• Mackan87

    Eget AB och skilsmässa??

    Jag driver ett akitebolag och har upprättat ett äktenskapsförord mellan mig och min man där det står angivet att företaget är min enskilda egendom. Om jag någon gång skulle vilja skilja mig, skulle jag då kunna se till att spara tillräckligt mycket pengar i eget kapital (förutsatt att företaget går bra) så att jag kan köpa ut mannen från vår gård? Är det något jag bör tänka på i samband med detta?

  • Svar på tråden Eget AB och skilsmässa??
  • Mackan87
    Kjell2 skrev 2018-12-16 06:50:42 följande:

    Att du har likviditet i företaget


    Absolut. Men då kan jag alltså göra på detta vis? Dvs "undanhålla" pengar genom att behålla dem (lagligt) i företaget?
  • Kjell2
    Mackan87 skrev 2018-12-16 07:35:00 följande:

    Absolut. Men då kan jag alltså göra på detta vis? Dvs "undanhålla" pengar genom att behålla dem (lagligt) i företaget?


    Ja. Däremot kan det ifrågasättas om du gör ägartillskott eller liknande nära inpå skiljmässan.
  • Mackan87
    Kjell2 skrev 2018-12-16 07:43:41 följande:

    Ja. Däremot kan det ifrågasättas om du gör ägartillskott eller liknande nära inpå skiljmässan.


    Ok. Då får jag fundera på hur mycket jag ska ta ut i lön. Vill ju inte ta ut för lite så att pensionen påverkas, men vill ändå ha kvar pengar i bolaget..

    Stort tack för hjälpen!
Svar på tråden Eget AB och skilsmässa??