• SmultronCupcake

    Öka chansen för tvillingar?

    Satt och prata med ett par vänner om det där med tvillingar och då blev jag nyfiken på om man kan öka chanserna själv att få tvillingar. 
    Jag vet att det är genetiskt och chanserna ökar om man är äldre eller att man fått flera barn. Sen har jag även läst lite att  kvinnans kroppsbyggnad och sådär kan göra skillnad men det vet jag inte om det är en myt eller inte.

    Sen kommer vi till det där med folsyra. Är det någon som har testat det?
    Funkade det?

    Ni som har tvillingar får gärna skriva hur det var för er, om det var genetiskt eller hur det kom sig.
    Väldigt fascinerad av det där med tvillingar.Vet inte om jag skulle orka med det själv men i alla fall spännande Glad  

  • Svar på tråden Öka chansen för tvillingar?
  • Baby Doll

    Hej! Jag var 27 år när jag födde mina enäggstvillingar :) (2 år sen) Vi har ingen tvillingar i släkten, varken jag eller min man- vi blev minst sagt överraskade, men jag har alltid drömt om att få tvillingar!=) Kika gärna in hos oss- www.mybabydolls.blogg.se P.S Jag är gravid igen och ska på VUL imorn ;)


    www.mybabydolls.blogg.se -4 barn på 2 år-
  • Dixie
    Baby Doll skrev 2012-06-18 13:25:18 följande:
    Hej! Jag var 27 år när jag födde mina enäggstvillingar :) (2 år sen) Vi har ingen tvillingar i släkten, varken jag eller min man- vi blev minst sagt överraskade, men jag har alltid drömt om att få tvillingar!=) Kika gärna in hos oss- www.mybabydolls.blogg.se P.S Jag är gravid igen och ska på VUL imorn ;)
    fast enäggstvillingar är ju inte ärftligt - så det är ju inte så konstigt om ni inte har tvillingar i släkten....
  • mamma301

    jag ska få tvåäggstvillingar och det är en ren slump,trodde aldrig det kan hända mig,ingen i familjen som vi känner har tvillingar,så spännande:)

  • TezzH
    Dixie skrev 2012-03-11 21:38:06 följande:
    på vilket sätt kan man få tvillingar genom att sluta med p-piller mitt i en karta? du får gärna utveckla det resonemanget!

    Nu är det säkert inte alls därför. Men när jag slutade mitt i kartan, blev min kropp "galen". Med hormonpåslag värre, kan jämföra det med när jag sen var gravid. Illamående, spända bröst osv! Då fick jag för mig att eftersom jag fick "så mycket" hormoner, så gjorde det att jag släppte två ägg som det blev två underbara bebbar av! :) Som sagt, inget vetenskapligt bevisat alls. Bara en känsla!! :)
  • ToK
    Baby Doll skrev 2012-06-18 13:25:18 följande:
    Hej! Jag var 27 år när jag födde mina enäggstvillingar :) (2 år sen) Vi har ingen tvillingar i släkten, varken jag eller min man- vi blev minst sagt överraskade, men jag har alltid drömt om att få tvillingar!=) Kika gärna in hos oss- www.mybabydolls.blogg.se P.S Jag är gravid igen och ska på VUL imorn ;)

    Hur gick det på VUL? :)
  • Dohgon

    tvåäggstvillingar fick vi. blev gravid när jag var 22, inte överviktig, inga barn sen innan. inte heller en planerad graviditet utan åt p-piller.
    har det dock genetiskt =)
    men ålder, antal barn tidigare samt övervikt skall tydligen öka har jag hört. samt något man kan få från läkaren för att hjälpa till att få ägglossning.

  • Catgodess

    Enäggstvillingar, blev gravid via IVF när jag var 34år och chansen för enäggstvillingar ökar inte för att det är IVF har jag fått reda på av en överläkare utan chansen är samma som vid en vanlig graviditet. Vägde 62,5kg och är 176,5cm lång och inga barn sedan innan. Ägglossning brukar man bara få hjälp från läkarhåll med om man har svårt att få ägglossning eller ägglossningsstörning. Varje tvillinggraviditet räknas som en riskgraviditet oavsett om den tillkommit på egen hand eller via IVF.
     

  • lovelyfamily

    Har åtta barn sedan innan, jag väntar nu tvillingar. 
    Är 36 år och inte ätit någonting eller gjort någonting speciellt för att bli gravid med tvillingar, det kom som en chock för oss när vi fick reda på det. Vi är väldigt lyckliga över att få tvillingar men detta är den absolut sista graviditeten för mig Flört
    Vad jag vet så har varken jag eller maken tvillingar i släkten på något sätt. 


    Mamma till 8 underbara barn ♥
  • Tvillingtripp

    Visst går det att öka chansen för tvåäggstvillingar, finns ett antal vetenskapliga studier som bevisar sambandet. Störst chans om du planterar in två ägg vid IVF, då är sannolikheten 25 procent. Eller ta infertilitetsmedicinen Pergotime. Då är sannolikheten tio procent. Även rökning ökar sannolikheten, men det är förstås inte att rekommendera. Lika lite som att bli överviktig.Glad
    www.dubblanyheter.se/%C3%B6ka-chansen-f%C3%B6r-tvillingar/

Svar på tråden Öka chansen för tvillingar?