• Forumvärd

    Hål i öronen på småbarn: Ja eller nej?

    Hur ställer du dig till att ta hål i öronen på småbarn?
    Vid vilken ålder är det okej att barnen får ta hål i öronen?
    Rösta och diskutera i tråden.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hål i öronen på småbarn: Ja eller nej?
  • nevermind
    Anonym (Min dotter) skrev 2014-11-13 18:00:21 följande:
    Min dotter gjorde dock inte det och jag är fan inte tappad, kanske du borde gå till en psykolog så du får hjälp med dina aggressioner...
    Då hade hon inte känt nåt när hon varit äldre heller.

    Hur tog du reda på att hon inte skulle känna nåt? Pinade du henne några gånger innan? Eller chansade du bara?
  • Drottningen70

    Om man jämför att ta hål i öronen på småbarn för att man som förälder tycker det är gulligt och att  låta barnet få en spruta för att skydda mot livsfarliga sjukdomar, så ligger man så risigt till IQ-mässigt att man överhuvudtaget inte borde få ha ansvar för ett barn.

  • Drottningen70

    Om man jämför att ta hål i öronen på småbarn för att man som förälder tycker det är gulligt och att  låta barnet få en spruta för att skydda mot livsfarliga sjukdomar, så ligger man så risigt till IQ-mässigt att man överhuvudtaget inte borde få ha ansvar för ett barn.

  • Drottningen70
    Anonym (Ni är ju störda) skrev 2014-11-14 13:29:14 följande:
    Spyr på dig drottningen 70 ! Din jävla bitterfitta!!! Varenda jävla gång man läser en tråd är du där och är bitter! Fuck you
    Spy på du Känns inte som om jag bryr mig jättemycket om vad en person som tycker det är ok, att sticka hål på sina spädbarn tycker om mig.

  • Anonym (Z)
    jagärjagvemärdu skrev 2014-11-14 08:21:37 följande:
    Vilken konstig piercare som skär i barnet för att ta hål i dess öra??

    Ja det gjorde jag men det kom inte fram något
    Jag börjar tro att du inte är normalbegåvad. Hur är det ens MÖJLIGT att inte förstå en enda liknelse jag drar?!

    Men okej. Vi tar det igen. Det är skillnad på att sticka hål på ett barn för att...

    1) barnet ska ha hål i öronen på grund av mammans fåfänga

    2) barnen får ett stick (liknande version 1) fast i annan kroppsdel) då barnet får vaccination.

    Skillnaden på ORSAKEN till varför barnet orsakas smärta i de två alternativen är att i 1) så orsakar man barnet smärta för sin egna fåfänga; man tycker att barnet blir sötare, och i 2) får barnet ont på grund av att det vaccineras för att slippa få livshotande sjukdomar. Man gör det alltså _för barnets skull_.

    Skillnaden med skalpellen är ju en liknelse precis som i förra exemplet, men det behöver vi inte gå in på då jag tror att det blir för avancerat.
  • KiaL
    jagärjagvemärdu skrev 2014-11-13 22:37:05 följande:
    Man gör ju för fan inte sitt barn illa, då antar jag att du är emot vaccinationer, blodprover, tandläkarbesök osv för då har ju barnet ont i någon sekund.

    I vilken kultur slår männen ut tänderna på sin fru under bröllopsnatten? Har aldrig någonsin hört något liknande. Att du är svensk/skandinavisk är nog underförstått.
    Men snälla du. Hur kan du likställa en egoistisk handling som pyntning av ett spädbarn med något som viktigt som vaccinering?

    Vaccinering görs enbart för barnets bästa och är oftast ett måste för hälsan medans håltagning görs ENBART för din egen skull. Det är alltså inget måste.

    Du kan omöjligt veta att din ev dotter kommer vilja ha hål i öronen. ALLA flickor har inte det. Av alla flickor i min dotters klass är det nog endast hälften som har hål i öronen.

