• Anonym (?)

    Kan mamman bara flytta vid gemensam vårdnad till en annan stad?

    Ett par bekanta till mig ska separera och de har ett gemensamt barn på 4 år.

    Från ingenstans kommer mamman och säger att hon ska flytta 14 mil härifrån och ta barnet med sig.

    Får man bara göra så om pappan inte vill, för hans planer är ju att få vara med i barnets uppväxt och ta sitt ansvar.

  • Svar på tråden Kan mamman bara flytta vid gemensam vårdnad till en annan stad?
  • Anonym (?)

    Vad händer om han inte godkänner? Tvist??

  • Anonym (Ja)

    Ja hon kan flytta, men han kan anmäla henne för egenmäktigt förfarande och hon riskerar vårdnaden. Tyvärr blir det i många fall så att mamman ändå får behålla barnet, för det brukar ta tid att gå igenom hela processen med tingsrätt osv och vid det laget är barnet "rotat" på den nya orten. Inte alltid, men ofta kan det bli så. Vi har ju tidigare i år haft en tråd med en mamma som på sin idiot-advokats inrådan (!) flyttade en längre sträcka, minns inte om det var 20 mil eller lite mindre, men hon blev av med vårdnaden och pappan blev boendeförälder i staden där barnet vuxit upp.

  • Anonym (?)

    Jag finner inte ord när jag skummar igenom trådarna..

    Okej, ibland finns det fog för ensam vårdnad men i många fall känns det som nån form av koförhandling om sitt barn.

    Jag skulle inte vilja göra mina barns pappa en sån sak.

    Ibland funderar jag lite vart det vuxna tagit vägen och resonemanget om vad som är ett barns bästa.

    Inte föräldrarnas bästa..

  • Anonym (Sara)

    Nej. Hon får givetvis flytta på egen hand, men hon kan inte bestämma att barnen ska följa med. Om de är oense om var barnen ska bo så får det ju blir en tvist om detta som får lösas rättsligt.

  • Anonym (Sara)
    Anonym (?) skrev 2021-05-29 21:36:43 följande:

    Jag finner inte ord när jag skummar igenom trådarna..

    Okej, ibland finns det fog för ensam vårdnad men i många fall känns det som nån form av koförhandling om sitt barn.

    Jag skulle inte vilja göra mina barns pappa en sån sak.

    Ibland funderar jag lite vart det vuxna tagit vägen och resonemanget om vad som är ett barns bästa.

    Inte föräldrarnas bästa..


    Nu verkar det inte handla om ensam vårdnad i detta fall utan om boendet. Men naturligtvis fräckt beteende ändå utifrån infon som kommit fram här.

    Steg ett ts borde ju vara att boka ett möte med familjerätten för ett samarbetssamtal. Om mamman sedan ändå tänker flytta får pappan stämma på boendet Tingsrätten dömer sedan boendet efter vad som de besömer bäst för barnen. Barnen kan givetvus bo kvar hos pappan under rättsprocessen.
  • Brumma

    Man får inte flytta barnet utan båda vårdnadshavares tillstånd men i praktiken flyttas det hej vilt rätt ofta ändå :/

    Men.. här har pappan en chans att säga nej mer effektivt, iallafall sålänge som barnet inte flyttat med mamman till ett nytt boende och står skriven där.

    Men några frågetecken först som kan påverka..

    Bor de fortfarande i ursprungshemmet, eller har de redan flyttat isär?

    Skall pappan bo kvar i ursprungshemmet eller i närheten av det?

    Går barnet på förskola eller har någon av föräldrarna varit hemma föräldraledig tills nu?

  • Anonym (?)
    Brumma skrev 2021-05-30 11:17:02 följande:

    Man får inte flytta barnet utan båda vårdnadshavares tillstånd men i praktiken flyttas det hej vilt rätt ofta ändå :/

    Men.. här har pappan en chans att säga nej mer effektivt, iallafall sålänge som barnet inte flyttat med mamman till ett nytt boende och står skriven där.

    Men några frågetecken först som kan påverka..

