• Russianwoman23

    Förstår inte hur vissa gravida rättfärdigar att de röker under graviditet!

    Tycker det är sjukt oansvarigt och egoistiskt att röka under sin graviditet, med tanke på alla risker det medför och hur bebisen påverkar av det hela. Man utsätter en bebis/foster för onödig stress exempelvis enligt studier. Ett barn som har en icke rökande förälder mår bättre än de som har rökande föräldrar. Att man inte tänker eller bryr sig om barnets välbefinnande bara för att man vill tillgodose sina egna själviska begär är för mig obegripligt. De som påstår att barn inte påverkas av det borde kolla upp hur stor majoriteten är, hur många barn som exempelvis kontant blir sjuka eller har astma pga att föräldern har rökt. Barnmorskor borde aldrig vara tillåtna att rekommendera en fortsatt rökning under en graviditet, inte ens om mamman påstår att hon blir stressad av det. Låt mamman bli ?stressad? på ett naturligt sätt, än att hon får fortsätta röka. Det går över. Och alla kan sluta röka! Ska man få ett barn så ska man ha motivation nog att bryta sina dåliga mönster, annars ska man inte ha något barn alls! Tänk vad mycket lidande de som röker utsätter sina foster för! Stress,gifter m.m. Någon som håller med mig och tycker att gravida som röker samt försöker rättfärdiga detta inte borde ha barn?

  • Svar på tråden Förstår inte hur vissa gravida rättfärdigar att de röker under graviditet!
  • Anonym (hälsa)
    Russianwoman23 skrev 2019-02-18 00:00:42 följande:

     Kan referera till olika artiklar som är trovärdiga om det så skulle behövas :) 


    Du har massa trovärdiga artiklar om att barnmorskor säger att det är bättre för barnet att fortsätta röka än att sluta?
  • Russianwoman23

    [quote=79450878][quote-nick]Anonym (Rökare) skrev 2019-02-18 00:11:23 följande:[/quote-nick]Jag kan faktiskt förstå vissa halvt. Vissa blir jätte dåliga av att sluta röka. Jag är 1 av dom. Visste inte ens att man kunde bli dålig av det. Och jag ansåg samma sak som dig innan, att dom som röker inte borde skaffa barn och den dagen jag skulle bli gravid så skulle jag slutat röka innan!( Nu blev jag helt oplanerat gravid)Jag fick uppmaningen från 4st olika läkare om att inte sluta helt direkt utan trappa ned under en 8 veckors period tror jag att det var.

    Idag har jag 4 barn konstigt nog så har den jag rökte med i början varit frisk som en nötkärna sen födseln, är idag 10år. Medans dom andra åkt på allt möjligt plus att alla 3 har astma och krupp. Ingen av oss föräldrar har astma kan jag tillägga.

    Sjukdom kan komma i efterhand också, på andra sätt än bara med astma. Bara för ett barn är sk friskt betyder det inte att den kommer bli sjuk pga föräldrarnas rökande under graviditeten senare i livet. Kan länka x antal forskningsresultat på detta :)

  • Russianwoman23
    Anonym (hälsa) skrev 2019-02-18 00:14:08 följande:

    Du har massa trovärdiga artiklar om att barnmorskor säger att det är bättre för barnet att fortsätta röka än att sluta?


    Ja det har jag. Finns mycket att hitta om just detta ämne
  • Russianwoman23

    [quote=79450891][quote-nick]Russianwoman23 skrev 2019-02-18 00:19:51 följande:[/quote-nick]Ja det har jag. Finns mycket att hitta om just detta ämne

    Vilket jag själv inte kan förstå att man kan göra som vårdpersonal, men så är det.

  • Russianwoman23

    [quote=79450878][quote-nick]Anonym (Rökare) skrev 2019-02-18 00:11:23 följande:[/quote-nick]Jag kan faktiskt förstå vissa halvt. Vissa blir jätte dåliga av att sluta röka. Jag är 1 av dom. Visste inte ens att man kunde bli dålig av det. Och jag ansåg samma sak som dig innan, att dom som röker inte borde skaffa barn och den dagen jag skulle bli gravid så skulle jag slutat röka innan!( Nu blev jag helt oplanerat gravid)Jag fick uppmaningen från 4st olika läkare om att inte sluta helt direkt utan trappa ned under en 8 veckors period tror jag att det var.

