• Anonym (Mår så dåligt)

    Hjälp mig vräka min sambo (piss-situation)

    Hej du som läser!

    Min sambo sedan 7 år tillbaka som jag har två barn med har blivit en helt ny människa. Han är totalt personlighets förändrad. Båda hans föräldrar har omkommit i en bilolycka för två år sen och efter det är han arg, aggressiv, hatisk mot mig, ljuger och är frånvarande. Han har slutat ta hand om våra barn, han får halva barnbidraget men köper ingenting till våra barn. Hämtar/lämnar ej på dagis, lagar inga måltider, vabbar inte osv osv osv. Han har även slutat betala halva hyran. Vi har gjort slut men han vägrar flytta ut. Nu till problemet: han har dragit på sig stora skulder och är i en skuldsanering. Han säger att det är omöjligt för honom att flytta och att jag inte kan vräka honom för i en sambodelning skulle han tilldelas lägenheten pga sin skuldsanering. Han säger att han är den av oss som har svårast att hitta en ny lägenhet och därför skulle han få lägenheten. Jag googlade lite och det verkar ju stämma men det känns helt sjukt. Hur kan man lösa detta? Ska han bara bo här nu gratis och till saken hör också att han beter sig som en svin, plockar inte undan sin disk, kliver rakt över soppåsar som jag knutit och ställt framför dörren, torkar inte av matrester från bordet när han ätit osv. jag tar hand om våra barn och sköter hushållet helt solo. Jag är inte ute efter egen vårdnad för jag vill att han ska vara en pappa men just nu är han ju inte det. Jag vill kasta ut honom men är såååå rädd att förlora lägenheten. Någon som vet mer? Varit i liknande situation eller kan juridik? 

  • Svar på tråden Hjälp mig vräka min sambo (piss-situation)
  • TeresB

    Om han inte betalar hyra bör du kunna vräka honom. 


    ring till kronofogden och prata med dem. 

  • Yllop
    TeresB skrev 2022-06-05 14:29:51 följande:

    Om han inte betalar hyra bör du kunna vräka honom. 


    ring till kronofogden och prata med dem. 


    Om lägenheten räknas som samboegendom kan inte ts vräka honom.
    Det måste till en bodelning först. 

  • Anonym (Samtal)

    Har du provat att släpa med honom på parsamtal? Går att göra digitalt också. Någon som kan prata med honom och få honom att förstå att ni gemensamt måste lösa detta. Eller göra en interventioN, du får väl samla din familj och vänner om han inte har någon. För var han vettig fram tills för två år sen så finns ju den personen kvar där inne. Du lyckas inte nå honom och måste ta till lite drastiska åtgärder. 

  • Anonym (M)

    Förresten, kan TS kanske göra ett anspråk hos kronofogden att driva in hans del av hyran? För han är väl rimligtvis skyldig att betala sitt eget boende och sina barns boende. Antar att det blir att dra det till tingsrätt då om han motsätter sig kravet. Men kan TS vinna en sån process?

  • cleoeme
    Malinskaya skrev 2022-06-05 12:59:30 följande:

    Sambon verkar ju inte må bra alls. Kan du se till att han kommer i kontakt med psykiatrin?


    Han får väl ta sitt eget ansvar och söka hjälp. Varför ska ts ta hand om sitt ex som ett barn?
    TS mår ju inte heller bra, men det är mest synd om mannen enligt dig. 
  • cleoeme

    1. Om han inte står på kontraktet: ta hans nycklar  som går till din bostad (när han inte ser). Göm den. Sen när han lämnar bostaden för att jobba etc så packar du hans kläder och ställer utanför dörren. Så får han lösa sin egen bostadssituationen. Ta sedan hjälp med bodelningen. Det viktigaste är att han inte har tillgång till nycklar. Skulle han knacka på/skrika/banka på dörren etc så ringer du bara polisen och uppger att det är DIN lägenhet och ditt ex försöker ta sig in.

    2. Du flyttar till ny bostad så får exet bo kvar. Lättaste alternativet.

    3. Du upprättar ett kontrakt angående uppsägning/avhysning som ger honom 3 månader att hitta ny bostad. Bor han kvar efter 3 månader så kontaktar du KF, se länk. kronofogden www.kronofogden.se/du-har-ett-krav-mot-nagon/du-vill-fa-ditt-krav-faststallt/du-vill-att-hyresgasten-eller-bostadsrattsinnehavaren-ska-flytta

    Oavsett så måste du kontakta en jurist för att få hjälp vidare.

