• Anonym (ledsen)

    Defekt kejsarsnitt som skall "rättas" till

    Vår dotter föddes med planerat kejsarsnitt för drygt 4 år sedan, tösen låg med rumpan ned.

    För en tid sedan påbörjade vi vårt första IVF-försök för vi har inte lyckats bli gravid på över 2 år, blev gravid 2010 men det slutade missfall. Jag har endometrios men enligt läkaren som gjorde en titthålsoperation ifjol sa att det var för lite för att min fertilitet skulle var nedsatt.

    Under ett UL på ivf kliniken då de skulle kolla hur äggblåsorna växte upptäcks en defekt på mitt kejsarsnittärr i livmodern. Har träffat minst 7 läkare efter snittet och ingen har upptäckt det tidigare.

    Nu så väntar jag på att KK ska höra av sig och berätta vad de ska göra för att åtgärda detta. Innan det är åtgärdat får jag inte  bli gravid då det skulle innbära stora risker för mig. IVF behandlingen fick avbrytas efter äggplock, de ägg som ev. blir befruktade kommer att totalfrysas.

    Är det någon som varit med om liknade och vad har de då gjort för att åtgärda snittet? Hur länge måste jag vänta innan jag får bli gravid igen?

    Tacksam för svar 

  • Svar på tråden Defekt kejsarsnitt som skall "rättas" till
  • Anonym

    Man får ju sammanväxtningar efter kejsarsnitt vissa mindre än andra.
    Jag har ett snitt från naveln och ner, är verkligen inte fint.
    Men inget kommer att göras något åt det.

    Jag vart gravid efter 5 månader med första kejsarsnittet.    

  • Anonym

    Vad menar de med "defekt"' på snittärret? Fick du mer info? Har livmodern i sig växt ihop fel eller är det nåt annat? Sammanväxningar i buken är vanligt efter kejsarsnitt, så det kan ju knappast vara det? Och hudärret kan ju inte vara några problem oavsett hur det ser ut...

  • Anonym (ledsen)

    Det är ärret som är inne i livmodern som är defekt. Det är en som en ficka i ärret som är ca 1,5 cm lång och ca 0,5 cm bred, det är även västksekfyllt. Ärret har läkt fel om jag fattade det rätt. Risken är att om jag blir gravid håller inte ärret för en fullgången graviditet och inte för en förlossning(vaginal).

    De trodde på IVF-Kliniken att troligtvis kommer de att öppna upp snittet och sy om det men de kunde ju inte svara säkert eftersom det är KK som måste åtgärda detta. Det är därför jag undrar hur länge det måste läka innan jag kan få bli gravid. 

  • Anonym

    Nu är inte jag sjukvårdsutbildad. Men jag har gjort ett par plastikoperationer och då får man info om sårläkning osv som man nog aldrig får inom offentliga sjukvården. Man brukar säga att man inte ska göra ingrepp tätare än 6 månader (barnafödande eller operationer) och att det tar 12 månader innan det är helt klart med läkning. Ska du verkligen få livmodern uppskuren och omsydd så är det nog ett ungefär vad du kan räkna med alltså.

  • Mammapiu

    Hej fick du hjälp med ärret? Vart utförde du det och hur åtgärdade dom det?

    Var fick du hjälp  

    Vill gärna få tips har ev liknande men ingen nisch som de säger att du ev har.

  • Anonym (Pappa)
    Mammapiu skrev 2024-04-10 22:09:14 följande:

    Hej fick du hjälp med ärret? Vart utförde du det och hur åtgärdade dom det?

    Var fick du hjälp  

    Vill gärna få tips har ev liknande men ingen nisch som de säger att du ev har.


    Pratar du om ett synligt ärr eller ett på insidan av livmodern?
  • Mammapiu

    Inne i livmoder kallas c section scar defect om man söker på Google.  Usa/Indien skit duktiga på att korrigera såna ärr.

    Mejlat själv till Finland och väntar på svar.  Vet ej om se görs i Sverige överhuvudtaget.

Svar på tråden Defekt kejsarsnitt som skall "rättas" till