    Bor de fortfarande i ursprungshemmet, eller har de redan flyttat isär?

    Skall pappan bo kvar i ursprungshemmet eller i närheten av det?

    Går barnet på förskola eller har någon av föräldrarna varit hemma föräldraledig tills nu?


    Ja hon beslutade att han inte fick vara i lägenheten, trots gemensamt kontrakt. Så han har inte tillgång till den längre. Har alltså inte fått med sig något.

    Han letar lägenhet just nu och kommer bo kvar här.

    Barnet går på förskola här.
  • Anonym (???)
    Anonym (?) skrev 2021-05-31 18:42:21 följande:
    Ja hon beslutade att han inte fick vara i lägenheten, trots gemensamt kontrakt. Så han har inte tillgång till den längre. Har alltså inte fått med sig något.
    Vad betyder det här? Han har givetvis rätt att ta sina saker. Har han ens försökt eller har han gett upp? 
  • Karlington
    Anonym (?) skrev 2021-05-29 20:53:08 följande:

    Ett par bekanta till mig ska separera och de har ett gemensamt barn på 4 år.

    Från ingenstans kommer mamman och säger att hon ska flytta 14 mil härifrån och ta barnet med sig.

    Får man bara göra så om pappan inte vill, för hans planer är ju att få vara med i barnets uppväxt och ta sitt ansvar.


    Mhmm, din "bekanta" startade en tråd här: www.familjeliv.se/forum/thread/81156838-ska-flytta-100-mil-hur-lagga-fram-det-till-pappan ;)

    Där har du 18 sidor med svar på din fråga...
  • Karlington
    Anonym (Ja) skrev 2021-05-29 21:17:42 följande:

    Ja hon kan flytta, men han kan anmäla henne för egenmäktigt förfarande och hon riskerar vårdnaden. Tyvärr blir det i många fall så att mamman ändå får behålla barnet, för det brukar ta tid att gå igenom hela processen med tingsrätt osv och vid det laget är barnet "rotat" på den nya orten. Inte alltid, men ofta kan det bli så. Vi har ju tidigare i år haft en tråd med en mamma som på sin idiot-advokats inrådan (!) flyttade en längre sträcka, minns inte om det var 20 mil eller lite mindre, men hon blev av med vårdnaden och pappan blev boendeförälder i staden där barnet vuxit upp.


    Du tänker nog på egenmäktighet med barn - egenmäktigt förfarande är något helt annat. :)
  • Brumma
    Anonym (?) skrev 2021-05-31 18:42:21 följande:

    Ja hon beslutade att han inte fick vara i lägenheten, trots gemensamt kontrakt. Så han har inte tillgång till den längre. Har alltså inte fått med sig något.

    Han letar lägenhet just nu och kommer bo kvar här.

    Barnet går på förskola här.


    Var bor han nu?

    Han behöver så fort som möjligt hämta barnet för växelvis boende.

    Det bästa för barnet vore troligen att inte börja med vv utan vågra dagar i taget, tex 3 nätter hos vardera förälder, men går inte mamman med på det får han kräva varannan vecka. Men, då måste han ju bo någonstans.

    Ps. Hon har inte rätt att kasta ut honom, så egentligen kan han ju flytta tillbaka och kräca att hon letar lägenhet lika mycket som tvärtom.

    Om han har kvar lägenheten de bor i när hon flyttar är ju barnet redan skriven där, och han blir automatiskt boendeförälder - vilket i detta läget kan vara en fördel..
  • curtainbnelsone

    Min syster hade en omvälvande vårdnadstvist förra året.

    Först en dålig advokat sen bytte hon till ett superbra ombud och det gick precis som hon ville.

    Skicka PM om du vill kontaktuppgifter.

  • curtainbnelsone

    Min syster hade en omvälvande vårdnadstvist förra året.

    Först en dålig advokat sen bytte hon till ett superbra ombud och det gick precis som hon ville.

    Skicka PM om du vill kontaktuppgifter.

Svar på tråden Kan mamman bara flytta vid gemensam vårdnad till en annan stad?