    Idag har jag 4 barn konstigt nog så har den jag rökte med i början varit frisk som en nötkärna sen födseln, är idag 10år. Medans dom andra åkt på allt möjligt plus att alla 3 har astma och krupp. Ingen av oss föräldrar har astma kan jag tillägga.

    Det komiska i detta är att du som rökare rättfärdigar detta. Förväntade mig faktiskt just denna reaktion, inget oberäknat.min teori stämmer helt enkelt, rökare kan inte låta bli att försvara sig bara för att de innerst inne vet att det är fel och dumt att göra bör man har hand om ett annat liv en sitt eget..

  • Russianwoman23

    [quote=79450878][quote-nick]Anonym (Rökare) skrev 2019-02-18 00:11:23 följande:[/quote-nick]Jag kan faktiskt förstå vissa halvt. Vissa blir jätte dåliga av att sluta röka. Jag är 1 av dom. Visste inte ens att man kunde bli dålig av det. Och jag ansåg samma sak som dig innan, att dom som röker inte borde skaffa barn och den dagen jag skulle bli gravid så skulle jag slutat röka innan!( Nu blev jag helt oplanerat gravid)Jag fick uppmaningen från 4st olika läkare om att inte sluta helt direkt utan trappa ned under en 8 veckors period tror jag att det var.

    Idag har jag 4 barn konstigt nog så har den jag rökte med i början varit frisk som en nötkärna sen födseln, är idag 10år. Medans dom andra åkt på allt möjligt plus att alla 3 har astma och krupp. Ingen av oss föräldrar har astma kan jag tillägga

    Kan komma från den bakre delen av släkten också, ha gått i arv/hoppat över några generationer. Googla det så får du se att mitt påstående stämmer. Alla barn behöver inte ärva den genen. Allt beror på slumpen. Vill gärna att du hittar och skickar källor till mig för dina påståenden, annars är de inte trovärdiga :)

  • Anonym (hälsa)
    Russianwoman23 skrev 2019-02-18 00:19:51 följande:
    Ja det har jag. Finns mycket att hitta om just detta ämne
    Du får gärna visa dom. Om du nu tror att det är säkrare att röka varför startade du denna tråd? Då borde du vilja att dom fortsätter röka. 
  • Russianwoman23
    Anonym (hälsa) skrev 2019-02-18 00:33:10 följande:

    Du får gärna visa dom. Om du nu tror att det är säkrare att röka varför startade du denna tråd? Då borde du vilja att dom fortsätter röka. 


    Det är de som påstår att jag själv/personligen påstår att bm brukar säga så. De ville veta om det fanns källor på mitt påstående om bm eller om jag fabricerade det. Finns källor på att bm ibland och i många fall rekommenderar nedtrappning dvs.rökning!
  • Russianwoman23

    [quote=79450903][quote-nick]Anonym (hälsa) skrev 2019-02-18 00:33:10 följande:[/quote-nick]Du får gärna visa dom. Om du nu tror att det är säkrare att röka varför startade du denna tråd? Då borde du vilja att dom fortsätter röka. 

    Skulle absolut kunna visa/skicka x antal sidor med källor inom just detta område.

  • Mascaraklumpar
    Russianwoman23 skrev 2019-02-18 00:00:42 följande:

    Min barnmorska sa aldrig så, och det stämmer faktiskt att Det är min bekants barnmorska jag talar om, då jag själv inte röker. Har inte bytt ut någonting. Så ditt antagande är inte korrekt överhuvudtaget att jag skulle ha fabricerat upp min referens.


