• Cecam

    Trötthet i muskler & hängande ögonlock...

    Hej,

    Allt började för ca 6 veckor sedan då mitt vänstra ögonlock plötsligt började hänga från och till.
    På vårdcentralen gav dom mig antibiotika då symtomen liknade borrelia.
    Detta hjälpte dock inte.
    Märkte även att jag log lite snett, att min högra mungipa kändes stelare än den vänstra och när jag försökte le ryckte det under höger öga.
    Obs att det är mitt vänstra ögonlock som hänger och stelheten vid munnen är på den högra, alltså inte bells pares och att symtomen kommer och går.

    Fick då i alla fall en akut tid till neurologen där dom tog det så pass allvarligt att jag blev inlagd och fick göra en magnetröntgen av hjärnan som lyckligtvis inte visade något. (Tror att dom ville utesluta MS).

    Fick även lämna blodprover som först inte visade något, men för två veckor sedan ringde dom från neurologen och gav mig en ny tid då något i mitt blodprov visat positivt. Jag ska nu tillbaka i slutet av månaden och genomgå en EMG-undersökning.
    Blir ju förstås jätteorolig över vad det kan vara.

    Symtom:
    - Vänster ögonlock hänger från och till (har dock blivit mycket bättre de senaste veckorna).
    - Trötthet i armar och ben från och till. (Känns som efter ett träningspass).
    - Känner trötthet i käkarna när jag tuggar.
    - Darrar ibland i handen när jag håller i tex en kaffemugg.
    - Värk i knäna korta stunder när jag ska sova
    - Sendrag i foten ovanligt ofta den senaste månaden

    Men allt kommer och går, emellanåt känner jag mig helt normal.

    När jag googlar blir jag däremot vettskrämd, hamnar alltid på sidor om als och myastenia gravis.. :(

    Någon som känner igen sig? Är 34 år och frisk i övrigt.

    Kramar

  • Svar på tråden Trötthet i muskler & hängande ögonlock...
  • Sjömamma

    Vet du vilket prov som är positivt? Vad sa läkaren att de ska utreda för sjukdom? Kan det vara myastenia gravis dom ska utreda? Hoppas du får svar snart och att det inte är nåt allvarligt. Jag förstår att du oroar dig men försök hålla ut.

  • Jilo

    Jag har haft liknande symptom och de har sagt utmattning, stress. Nu har jag fått diagnosen fibromyalgi. Men jag testade inte positivt på något. Vet du vad det var för prov?

  • Sthlmsthlm

    Kolla TBE också. Det kan ge lite olika symptom beroende på var i hjärnan inflammationen satt sig.

    Vad i blodprovet visar positivt? Du kan alltid begära att få ut din journal.

  • Cecam

    Hej,

    Vad glad jag blev av alla era svar! <3 Tack!

    Sjömamma - När läkaren ringde så sa hon bara att dom hittat något i mina blodprover som visade positivt och att dom ville att jag skulle komma in igen för mer tester. Jag blev så chokad att jag knappt minns resten av samtalet, men att jag inte fick fram något mer vad det kunde vara.

    Har låtit min mamma som är sjuksköterska gå in och läsa mina journaler och det verkar som att dom vill utreda myastenia gravis. 

    Leviticus - Tack för ditt svar. Beklagar verkligen att din bror hade als, det är en sån fruktansvärd sjukdom. :(
    Vet du hur hans symtom började?

    Jilo - Beklagar att du fått fibromyalgi, men ändå skönt att veta vad det är. Hur mår du i dag?

    Sthlmsthlm - Tack, det ska jag ta upp med läkaren. Läkaren var väldigt fåordig när hon ringde, men vad min mamma kunde utläsa av journalen så är det myastenia gravis dom vill utreda nu.

    Varenda muskel i min kropp känns trött just nu, känns nästan jobbigt att tugga maten emellanåt, men jag har inga problem med att svälja eller känner av någon "klump" i halsen. Har även gått ner i vikt trots att jag äter precis som förut. :/

    Har läkartid den 29 nov så jag lovar att återkoppla efter det. <3

  • Cecam

    Hej,

    Den senaste veckan har min högerarm börjat domna och sticka från och till och mitt lillfinger låser sig, det sitter i en stund och försvinner sen.

    Någon som haft liknande upplevelse med domningar i ansikte och arm/händer?

    Nästa vecka ska jag äntligen få komma till neurologen.

  • Sussie100

    Jag skulle absolut vända mig till Tyskland och göra borelia prov där. I Sverige tar de inte borelia på allvar och för låg dos antibiotika ges ofta.

  • Anonym Sofia

    Det började med hängande ögonlock för min pappa och sen trötthet i muskler, mest i mun, svalj, armar och senare andningen men oftast på olika ställen i taget och även kramper i benen mest. Han fick efter många om och men reda på att han har Myasteni gravis. Med mediciner så mår han ok, utan inte alls. Ville inte skrämma dig, bara informera att det är troligt att det är MG du har och det är bra att de utreder det snabbt.

  • Cecam

    Hej alla,

    Tyvärr visade EMG-underökningen att jag har Myastenia gravis (MG) en obotlig muskelsjukdom.. som tur är finns det bra mediciner, men är ändå livrädd för hur mitt liv kommer att se ut. Är 34 år och har en dotter på 2 år som jag i nuläget inte ens orkar lyfta upp.

    I väntan på att få min medicin har jag lagt om min kost och äter nu bara autoimmun kost, dvs jag har plockat bort all gluten, mejeriprodukter och socker, men även en hel del annat. Vet inte om det kan hjälpa något för att lindra symtomen, men känner att det är helt klart värt att testa.

    Kram!

  • Evalenabena

    Jag har MG och mina symtom började på samma sätt som för dig.

    Om du är orolig för MG eller om det skulle vara MG så kan jag trösta dig med att livet inte  blir missär. I början kan det vara lite bökigt att hitta rätt dosering och behandling av medicin. I Sverige har vi bra behandling, så skräms inte av andra hemsidor när du läser om MG eftersom tillgången till vården och rättighen till vård skiljer sig så mycket. Livslängden nja, den kanske förkortas några dagar, men å andra sidan lär våran generation få jobba tills vi bli 95 så det kanske inte gör något om du kolar vippar när du blir 94:)

    Det är en knepig sjukdom eftersom du kan vara symtomfri under en längre period men vid infektion som förkylning märker du att du blir sämre. 

    Om ögonlocket hängs för mycket så går det att justera med ett ögonlyft. Det skönhetslyftet bekostar regionen;)
    Har du en välbehandlade MG så mår du generellt sett bra i sin MG.

    Vist MG är en allvarlig sjukdom men den måste inte vara det, framför allt när du får vård i Sverige.Mellan år ett och två är symtomen som värst för att sedan vara mer stabila. oftast blossar mina symtom i samband med förkylning men symtomen avtar när förkylningen är över.

    Jag förstår din oro, jag var också orolig i början. Men det var en lättnad när felet hittades eftersom jag trodde att det skulle vara något värre än MG.

Svar på tråden Trötthet i muskler & hängande ögonlock...