    Du kan komma med vilka argument som helst men du kan aldrig komma undan med att du du gör det enbart för din egen skull. Att din dotter inte duger i dina ögon utan hål i öronen..
    Lagligt eller inte det är fortfarande ett onödigt och icke behövande övergrepp på sitt barn.

    Barnet är en egen individ inte din accessoar.
  • Anonym (JJ)

    Alltså det beror på vad som räknas som småbarn. Jag skulle nog säga 5+ år. Tycker bara det är positivt att ta hål i öronen när den fortfarande är ett barn. Jag ville ha hål i öronen som barn, men mina föräldrar hade inte lust att dra med mig nånstans att göra det. Åren har gått och nu när jag är ung vuxen så vågar jag inte gå o göra det pga ångest problem. Tydligen ska det ju vara större risk för allergi ju äldre man är också och har har fan inte tid att gå runt med svullna öron. Önskar verkligen att mina föräldrar hade tvingat mig göra det och om jag får döttrar en dag så kommer jag definitivt låta dem göra det. Får hoppas att jag själv får modet att göra det nån gång för det är ju så fint med örhängen Rynkar på näsan

  • Anonym (mor)
    Anonym (JJ) skrev 2014-11-14 18:06:22 följande:

    Alltså det beror på vad som räknas som småbarn. Jag skulle nog säga 5+ år. Tycker bara det är positivt att ta hål i öronen när den fortfarande är ett barn. Jag ville ha hål i öronen som barn, men mina föräldrar hade inte lust att dra med mig nånstans att göra det. Åren har gått och nu när jag är ung vuxen så vågar jag inte gå o göra det pga ångest problem. Tydligen ska det ju vara större risk för allergi ju äldre man är också och har har fan inte tid att gå runt med svullna öron. Önskar verkligen att mina föräldrar hade tvingat mig göra det och om jag får döttrar en dag så kommer jag definitivt låta dem göra det. Får hoppas att jag själv får modet att göra det nån gång för det är ju så fint med örhängen Rynkar på näsan


    Dina föräldrar hade ju inte behövt "tvinga" dig för du ville ju själv.
  • Anonym (Stolpskott)
    Anonym (Z) skrev 2014-11-14 06:27:19 följande:
    Eeeh nej. Hur ska ett spädbarn ens vara MEDVETEN om vad som händer på nätet, menar du?

    Alltså, folk?
    Eeeh jooo,en sådan förälder är en skada från dag ett, en vuxen människa som hånar någon för ett handikapp.  Hellre att barnen har hål i öronen än en mamma med ett tomrum mellan öronen
  • Centurione
    Anonym (Stolpskott) skrev 2014-11-14 22:37:34 följande:
    Eeeh jooo,en sådan förälder är en skada från dag ett, en vuxen människa som hånar någon för ett handikapp.  Hellre att barnen har hål i öronen än en mamma med ett tomrum mellan öronen
    Fast ALLA som inte kan språk- och skrivregler skyller på att de har dyslexi nuförtiden. Nu råkar jag känna till lite vad dyslexi innebär, och det innebär definitivt INTE att man inte kan se att det ska vara mellanslag efter komma...

    Jag har all respekt för de svårigheter som människor med VERKLIG dyslexi har.
  • Anonym (Stolpskott)
    Centurione skrev 2014-11-14 23:48:53 följande:
    Fast ALLA som inte kan språk- och skrivregler skyller på att de har dyslexi nuförtiden. Nu råkar jag känna till lite vad dyslexi innebär, och det innebär definitivt INTE att man inte kan se att det ska vara mellanslag efter komma...