    Du missförstår mig. Jag menar att de som påstår att barnmorskan påstår att det är bättre att fortsätta röka, hittar på. Inte att de som påstår att deras bekanta påstår att barnmorskan påstår det.
    Russianwoman23 skrev 2019-02-18 00:00:42 följande:

    om man försvarar sig så borde man förstå att man har ett problem



    Ja, det är ju det jag skriver. De är väl medvetna om att de har ett problem.
  • Kirenaj68
    Russianwoman23 skrev 2019-02-17 18:33:30 följande:

    Tycker det är sjukt oansvarigt och egoistiskt att röka under sin graviditet, med tanke på alla risker det medför och hur bebisen påverkar av det hela. Man utsätter en bebis/foster för onödig stress exempelvis enligt studier. Ett barn som har en icke rökande förälder mår bättre än de som har rökande föräldrar. Att man inte tänker eller bryr sig om barnets välbefinnande bara för att man vill tillgodose sina egna själviska begär är för mig obegripligt. De som påstår att barn inte påverkas av det borde kolla upp hur stor majoriteten är, hur många barn som exempelvis kontant blir sjuka eller har astma pga att föräldern har rökt. Barnmorskor borde aldrig vara tillåtna att rekommendera en fortsatt rökning under en graviditet, inte ens om mamman påstår att hon blir stressad av det. Låt mamman bli ?stressad? på ett naturligt sätt, än att hon får fortsätta röka. Det går över. Och alla kan sluta röka! Ska man få ett barn så ska man ha motivation nog att bryta sina dåliga mönster, annars ska man inte ha något barn alls! Tänk vad mycket lidande de som röker utsätter sina foster för! Stress,gifter m.m. Någon som håller med mig och tycker att gravida som röker samt försöker rättfärdiga detta inte borde ha barn?


    Rökare är ärligt talat lite korkade. Finns absolut inget positivt med rökning. Dyrt, illaluktande, hälsoförstörande. Att man en gång börjar i ungdomen p.g.a oförstånd kan man nog ha viss överseende med, men att man fortsätter när man har kommit upp i vuxen ålder är bara korkat. Finns inga ursäkter. En väninna till mig genomgick en operation i livmodern förra sommaren p.g.a en tumör. Det gick bra och hon är frisk, men hon fortsätter att röka. Tumören borde ha varit en väckarklocka, kan man ju tycka. Hon är trots allt bara 26 och har livet framför sig, men nej. Hon bolmar på för fullt och blir apilsken när man ger lite vinkar om att hon borde sluta röka. Man gör ju inte det för att vara elak. Men bara rinner av henne. Så vi får väl låta henne hållas och hoppas att hon själv kommer till den rätta insikten om sin rökning, men jag tvivlar starkt på att hon kommer därhän. Snäll är hon, men oss emellan sagt, lite korkad ibland. 
  • Anonym (N)

    Är detta verkligen ett problem i Sverige då? Föds många barn med hälsoproblem relaterat till mammans rökning? Känns som att du är oerhört upprörd över något som kanske inte riktigt är ett utbrett problem eller har jag helt missat något?

    Jag har aldrig ens testat att röka men jag fattar att det kan vara oerhört svårt för en rökare att sluta direkt när dom får reda på graviditeten. Jag hoppas innerligt att dom slutar så fort som möjligt såklart. Finns ingen ursäkt men jag kan förstå att det är svårt precis i början.

  • Anonym (K)
    Anonym (N) skrev 2019-02-18 05:23:25 följande:

    Är detta verkligen ett problem i Sverige då? Föds många barn med hälsoproblem relaterat till mammans rökning? Känns som att du är oerhört upprörd över något som kanske inte riktigt är ett utbrett problem eller har jag helt missat något?

    Jag har aldrig ens testat att röka men jag fattar att det kan vara oerhört svårt för en rökare att sluta direkt när dom får reda på graviditeten. Jag hoppas innerligt att dom slutar så fort som möjligt såklart. Finns ingen ursäkt men jag kan förstå att det är svårt precis i början.


    Spelar väl ingen roll om det är ett utbrett problem eller ej. Det är inte ovanligt, det räcker. Vi har nyfödda med kraftig abstinens. Och så undrar föräldrarna varför barnet skriker hysteriskt? Eller föds med låg vikt?

    Är bm och har för övrigt aldrig hört att mina kollegor skulle förespråka annat än totalt rökstopp under graviditeten.
Svar på tråden Förstår inte hur vissa gravida rättfärdigar att de röker under graviditet!