• Steller83

    Roterbar bilbarnstol 36 kg !! Hjälp mig hitta !!

    Hej

    Jag är pappa till en 1år 10 månader kille som lite längre än andra barn i hans ålder, samt att han väger ca 16,5 kg. Jag är nu ute efter en ny bilbarnstol och jag skulle vilja ha en roterbar, men det är jättesvårt att hitta en som bär barn upp till 36 kg. 
    De flesta roterbara tar bara barn upp till 18 kg, och de känns lite.onödigt att köpa en sådan, då han så småningom kommer.överstiga 18kg...

    Jag har spenderat timmar med att googla osv och har hittat enkel, men på lite mer osäkra hemsidor. Tex "fruugo" de har ju lite random omdömen. 

    Någon som kan hjälpa mig hitta en roterbar bilbarnstol som håller upp till 36 kg från en pålitlig hemsida !?

  • Svar på tråden Roterbar bilbarnstol 36 kg !! Hjälp mig hitta !!
  • Anonym (Nej)

    Existerar troligtvis inte.
    Stolar som är roterbara sitter normalt på bas som sitter på isofix-fästen. själva fästena klarar bara en viss vikt.
    Den stol Som tar mest vikt som har Isofix är axkid one. klarar 23 kg. Detta handlar om att axkid lyckats göra själva stolen så pass lätt så att barnets vikt kan vara högre.
    övriga isofix-stolar tar bara 18 kg.

    så jag skulle säga att det du söker efter inte existerar.

    sedan bör du nog fundera på om ni verkligen kan ha en stol som går ändå till 36 kg redan nu. Skulle verkligen pröva att barnet sitter bra i stolen isf 

  • Anonym (Em)

    Du kommer inte att hitta en sådan stol. En stol som funkar länge bakåtvänd är Klippan Opti, den är godkänd till 32 kg. Annars har du Britax maxway och Axkid Minikid som går till 25 kg. De är alla bältesmonterade. 

  • Anonym (Nej)

    Efter att ha kollat runt lite så kontrasterar jag att bakåtvända stolar upp till 36 kg inte heller existera. det ryktas om att besafe har en på gång dock.
    så roterbar upp till36 kg kan jag nu med all säkwrhet säga inte existerar (om du skall ha en som faktiskt klarar krocktester. på utländska marknaden skall jag inte uttala mig)

  • Anonym (Em)
    Steller83 skrev 2022-02-11 08:41:38 följande:
    jag vet att dom finns=) har ju hittat ett par stycken, men då från icke svenska sidor/lite mer okända nätbutiker.

    tex: 

    Moni barnstol Överstegrupp 0/1/2/3, 0-36 kg, roterbar, 165° lutning, Isofix | Fruugo SE

    d
    en tar 36 kg, men recensionerna om just "fruggo" varierar en hel del.

     


    jag utgick från att du ville ha en säker bakåtvänd bilbarnstol där ditt barn kan åka bakåt till minst 25 kg. En sådan stol hittar du inte på utländska sidor. Många utländska stolar har 13 kg som gräns för bakåtvänt, sedan måste stolen vändas.


    Bäst att att nu köpa en stol barnet kan åka bakåtvänt i så länge som möjligt och därefter köpa en riktig bältesstol. 

  • cosinus
    Steller83 skrev 2022-02-11 08:41:38 följande:
    jag vet att dom finns=) har ju hittat ett par stycken, men då från icke svenska sidor/lite mer okända nätbutiker.

    tex: 

    Moni barnstol Överstegrupp 0/1/2/3, 0-36 kg, roterbar, 165° lutning, Isofix | Fruugo SE

    d
    en tar 36 kg, men recensionerna om just "fruggo" varierar en hel del.
    Om det här är samma stol www.amazon.de/-/en/Isofix-Motion-Child-Group-Rotatable/dp/B0856SBZJJ

    Så kan du där läsa vilka vikter som gäller åt vilket håll. 0-9 kg bakåt och sen förväntas du vända. Från 15-18 kg använder du inte längre isofix utan har den som en vanlig bältesstol. 

