• Zerafina

    Byta lägenhet i Sthlm mot Uppsala? Och vill höra mer om områden i U-a

    Hej! Jag undrar vilka chanser man kan ha att byta en större 3:a i sydvästra Solna mot en central 2-3:a i Uppsala? Är bara nyfiken på mina eventuella möjligheter då jag kanske vill söka arbete i Uppsala i framtiden. Undrar även över vilka områden som är bättre resp sämre i Uppsala. Hoppas någon kan svara.. 

  • Svar på tråden Byta lägenhet i Sthlm mot Uppsala? Och vill höra mer om områden i U-a
  • Söder73

    De har byggt nya lägenheter bakom Centralen och det finns fina även i Kungsängen. Kan inte bli mer centralt :). Annars är Tunabackar, salabacke och Fålhagen fina områden!

  • Freksta

    Gottsunda ala brottsunda bör du undvika, mamma har vaknat ett ex antal gånger av att några idioter bränner upp bilarna på parkeringen, garagelängan (med ca 6 bilar) och de tuttade även eld på skolan mitt emot henne en gång,inbrott i förråden och den närmsta pizzerian brann också.

  • Zerafina

    Tunabackar, Salabacke, Kvarngärdet och i synnerhet Fålhagen är högt intressanta, med bra avstånd till stadskärnan. Gottsunda och Eriksberg är uteslutet av diverse anledningar.. vet ni hur det ligger till med Kåbo? Och Fålhagen var som sagt väldigt fint, med mycket villabebyggelse runtomkring. Undrar dock om det finns hyresrätter där eller om det mesta är bostadsrätter? 

    Nu tror jag heller inte, som någon nämnde, att det eg finns liknande problemområden i Uppsala som vi har här i Sthlm men men.. 

  • Tulpanblomman

    [quote=74618242][quote-nick]Zerafina skrev 2015-01-04 02:02:52 följande:[/quote-nick]

    Tunabackar, Salabacke, Kvarngärdet och i synnerhet Fålhagen är högt intressanta, med bra avstånd till stadskärnan. Gottsunda och Eriksberg är uteslutet av diverse anledningar.. vet ni hur det ligger till med Kåbo? Och Fålhagen var som sagt väldigt fint, med mycket villabebyggelse runtomkring. Undrar dock om det finns hyresrätter där eller om det mesta är bostadsrätter? 

    Nu tror jag heller inte, som någon nämnde, att det eg finns liknande problemområden i Uppsala som vi har här i Sthlm men men.. 

    Det finns några hyresrätter i Fålhagen har själv bott på Eskilsgatan den hyresvärden har även hus på Vaksalagatan. På Botvidsgatan (vid Höganäsparken) finns det också hyresrätter. Jag skulle absolut undvika Gottsunda, Stenhagen de områdena ligger också en bit från Centrum av Uppsala och är stökiga.

  • Zerafina
    Tulpanblomman skrev 2015-01-04 09:18:27 följande:

    [quote=74618242][quote-nick]Zerafina skrev 2015-01-04 02:02:52 följande:[/quote-nick]

    Det finns några hyresrätter i Fålhagen har själv bott på Eskilsgatan den hyresvärden har även hus på Vaksalagatan. På Botvidsgatan (vid Höganäsparken) finns det också hyresrätter. Jag skulle absolut undvika Gottsunda, Stenhagen de områdena ligger också en bit från Centrum av Uppsala och är stökiga.


    Tack för tipsen, alla områden du nämner ligger centralt och bra.

    Ska hålla det ni alla tipsat om i åtanke till den dag vi eventuellt flyttar. Tack återigen! 
  • Tulpanblomman

    Älskar Fålhagen <3 den dag vi säljer vårt hus och flyttar in till stan igen så får det bli en lägenhet i Fålhagen kom på att det fanns hyreslägenheter på Sivia torg också gammalt tillbaka. Ett tips kan ju vara att besöka Uppsala och titta in i trappuppgångar för där står ju vem som äger fastigheten, vet att det har funnits många privatvärdar i Fålhagen iaf. Även Luthagen är underbart vet dock inte hur det ser ut med hyresrätter där Svartbäcken är också ganska nära stan och där har iaf Uppsalahem haft hyresrätter tidigare. Lycka till!

