• Anonym (Lämna)

    Ända chansen att bli fri?

    Jag har levt under våld ganska länge. Jag har haft polis inblandad 2 gånger och socialtjänsten 1 gång. ( har barn) De har varit fysiskt ett par gånger men mestadels psykiskt nedtryckt osv. Jag har aldrig vågat prata med någon när jag gjorde de sist fick jag en soc anmälan.  Jag lyckades dly för ca 2 år sen började en utbildning men han kom efter och gjorde allt för att ta mig därifrån och återfå makten.  Tillslut så van han den striden när jag skulle lämna så var jag jätteledsen och sa bara hjälp mig till min mentor de gjorde att vi pratade och jag öppnade mig mer än vad jag någonsin vågat. Nu vill hon att jag flyr dit igen och de ger mig ett rum på internatet där han inte får vara. Men detta innebär att jag måste lämna mina barn iallafall tillfället.  Planen var 6 mån i taget. Och att han då skulle förlora greppet om mig medans jag är på en trygg plats. Att barnen bor hos min bror för min man / deras pappa kan inte ta hand om dom plus att han är elak mot dom. Ja är så rädd nu jag vågar inte gå till polisen mm om han inte åker fast kommer han ge på sig mig ännu värre än innan. Men min mentor vill anmäla honom åt mig.  Han har hotat me o döda både mig o min familj. Kvinnojouren hade inget ledigt och inte kunde de ta emot mitt ena barn med särskilda behov. Måste jag lämna mina barn

  • Svar på tråden Ända chansen att bli fri?
  • Anonym (Lämna)

     Om 2 veckor så lämnar jag , tar ut mig själv. Känns så hårt att behöva gå från mina barn.

  • Anonym (E)

    Nej ts, du måste inte lämna dina barn. Du VÄLJER att göra det. Varför kan de inte följa med dig, får du inte ha dem med till internatet? I så fall skulle jag be om en annan lösning, ALDRIG att jag skulle lämna mina barn bakom mig, och lämna dem i klorna på en misshandlande man!! Du har en skyldighet att skydda dem och i värsta fall kan de bli omhändertagna från er båda två när du inte tar ditt föräldraansvar. Vill du verkligen att de ska leva så...?

    Din man kommer aldrig släppa greppet om dig, du måste själv se till att med fortsatt hjälp från polis, soc och kvinnojour ta dig därifrån, med dina barn! Det finns kvinnojourer över hela landet, någon måste ha plats!

  • Anonym (Lämna)
    Anonym (E) skrev 2022-07-30 15:26:41 följande:

    Nej ts, du måste inte lämna dina barn. Du VÄLJER att göra det. Varför kan de inte följa med dig, får du inte ha dem med till internatet? I så fall skulle jag be om en annan lösning, ALDRIG att jag skulle lämna mina barn bakom mig, och lämna dem i klorna på en misshandlande man!! Du har en skyldighet att skydda dem och i värsta fall kan de bli omhändertagna från er båda två när du inte tar ditt föräldraansvar. Vill du verkligen att de ska leva så...?

    Din man kommer aldrig släppa greppet om dig, du måste själv se till att med fortsatt hjälp från polis, soc och kvinnojour ta dig därifrån, med dina barn! Det finns kvinnojourer över hela landet, någon måste ha plats!