    Mitt råd skulle vara att hitta en så pass rymlig bakåtvänd stol som möjligt för att din son ska kunna sitta så den tiden ni önskar och sen när det är dags sälja den och köpa en helt vanlig bältesstol. När barnen ska börja sitta framåt är man ändå extremt tacksam över att slippa de tunga bakåtvända asen och välkomna något klart smidigare in i sin bil och jag tror inte det du söker finns när man börjar lusläsa hur de är tänkta att använda och vilka vikter som gäller.
  • Anonym (Nja)

    Jag tänker att det faktiskt inte finns pålitliga stolar som tål över 18 kg p.g.a. det som tidigare angetts i tråden.

    Vi köpte en gång en speciell bilbarnstol som var både babyskydd och bilbarnstol som min mamma skulle ha till barnbarnen. Skitdålig. Visst, i teorin var den smidig, men i praktiken så var remmar alldeles för korta för de stora barnen.... Så det var en dyr stol, som faktiskt inte alls fungerande till de barn som den sa sig klara.

    Hittar du stolar utomlands, eller nya idéer så kan det absolut fungerar, men det kan lika gärna vara en ganska dålig stol, som faktiskt inte tas in på den svenska marknaden av en anledning.

    Kommer du behöva en stol som går att snurra när barnet väger mer än 18 kg? Då kanske du ska fråga folk med barn med funktionsnedsättning vad som finns.

  • Anonym (Nej)
    cosinus skrev 2022-02-11 08:59:02 följande:
    Om det här är samma stol www.amazon.de/-/en/Isofix-Motion-Child-Group-Rotatable/dp/B0856SBZJJ

    Så kan du där läsa vilka vikter som gäller åt vilket håll. 0-9 kg bakåt och sen förväntas du vända. Från 15-18 kg använder du inte längre isofix utan har den som en vanlig bältesstol. 

    Mitt råd skulle vara att hitta en så pass rymlig bakåtvänd stol som möjligt för att din son ska kunna sitta så den tiden ni önskar och sen när det är dags sälja den och köpa en helt vanlig bältesstol. När barnen ska börja sitta framåt är man ändå extremt tacksam över att slippa de tunga bakåtvända asen och välkomna något klart smidigare in i sin bil och jag tror inte det du söker finns när man börjar lusläsa hur de är tänkta att använda och vilka vikter som gäller.

     


    Denna atol är precis som du säger inte alls säker.
    För det första så ska den vändas framåt vid 15 kg. Ts barn är alldeles för litet för att åka framåt.
    Utöver detta så används stolens internbälte och det är inte lämpligt att sitta med internsele framåtvänd.
    Och vid 18 kg kan stolwn inte längre användas med Isofix. Som jag förstår är det då man skall börja bälta med bilens bälte på denna stol. Ts barn är alldeles för litet för att sitta i vanlig bältesstol när hen väger 18 kg

    Ts välj en stol som är plustestad och säker för ditt barn.
    Ganska snart kommer du kunna lära barnet att själv klättra in i bilen och inte ha samma behov av att kunna rotera stolen.

    Vill du ha en isofixstol så välj axkid one som går till 23 kg. Annars är en bra stol som är prisvärd Britax römer maxway. Bältad stol som klarar 25 kg

  • cosinus
    Anonym (Nej) skrev 2022-02-11 09:30:52 följande:

     


    Denna atol är precis som du säger inte alls säker.
    För det första så ska den vändas framåt vid 15 kg. Ts barn är alldeles för litet för att åka framåt.
    Utöver detta så används stolens internbälte och det är inte lämpligt att sitta med internsele framåtvänd.
    Och vid 18 kg kan stolwn inte längre användas med Isofix. Som jag förstår är det då man skall börja bälta med bilens bälte på denna stol. Ts barn är alldeles för litet för att sitta i vanlig bältesstol när hen väger 18 kg

    Ts välj en stol som är plustestad och säker för ditt barn.
    Ganska snart kommer du kunna lära barnet att själv klättra in i bilen och inte ha samma behov av att kunna rotera stolen.