  • cleoeme
    minst skrev 2022-06-05 01:00:27 följande:

    Jag hoppas och tror att du förstår att din sambos personlighetsförändring troligtvis har med sina föräldrars bortgång att göra eftersom hans konstiga beteende har kommit efteråt. Att förlora en nära är ett trauma, att förlora båda sina föräldrar på en och samma gång kan få en människa helt under isen? Har han sökt hjälp? Är han med i någon sorg-grupp? Nu ska du absolut inte behöva ta ansvar för hans beteende men förstår han själv hur han beter sig, på något plan? Förstår han hur detta påverkar era gemensamma barn? Kan du söka hjälp hos socialtjänsten så att dom får möjlighet att prata vett med honom? Hur fungerar han på jobbet? Kan han få hjälp via företagshälsovården? Har du någon kontakt med hans arbetsgivare?

    Kram och lycka till!


    Varför ska TS kontakta socialtjänsten för att söka hjälp till sitt ex? Snälla, han är ingen bebis. Dessa kommentarer driver mig till vansinne. TS mår också dåligt, hon är stressad och har ångest. Vad gör hennes ex åt det? Ingenting! Det är han som är orsaken ju!
  • Anonym (M)
    cleoeme skrev 2022-06-06 12:59:57 följande:

    1. Om han inte står på kontraktet: ta hans nycklar  som går till din bostad (när han inte ser). Göm den. Sen när han lämnar bostaden för att jobba etc så packar du hans kläder och ställer utanför dörren. Så får han lösa sin egen bostadssituationen. Ta sedan hjälp med bodelningen. Det viktigaste är att han inte har tillgång till nycklar. Skulle han knacka på/skrika/banka på dörren etc så ringer du bara polisen och uppger att det är DIN lägenhet och ditt ex försöker ta sig in.

    2. Du flyttar till ny bostad så får exet bo kvar. Lättaste alternativet.

    3. Du upprättar ett kontrakt angående uppsägning/avhysning som ger honom 3 månader att hitta ny bostad. Bor han kvar efter 3 månader så kontaktar du KF, se länk. kronofogden www.kronofogden.se/du-har-ett-krav-mot-nagon/du-vill-fa-ditt-krav-faststallt/du-vill-att-hyresgasten-eller-bostadsrattsinnehavaren-ska-flytta

    Oavsett så måste du kontakta en jurist för att få hjälp vidare.


    Skulle kolla upp ordentligt om alternativ 1 verkligen är lagligt om jag var TS, innan jag gjorde något sånt. Om det är olagligt och mannen amäler det så blir det ju nya problem för TS.
  • Anonym (Old)
    Anonym (M) skrev 2022-06-06 13:13:57 följande:
    Skulle kolla upp ordentligt om alternativ 1 verkligen är lagligt om jag var TS, innan jag gjorde något sånt. Om det är olagligt och mannen amäler det så blir det ju nya problem för TS.
    Sätter en femma på att det är egenmäktigt förfarande. TS måste göra en bodelning först av allt.
  • Yllop
    cleoeme skrev 2022-06-06 12:59:57 följande:

    1. Om han inte står på kontraktet: ta hans nycklar  som går till din bostad (när han inte ser). Göm den. Sen när han lämnar bostaden för att jobba etc så packar du hans kläder och ställer utanför dörren. Så får han lösa sin egen bostadssituationen. Ta sedan hjälp med bodelningen. Det viktigaste är att han inte har tillgång till nycklar. Skulle han knacka på/skrika/banka på dörren etc så ringer du bara polisen och uppger att det är DIN lägenhet och ditt ex försöker ta sig in.


    Gör inte detta. Räknas som egenmäktigt förfarande och är straffbart.
    Ansök om bodelningsförrättare via tingsrätten istället.

  • Anonym (...)
    cleoeme skrev 2022-06-06 12:59:57 följande:

    1. Om han inte står på kontraktet: ta hans nycklar  som går till din bostad (när han inte ser). Göm den. Sen när han lämnar bostaden för att jobba etc så packar du hans kläder och ställer utanför dörren. Så får han lösa sin egen bostadssituationen. Ta sedan hjälp med bodelningen. Det viktigaste är att han inte har tillgång till nycklar. Skulle han knacka på/skrika/banka på dörren etc så ringer du bara polisen och uppger att det är DIN lägenhet och ditt ex försöker ta sig in.

