länder har olika krav. Adopterar man som par måste man dock vara gift. Precis som greengal säger så är det bästa råd du kan få just nu att ställa dig i kö. Finns det en chans att adoption blir er väg till barn så sparar det in tid.

  • TomMon

    För oss tog det 2 år och 6 mån från det att vi ställde oss i kö tills vi fick barnbesked. Nu väntar vi på resebesked, det tar ca 6 mån till om vi har tur.

  • Tellus1977

    Första adoptionen tog lite drygt 3 år (1 dec -05 - 22 dec -08). 
    Försöker nu få syskon och hoppas att hela proceduren går på mindre än ett år denna gång (startade 7 juni -11). 

  • hjärtelängtan

    Precis som det skrivits längre upp, så finns det flera svar på din fråga och egentligen inget "facit", då det tar olika tid för alla. Ställ er i kö så fort som möjligt, för kön måste ni igenom på ett eller annat sätt. (Är inte insatt i SN-världen eller 72-timmarslista, hög medgivandeålder och sådana där "extragrejor"), men det finns många experter på det här inne! Under tiden ni köar skall ni gå föräldrautbildning och göra utredningen. Då har ni något att "pyssla med" medans ni köar. Vi anmälde oss till AC december -08 och är nu i Sydafrika hos vår lilla skatt! Det tog alltså sammanlagt 2 år och 9 månader för oss att nå målet! Lycka till!

  • villsågärna38

    Det varierar och beror ju på vilket land ni väljer också. Ställer er i kö hos ett par organisationer så snart ni bara kan och sedan beroende på vilket land ni vill satsa på föreslår jag att ni timar utredningen så att ni inte behöver göra om den innan ni ska välja land. Medgivandet gäller bara i två år nämligen. Om ni t ex passar in på Etiopien och gärna vill vänta de 3,5 år det tar innan ni får skicka era papper dit så är det ju ingen vits att göra utredningen nu, då måste ni bara göra om den, men om ni är intresserad av något annat land med kortare väntetid så kan det ju vara läge att anmäla sig till föräldrautbildningen med en gång. I de flesta kommuner får man inte börja utredningen förrän man gått föräldrautbildningen klart. För oss tog föräldrautbildningen 7 veckor och sedan fick vi vänta två månader på att börja med utredningen som efter det tog 8 månader. Allt som allt ett år för att få föräldrautbildning och utredning klara alltså. Vi hade otur och fick ett långt sommaruppehåll mitt i vår utredning. Det kan naturligtvis gå mkt snabbare men räkna med att saker och ting kan ta lång tid och från start till mål så är det nog väldigt vanligt med iaf 2-3 år om man inte redan har varit gifta två år, satsar på SN-listan/Kina (om man passar in på dem) och adopterar ett barn med handikapp av något slag. Då kan det gå riktigt fort. Har en vän som det totalt tog 1 år för från start av utredning till de hade sitt barn ifrån Kina hos sig. Kram och lycka till!

  • KimKatt

    För oss tog det exakt 2 år från det att vi ställde oss i kö tills det att vi var hemma med vår son. Då stod vi ändå i kö till hemutredningen under ett halvår men passade på att gå föräldrautbildningen under tiden. Att det gick så fort för oss beror även på att vi då valde ett ganska nytt land (Nigeria). Helt plötsligt var vi högst upp i kön och fick börja samla papper. Vår ansökan kom till landet i november och vi väntade 5,5 månader på barnbesked och sedan 1,5 månad på resebesked. Vi kom hem i juli 2009 och kön till Nigeria är fortfarande kort i jämförelse med andra länder. Genom den grupp jag är med i för familjer som adopterat från Nigeria vet jag att väntan på BB kan vara från ett par månader upp till ett år. Det som gör att många inte väljer Nigeria är den långa vistelsetiden. Den gör att adoptionen blir ganska dyr. Vistelsetiden är mellan 4-8 veckor. Vår adoption kostade totalt 250 000 kr. Vi var där i 4 veckor och det positiva med en sådan lite längre vistelsetid kände jag var att vår son var väl anknyten till oss när vi reste. Nigeria är ett fantastiskt land med underbara människor som är glada och positiva. Barnen är fantastiska (helt objektivt

  • Selma1966

    För oss tog det 4 år från början till hemkomst. Det beror ju även på vilket/vilka länder man väljer att stå i kö till. Vi stod i kö för alla länder som vi var "behöriga" att stå i kö till och ändå tog det tid... Men bara för att det tog 4 år för oss att adoptera från Ryssland så behöver det ju inte betyda att det tar det nu... det förändras hela tiden. Vissa länder gick snabbt tidigare och tar längre tid nu. Vi fick skicka ansökan till Ryssland mer än ett år innan vi väl fick hem vår son. När vi väl skickade ansökan dit så föll alla andra länderna bort från listan eftersom vi då inte fick stå kvar i den kön (medan de letade barn i Ryssland åt oss). Då hade vi ingen aning om hur lång tid det skulle ta från ansökan till hemkomst heller... det kanske var tur det. (Sedan blev det ändå vi själva som fann sonen och meddelade namn och barnhem för adoptionsorganisationen i Sverige - så det gick nog snabbare än det kunde ha gjort...).

  • dubbelmamma0310

    1. ställ er i kö, förslagsvis i mer än en adoptionsbyrå.
    2. ansök om medgivande
    3. gift er
    Låt tiden gå och se hur saker och ting utvecklar sig.

  • Särsta

    För oss har det gått jättefort. Vi kontaktade Socialsekretararna i april 2010 och har fått barnbesked nu och väntar resebesked i januari.

    När vi kontaktade Soc. fick vi plats på den obligatoriska föräldrautbildningen dagen efter. När utbildningen var klar körde utredningen igång och den var klar redan i november 2010. Vi trodde då att det var långa köper i Sverige innan man fick skicka iväg sina handlingar så vi hade inte så bråttom eftersom man ändå har sin plats i kön. Vi kom inte iväg med vår utredning till organisationerna vi var med i (AC och BFA) förrän i början på februari. I mars fick vi veta att vi stod på tur att skicak handlingar till Slovakien. När vi hade fått ihop allt så blev de översatta och godkända i juni 2011 och nu i september fick vi barnbesked.

    Nu renoverar vi barnrum, läser handlingar om vår son och längtar =)

Svar på tråden Hur lång tid tar det?