    Vill du ha en isofixstol så välj axkid one som går till 23 kg. Annars är en bra stol som är prisvärd Britax römer maxway. Bältad stol som klarar 25 kg


    Inte ens till 15 kg bakåt. 13 möjligen. Rörigt när de har 2 direktiv som överlappar varandra...

    From 0 to 13 kg, the child seat is mounted against the direction of travel using the Isofix hooks and Top Tether. The reducer cushion provides comfort.
    From 9 to 18 kg, the motion is mounted in the direction of travel, with the Isofix hooks and the 3-point belt of the vehicle
  • Anonym (Nej)
    cosinus skrev 2022-02-11 09:33:56 följande:
    Inte ens till 15 kg bakåt. 13 möjligen. Rörigt när de har 2 direktiv som överlappar varandra...

    From 0 to 13 kg, the child seat is mounted against the direction of travel using the Isofix hooks and Top Tether. The reducer cushion provides comfort.
    From 9 to 18 kg, the motion is mounted in the direction of travel, with the Isofix hooks and the 3-point belt of the vehicle
    Helt uppenbart en stol man inte bör köpa iaf!

    Ts. ditt barn bör åka bakåt så länge som möjligt. absolut minst till 4 års ålder. 
    Som du förstår kommer barnet inte kunna göra det i den typ av stol du länkat.
    Håll dig till den svenska marknaden helt enkelt 
  • Miami

    Jag tror du tänker lite galet här! Ditt barn är 1 år och du vill köpa en stol som går upp till 36 kg... Min son fyller 11 i år, är 150 cm lång och väger 36 kg! Självklart finns det ingen bra stol som han hade kunnat ha från 1 års ålder ända tills nu... Han är dessutom alldeles för lång för att sitta i bilstol. Om man ändå leker med tanken att ett 36-kilosbarn ska sitta i bilstol så kommer den gamla stolen vara alldeles för sliten för att använda så många år... Ett barn klättrar, drar i tyget, kissar, kräks osv... En bilstol håller inte i 8-10 år! Jag tycker du ska satsa på en stol anpassad för barnets storlek och ålder just nu, och resten lär lösa sig med tiden. 

  • Anonym (Jenny)

    Det finns inga roterbara stolar till större barn, och om du hittar något på nätet som räcker till mer än 25 kg så är de tänkta att användas framåtvänt. Till 36 kg använder man inte basen alls, utan har bara sitsen som bälteskudde.
    Så håll dig till de "svenska" stolarna, och välj en rymlig bakåtvänd stol som är godkänd till 25 kg.
    Min son var väldigt lång för sin ålder, och ganska tung. Vi hade en Britax Twoway bakåtvänd till honom till han var över 4 år. (24 kg och 117 cm). Nu för tiden har jag inte koll på vilka stolar som finns, men då var det den som var rymligast. Han lärde sig ganska tidigt att klättra upp och sätta sig i stolen själv. (vi köpte vattentäta skydd till bilens säten) Vilken tvååring gillar inte att klättra...?

  • Elin pelin

    Varför vill du ha en roterbar stol? Om jag inte har missuppfattat det så rekommenderas det att framåtvända barn vältas med bilens bälte för att stolens bälte är för "stumma" och barnet riskerar större skador vid en ev olycka då. 

  • Elin pelin

    Klippt från 

    ntf.se/fragor-och-svar/barn-i-bil/placering-montering/balte-for-framatvanda-bilbarnstolar/

    "Med bilbarnstolens fempunktsbälte kvar så ökar belastningen på barnets nacke och huvud vid en eventuell krock och även vid en kraftig inbromsning. Bältet håller tillbaka axlarna och den kraft som uppstår flyttas uppåt mot huvudet.


    Med bilens trepunktsbälte blir det ett bättre samspel mellan bältet, stolen och barnet, en mjukare uppbromsning av barnets kropp och kraften fördelas över ett större område, hela överkroppen."

    Dock verkar det finnas vissa stolar som är godkända framåt med fempunktsbälte. 

Svar på tråden Roterbar bilbarnstol 36 kg !! Hjälp mig hitta !!