    2. Du flyttar till ny bostad så får exet bo kvar. Lättaste alternativet.

    3. Du upprättar ett kontrakt angående uppsägning/avhysning som ger honom 3 månader att hitta ny bostad. Bor han kvar efter 3 månader så kontaktar du KF, se länk. kronofogden www.kronofogden.se/du-har-ett-krav-mot-nagon/du-vill-fa-ditt-krav-faststallt/du-vill-att-hyresgasten-eller-bostadsrattsinnehavaren-ska-flytta

    Oavsett så måste du kontakta en jurist för att få hjälp vidare.


    1 kan hon inte göra givetvis. Är han folkbokförd där är det hans hem också. Då är det han som kan ringa polisen.
  • Anonym (Lillemor)
    Anonym (Mår så dåligt) skrev 2022-06-04 13:05:57 följande:
    Hjälp mig vräka min sambo (piss-situation)

    Hej du som läser!

    Min sambo sedan 7 år tillbaka som jag har två barn med har blivit en helt ny människa. Han är totalt personlighets förändrad. Båda hans föräldrar har omkommit i en bilolycka för två år sen och efter det är han arg, aggressiv, hatisk mot mig, ljuger och är frånvarande. Han har slutat ta hand om våra barn, han får halva barnbidraget men köper ingenting till våra barn. Hämtar/lämnar ej på dagis, lagar inga måltider, vabbar inte osv osv osv. Han har även slutat betala halva hyran. Vi har gjort slut men han vägrar flytta ut. Nu till problemet: han har dragit på sig stora skulder och är i en skuldsanering. Han säger att det är omöjligt för honom att flytta och att jag inte kan vräka honom för i en sambodelning skulle han tilldelas lägenheten pga sin skuldsanering. Han säger att han är den av oss som har svårast att hitta en ny lägenhet och därför skulle han få lägenheten. Jag googlade lite och det verkar ju stämma men det känns helt sjukt. Hur kan man lösa detta? Ska han bara bo här nu gratis och till saken hör också att han beter sig som en svin, plockar inte undan sin disk, kliver rakt över soppåsar som jag knutit och ställt framför dörren, torkar inte av matrester från bordet när han ätit osv. jag tar hand om våra barn och sköter hushållet helt solo. Jag är inte ute efter egen vårdnad för jag vill att han ska vara en pappa men just nu är han ju inte det. Jag vill kasta ut honom men är såååå rädd att förlora lägenheten. Någon som vet mer? Varit i liknande situation eller kan juridik? 


    Jag förstår inte problemet, även om man är sambo så har man bodelning, detta inkl även hyresrätten, beställ en bodelning, där görs en bedömning vem som är mest lämpad att bo kvar, nu görs ingen bedömning på betalnings anmärkning men hyresvärden kan säga upp avtalet ifall han inte betalar.

    Vinner du via bodelning bostaden kan du be KF med polis vräka personen. 
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Mår så dåligt) skrev 2022-06-04 13:05:57 följande:
    Hjälp mig vräka min sambo (piss-situation)

    Hej du som läser!

    Min sambo sedan 7 år tillbaka som jag har två barn med har blivit en helt ny människa. Han är totalt personlighets förändrad. Båda hans föräldrar har omkommit i en bilolycka för två år sen och efter det är han arg, aggressiv, hatisk mot mig, ljuger och är frånvarande. Han har slutat ta hand om våra barn, han får halva barnbidraget men köper ingenting till våra barn. Hämtar/lämnar ej på dagis, lagar inga måltider, vabbar inte osv osv osv. Han har även slutat betala halva hyran. Vi har gjort slut men han vägrar flytta ut. Nu till problemet: han har dragit på sig stora skulder och är i en skuldsanering. Han säger att det är omöjligt för honom att flytta och att jag inte kan vräka honom för i en sambodelning skulle han tilldelas lägenheten pga sin skuldsanering. Han säger att han är den av oss som har svårast att hitta en ny lägenhet och därför skulle han få lägenheten. Jag googlade lite och det verkar ju stämma men det känns helt sjukt. Hur kan man lösa detta? Ska han bara bo här nu gratis och till saken hör också att han beter sig som en svin, plockar inte undan sin disk, kliver rakt över soppåsar som jag knutit och ställt framför dörren, torkar inte av matrester från bordet när han ätit osv. jag tar hand om våra barn och sköter hushållet helt solo. Jag är inte ute efter egen vårdnad för jag vill att han ska vara en pappa men just nu är han ju inte det. Jag vill kasta ut honom men är såååå rädd att förlora lägenheten. Någon som vet mer? Varit i liknande situation eller kan juridik? 


    han kommer väl inte bli tilldelad lägenheten om han är hos kronofogden? får han ens stå ensam på ett kontrakt? 
Svar på tråden Hjälp mig vräka min sambo (piss-situation)