    Jag har all respekt för de svårigheter som människor med VERKLIG dyslexi har.
    Och jag har två barn som har dyslexi och det kan se väldigt olika ut ska veta.
    Den äldsta pojken har lärt sig skriva och läsa, men det går långsamt. Att det ska vara mellanslag efter kommatecken har han ingen aning om. Så du har helt fel.
  • Centurione
    Anonym (Stolpskott) skrev 2014-11-15 00:04:30 följande:
    Och jag har två barn som har dyslexi och det kan se väldigt olika ut ska veta.
    Den äldsta pojken har lärt sig skriva och läsa, men det går långsamt. Att det ska vara mellanslag efter kommatecken har han ingen aning om. Så du har helt fel.
    Nej, det kanske han inte har, för ingen har brytt sig om att lära honom det ännu. Jag gissar att man tar det i hans takt. Men här på Fl skriver förhoppningsvis vuxna kvinnor som på ett eller annat sätt tagit sig igenom svensk grundskola - minst.
  • Anonym (Stolpskott)
    Centurione skrev 2014-11-15 00:17:48 följande:
    Nej, det kanske han inte har, för ingen har brytt sig om att lära honom det ännu. Jag gissar att man tar det i hans takt. Men här på Fl skriver förhoppningsvis vuxna kvinnor som på ett eller annat sätt tagit sig igenom svensk grundskola - minst.
    Han är 25 och vissa saker kan han inte lära sig, det är det som är dyslexi. Du snackar om något du inte har en susning om
  • Centurione
    Anonym (Stolpskott) skrev 2014-11-15 23:38:58 följande:
    Han är 25 och vissa saker kan han inte lära sig, det är det som är dyslexi. Du snackar om något du inte har en susning om
    Då undrar jag om han inte dessutom har ett allmänt begåvningshandikapp?
  • Anonym (lågt och billigt.)
    Centurione skrev 2014-11-16 09:12:09 följande:
    Då undrar jag om han inte dessutom har ett allmänt begåvningshandikapp?
    Just när man trodde att lägre än så kan hon inte gån nu är botten nådd, så visar du att jag har fel.
    Finns det ingen gräns för hur elak och oempatisk du kan vara?
    Du får mig att må illa. 
  • Anonym (Stolpskott)
    Centurione skrev 2014-11-16 09:12:09 följande:
    Då undrar jag om han inte dessutom har ett allmänt begåvningshandikapp?
    Men är du på riktigt eller vet du helt enkelt inte vad dyslexi är?
    Nej han har har inget allmänt begåvningshandikapp, i alla fall inte i närheten av det du har.
  • Anonym (Stolpskott)
    Anonym (lågt och billigt.) skrev 2014-11-16 11:02:09 följande:
    Just när man trodde att lägre än så kan hon inte gån nu är botten nådd, så visar du att jag har fel.
    Finns det ingen gräns för hur elak och oempatisk du kan vara?
    Du får mig att må illa. 
    Håller med dig, man upphör aldrig att förvånas och sen frågar sig folk varför barn mobbar varandra.
  • Centurione
    Anonym (Stolpskott) skrev 2014-11-16 23:06:08 följande:
    Men är du på riktigt eller vet du helt enkelt inte vad dyslexi är?
    Nej han har har inget allmänt begåvningshandikapp, i alla fall inte i närheten av det du har.
    Fast jag menade inget illa. Jag HAR faktiskt kunskaper om dyslexi och viss erfarenhet av sådana personer. Min erfarenhet är att dyslexi väldigt ofta går ihop med låg intelligens - även om den PK åsikten är att de inte har med varandra att göra. Kungen, Carl-Philip och Victoria är utmärkta exempel på detta.

    Det är ju inte så underligt egentligen, eftersom intelligensen utvecklas i samspel med omgivningen. Ett barn som inte får möjlighet att använda sin hjärna till att lösa problem inom t.ex. matte under uppväxten, kommer inte att bli något mattegeni ens om han hade anlag för det för det från början...

    Och eftersom så mycket av vår hjärngympa under uppväxten kommer ifrån böcker, så är det inte alls konstigt att dom som behöver god tid på sig att läsa bara en enkel text, kommer att missa massor i utvecklingen. Då hjälper det inte ens om man får enskilda samtal med Herman Lindqvist i stället!
Svar på tråden Hål i öronen på småbarn: Ja eller nej?