• MeNoLike

    Hur kan jag "lära mig" att tycka om vin?

    Någon som har några tips?
    Har hört att man kan blanda med sockerdricka? 
    Vilket vin är lättast att lära sig dricka, rött, vitt? Något spec vin att rekommendera?  

  • Svar på tråden Hur kan jag "lära mig" att tycka om vin?
  • MeNoLike
    Anghammarad skrev 2013-02-15 15:03:09 följande:
    Varför är det viktigt att dricka alkohol?
    det är absolut inte viktigt att dricka alkohol och jag har inte skrivit det någon stans heller, eller?
    Jag dricker 0-5 ggr / per år och då kan jag väl få pröva dricka vin någon av de gångerna? 
  • Anghammarad
    MeNoLike skrev 2013-02-15 15:11:59 följande:
    det är absolut inte viktigt att dricka alkohol och jag har inte skrivit det någon stans heller, eller?
    Jag dricker 0-5 ggr / per år och då kan jag väl få pröva dricka vin någon av de gångerna? 
    Men varför, om du inte tycker att det är gott? Fösöker du tvinga i dig maträtter som du inte gillar också för att lära dig?

     

  • jwrh

    Vilka löjliga människor som kommenterar att man inte dricker vin. Jag har aldrig varit med om att någon sagt något ifall jag väljer att ta en cola istället, och skulle aldrig komma på tanken att ifrågasätta om någon annan gör det. Jag lärde mig dricka kaffe när jag var 15 för att jag ville känna mig vuxen, det var bara att dricka och dricka tills det blev gott så antar att det är detsamma med vin. Känns väldigt onödigt bara. 

  • MeNoLike
    Anghammarad skrev 2013-02-15 15:14:17 följande:
    Men varför, om du inte tycker att det är gott? Fösöker du tvinga i dig maträtter som du inte gillar också för att lära dig?

     


    Ja, just nu tränar jag på sushi
  • Anghammarad
    Jovial73 skrev 2013-02-15 15:09:42 följande:

     


     Men, det är något som jag numera har lärt mig leva med trots alla gliringar, spydigheter och pikar man får i olika sociala sammanhang.


     


    Om man möts av gliringar, spydigheter och pikar för att man inte gillar vin så skall man nog snarare allvarligt fundera på att byta umgängeskrets istället för att försöka tvinga i sig.
  • Jovial73
    Anghammarad skrev 2013-02-15 15:16:21 följande:
    Om man möts av gliringar, spydigheter och pikar för att man inte gillar vin så skall man nog snarare allvarligt fundera på att byta umgängeskrets istället för att försöka tvinga i sig.
    Det är ju mest på skoj I alla fall i min umgängeskrets Solig
  • micromat

    Moselland Riesling och liebfraumilch är 2 lättdruckna viner.. Annars kan du börja med Asti Cinzano

  • Aniiee

    Hur man lär sig dricka vin? Man låter bli.... drick vatten istället. Det finns alltid. Sverige har världens bästa kranvatten....

    Annars: Häll i dig en flaska vin om dagen i 5 dagar. Tvinga dig att dricka alltihop på en gång.... Eller kör det moderata: Häll upp ett glas om  dagen och drick så mycket du klarar..... (Är så barn lär sig att tycka om saker, lite och ofta....)


    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Marsipan
    sär skriven skrev 2013-02-15 14:34:15 följande:
    Prova "varm & kall" från systemet. Mycket svagt vin som smakar... äppelpaj! Kostar 39 spänn tror jag.
    Det är ju mer som en sliskig cider.. Det står Vin, jag vet.. Men jag skulle inte kalla det vin..
  • jaghopparhögt
    Pippi Långstrump skrev 2013-02-15 15:00:11 följande:
    Foot of africa. Vad är det för fel att beställa en cider.
    Beror på vad det är för cider, men om du menar sockerblask så är det väl mest småtjejer och missbrukare som dricker sånt. Men visst en god och torr engelsk cider är inte fel.
  • mliten

    Gå en vinkurs.


    Den enda ändan och har du sett vilket sätt!
  • dessan59

    TS

    Måste du lära dig att tycka om vin?? Jag dricker inte vin för alla viner smakar surt, men det är väll 10 år sedan jag smakade senast

  • Bitchos

    Laga något riktigt lyxigt och gott, gärna stark mat och fråga systembolaget vilket vin som passar till maten. Ät av maten först innan du tar en klunk. Det gäller att hitta rätt sorts vin till rätt sorts mat. Jag tycker inte det är gott att dricka vin rätt upp och ner utan att ha ätit något först som skapar en smak i munnen. Tycker du inte att det är gott så testar du en annan måltid med annat vin. Vin och mat hör ihop. Det var så jag lärde mig att tycka om vin.
    Jag blev chockad över hur gott det blev till mat och "skällde" på killen att han inte hade talat om detta tidigare.

  • callmepreggoornot
    Bitchos skrev 2013-02-15 22:38:54 följande:

    Laga något riktigt lyxigt och gott, gärna stark mat och fråga systembolaget vilket vin som passar till maten. Ät av maten först innan du tar en klunk. Det gäller att hitta rätt sorts vin till rätt sorts mat. Jag tycker inte det är gott att dricka vin rätt upp och ner utan att ha ätit något först som skapar en smak i munnen. Tycker du inte att det är gott så testar du en annan måltid med annat vin. Vin och mat hör ihop. Det var så jag lärde mig att tycka om vin.
    Jag blev chockad över hur gott det blev till mat och "skällde" på killen att han inte hade talat om detta tidigare.


    Gusten57 skrev 2024-03-12 20:10:32 följande:

    Det finns jättebra alkoholfria viner idag! Kanske lättare att tycka om också?




  • Goneril

    Kunskap är det som gäller. Strunta i absolutisternas och moraltanternas kommentarer. Jag har varit vinprovare i gott och väl 35 år, kan en del om druvor och distrikt. Provning utgår från färg, doft och smak. Vin är njutning och ska drickas med måtta. Man lär sig uppskatta doften och smaken som får rulla på tungan. Gå med i en vinprovarklubb! Särskilda glas är bra att ha, finns i alla välsorterade varuhus. Glaset ska under provningen hållas i foten, inte I kupan, detta för att man då värmer vinet vilket påverkar den idealiska temperaturen och för att man kan efterlämna lite osköna handavtryck. Skaffa en bok och läs på! 

  • Spagettimonstret
    LunaLunatic skrev 2013-02-15 14:26:25 följande:

    Folk skrattar när man beställer cola / säger "du lär dig nog när du blir vuxen" (jag är 30).


    Fy vilka barnsliga kommentarer du får. Är glad över mitt umgänge där det inte finns nån press att dricka och rätt många är nykterister. Hoppas du vågar stå på dig och dricka det du själv tycker är gott.
Svar på tråden Hur kan jag "lära mig" att tycka om vin?