• lisamadeleinee

    Ni med barn födda i v. 36 (35+)

    Hej!
    Födde nyligen en dotter i v. 35+4. Vägde 2664 g och var 48 cm lång.

    Hör gärna lite från er med barn födda ungefär samtidigt.
    Fick ni ligga på neo? Hur länge isf?

  • Svar på tråden Ni med barn födda i v. 36 (35+)
  • Erkens mamma

    Min dotter föddes vecka 36+0. Hon vägde 3070 gram och var 46 cm kort.

    Hon var pigg och allert och ammade jättebra redan från början. Hon hade ett jättebra tag på en gång något man man verkligen inte kunde säga om hennes fullgångne storebror.
    Vi fick göra ett par amningsvikter innan de ville släppa hem oss men efter det så var det inget snack.
    Vi stannade i två dagar.

  • JennieJ

    Hejsan! Min dotter föddes i vecka 35+2 och snabbt gick de oxå! Kom in till förlossningen i Borås 11:10 och 11:30 var allt klart :) Ut kom en skrikande fin flicka som vägde 2990 g och var 45 cm lång. Vi stanna på bb i 4 dagar och sen fick vi åka hem med tätt kontakt med BVC. Enda problemet som varit är att hon har varit sen med talet annars har allt bara gått bra :) i år fyller hon 12 år så hon är stora tjejen nu :)

  • Teza73

    Leon kom i v 35+6 17 mars, Ha vägde 1844 gram och var 45 cm lång. Vi fick ligga på Neo 9 dagar, han hade värmebädd och pulsmätare. Hade lite gulsot men behövde inte sola.

    Förlossningen gick extremt fort, startade halv 7 på morgonen, kom in på förlossningen kl halv 8 och var då öppen 5 cm, sen gick det ännu fortare, han blev stressad i magen och började härja runt där inne, dom förlorade kontrollen på fosterljuden och va inte säkra på om de va för att han for runt eller om de var något fel, så de blev urakut snitt för säkerhets skull.

    Ut kom en liten, men helt frisk och pigg krabat. Han fick dock sondmatas då han var mycket trött första tiden, hemvård veckan efter, med sonden kvar, men han åt så bra redan då så på första hembesöket rykte han plötsligt ut sonden själv, men dom tyckte inte han behövde en ny då han va så duktig på att äta själv.

    Han är inte utskriven än men dröjer nog inte alltför länge nu. Nu väger vår lilla kotte 2250 gr.

    Fick för 20 år sen oxå en pojke som kom tidigt v 36+4, han vägde 2500 gr 45 cm lång, låg på värmebädd några dagar men vi fick åka hem efter 4 då han var så pigg och kry.

  • Lilla W

    Gammal tråd men det vore intressant o höra hur ni har det med era små som inte är så små längre, och om det har märkts att dom hade bråttom till världen? Sixten är idag en väldigt livlig och glad tvååring som springer, klättrar, babblar och underhåller alla :)

  • k girl

    Min dotter är ganska liten och späd, hög födelsevikt till trots. Fick lätt infektioner sitt första år och har tendenser till förkylningsastma. Jo, hon har lite matproblem också. Men det är väl det. :)

  • Cahela

    Min tjej är lång (över kurvan) o normalviktig. Inga ännu kända problem men väldigt sen att gå utan stöd.

  • k girl

    Så sen kan hon väl inte vara? Hon är väl 16 månader okorrigerat?

  • Cahela

    15 månader korrigerad är hon. Jämfört med de andra i samma ålder där alla går nu. Min mans andra dotter började vid 10 månader. Det är tidigt men 15 månader är senare än medel har jag för mig?

  • k girl
    Cahela skrev 2013-03-15 07:48:37 följande:
    15 månader korrigerad är hon. Jämfört med de andra i samma ålder där alla går nu. Min mans andra dotter började vid 10 månader. Det är tidigt men 15 månader är senare än medel har jag för mig?

    Nja, att börja gå vid 18 månader är fullt inom normalspannet. http://www.1177.se/Vasterbotten/Tema/Barn-och-foraldrar/Vaxa-och-utvecklas/Det-forsta-levnadsaret/Utveckling-av-rorelseformagan/
  • Kinya

    Min dotter föddes v35+2. Hon vägde 2,7 kg och var 47 cm lång. Vi var på neo då hon behövde CPAP eftersom lungorna inte vecklat ut sig helt. Efter någon dag slapp hon CPAP men vi var där i ca 9 dagar då vi inte ville sköta sonden hemma själva. Vi åkte hem sen när amningen funkade bra och hon gick upp som hon skulle. Hon är idag en frisk och glad 3-åring som till och med är längre än pojkar som är födda några månader innan henne. Hon har utvecklats helt normalt!    

  • monika84

    Våran flicka kom idag morgon vecka 35(34+5) var 46cm och 2000gram vägde hon. 

Svar på tråden Ni med barn födda i v. 36 (35+)