  • jaghopparhögt
    Tulpanblomman skrev 2015-01-04 11:45:58 följande:

    Älskar Fålhagen <3 den dag vi säljer vårt hus och flyttar in till stan igen så får det bli en lägenhet i Fålhagen kom på att det fanns hyreslägenheter på Sivia torg också gammalt tillbaka. Ett tips kan ju vara att besöka Uppsala och titta in i trappuppgångar för där står ju vem som äger fastigheten, vet att det har funnits många privatvärdar i Fålhagen iaf. Även Luthagen är underbart vet dock inte hur det ser ut med hyresrätter där Svartbäcken är också ganska nära stan och där har iaf Uppsalahem haft hyresrätter tidigare. Lycka till!


    Fålhagen, Luthagen och Svartbäcken, varför får jag för mig att du inte gillar olika :D
  • jaghopparhögt
    Zerafina skrev 2015-01-04 02:02:52 följande:

    Tunabackar, Salabacke, Kvarngärdet och i synnerhet Fålhagen är högt intressanta, med bra avstånd till stadskärnan. Gottsunda och Eriksberg är uteslutet av diverse anledningar.. vet ni hur det ligger till med Kåbo? Och Fålhagen var som sagt väldigt fint, med mycket villabebyggelse runtomkring. Undrar dock om det finns hyresrätter där eller om det mesta är bostadsrätter? 

    Nu tror jag heller inte, som någon nämnde, att det eg finns liknande problemområden i Uppsala som vi har här i Sthlm men men.. 


    Varför utesluter du Eriksberg?
  • Tulpanblomman

    [quote=74620857][quote-nick]jaghopparhögt skrev 2015-01-04 16:55:37 följande:[/quote-nick]

    Fålhagen, Luthagen och Svartbäcken, varför får jag för mig att du inte gillar olika :D

    [/Eftersom det var centrala områden och "bra" områden som TS eftersökte så föreslog jag dessa eftersom jag själv bott i Fålhagen och har kompisar som bor i de två andra. Granne till Fålhagen ligger ju Kvarngärdet som det iaf för 8 år sedan bodde många invandrare i och det har jag inget emot däremot så är Gottsunda och Stenhagen uteslutet och det beror på bilbränder, stenkastning mot bussar, hot, och skottlossning sådana miljöer vill inte jag bo i och se mina barn växa upp i heller.

  • PrinsessanLeia

    Skulle rekommendera Svartbäcken/tunabackar, Salabacke, Eriksberg, Luthagen, Stabby , Fålhagen, Kåbo, Rickomberga,

    Uppsalahem har en del hyfsat nybyggda lägenheter med gnska hög hyra (gissar på 10' för en trea ungfär) centralt men på andra håll kan du säkert byta till dig lägenheter med lägre hyra

  • Zerafina
    jaghopparhögt skrev 2015-01-04 16:56:30 följande:
    Varför utesluter du Eriksberg?
    Det ligger för långt i promenadavstånd från stationen, och jag vill ha den närheten. 
  • Zerafina
    PrinsessanLeia skrev 2015-01-04 19:15:34 följande:

    Skulle rekommendera Svartbäcken/tunabackar, Salabacke, Eriksberg, Luthagen, Stabby , Fålhagen, Kåbo, Rickomberga,

    Uppsalahem har en del hyfsat nybyggda lägenheter med gnska hög hyra (gissar på 10' för en trea ungfär) centralt men på andra håll kan du säkert byta till dig lägenheter med lägre hyra


    Tack för svaret! Får som sagt kika närmare på dessa om/när det bli aktuellt. Är det Uppsalahem som har allt bestånd i dessa områden? 
  • Jololo

    Jag vet inte om den här tråden kanske är gammal? Är ny här så har inte koll på hur det funkar. Men jag har en central billig sekelskiftestrea i uppsala i området övre slotts. Eventuellt är jag intresserad av byte med Zerafina ifall det ff är aktuellt? 

Svar på tråden Byta lägenhet i Sthlm mot Uppsala? Och vill höra mer om områden i U-a