     De ska vara hos min bror. Nej jag kan inte ta dom till en annan kommun utan hans godkännande. Jag måste ta mig ur själv och sen hämta barnen om jag får vårdnaden . I vår kommun kan de ej ta mot oss pg funksvarianter hos en av barnen. 
  • Anonym (E)
    Anonym (Lämna) skrev 2022-07-30 23:31:14 följande:
     De ska vara hos min bror. Nej jag kan inte ta dom till en annan kommun utan hans godkännande. Jag måste ta mig ur själv och sen hämta barnen om jag får vårdnaden . I vår kommun kan de ej ta mot oss pg funksvarianter hos en av barnen. 
    Nej enligt lagen får du inte flytta barnen men då ska du också veta att väldigt många kvinnor gör det ändå, och även om mannen stämmer dig i tingsrätten så kommer de i de allra flesta fallen inte att tvinga barnen tillbaka till honom eftersom barnen vid det laget har rotat sig någon annanstans, särskilt om du kan bevisa misshandel från hans sida med bilder, inspelningar, dagböcker, vittnesmål osv. Särskilt bra då om du flyttar någonstans där det finns en social bas, t ex dina egna släktingar. Bra om du har ett jobb på orten så du kan försörja barnen på egen hand osv. Det som kan hända är att du blir dömd för egenmäktigt förfarande med böter som följd, det är något som jag själv lätt skulle ta i det läget även om jag skulle sitta i skuld resten av livet (fast nu är böterna inte så extremt höga men har man en ansträngd ekonomi blir det så klart tufft ett tag).

    Om du flyttar ensam kan jag nästan garantera att du inte kommer att få vårdnaden, för då måste du bevisa att mannen är en dålig förälder och hur ska du kunna det när du inte ens är där...? Hur ska du ha en aning om hur han behandlar dem? Då handlar det inte längre om att han är elak emot dig, för du har ju tagit dig därifrån, utan bara om barnen, och då har du som sagt ett helt annat utgångsläge. Om nånting så kan det snarare leda till att mannen får enskild vårdnad eftersom det knappast är särskilt praktiskt att han gemensam vårdnad tillsammans med någon som bor i en annan kommun. Umgänge har du ändå, men då kommer det att ske mycket mer på hans villkor. Du kommer inte ha mycket att sätta emot där kan jag säga.

    Och, när du är borta, vilka tror du att mannen ger sig på då istället...? Särskilt barn med funktionsvariationer kan vara påfrestande för en del. Har han redan en vana av att utsätta andra för psykisk misshandel så kommer det att fortsätta mot barnen, och det kan leda till fysisk misshandel i framtiden också, men svårt som sagt att bevisa när du själv inte ens är på plats.

    Om du flyttar så lämnar du också dina barn, tänk på det. Det är också något som en tingsrätt kan se som en negativ sak, att du i princip överger dem, särskilt som du vill påstå att han är så elak emot dig, och du lämnar dina barn tillsammans med en sådan person....?? Antingen är han alltså inte så farlig som du påstår eller så brister du kraftigt i ditt föräldraskap, och om du ens kan bevisa i det läget att han ÄR farlig så är det snarare soc som går in och tar över, till dig kommer de då inte.

    Tänk på vad du gör!! Det här är dina barn vi pratar om, hur man ens kan tänka på att överge dem går över hela min fattningsförmåga.
  • Anonym (Lämna)
    Anonym (E) skrev 2022-07-31 07:51:55 följande:
    Nej enligt lagen får du inte flytta barnen men då ska du också veta att väldigt många kvinnor gör det ändå, och även om mannen stämmer dig i tingsrätten så kommer de i de allra flesta fallen inte att tvinga barnen tillbaka till honom eftersom barnen vid det laget har rotat sig någon annanstans, särskilt om du kan bevisa misshandel från hans sida med bilder, inspelningar, dagböcker, vittnesmål osv. Särskilt bra då om du flyttar någonstans där det finns en social bas, t ex dina egna släktingar. Bra om du har ett jobb på orten så du kan försörja barnen på egen hand osv. Det som kan hända är att du blir dömd för egenmäktigt förfarande med böter som följd, det är något som jag själv lätt skulle ta i det läget även om jag skulle sitta i skuld resten av livet (fast nu är böterna inte så extremt höga men har man en ansträngd ekonomi blir det så klart tufft ett tag).

    Om du flyttar ensam kan jag nästan garantera att du inte kommer att få vårdnaden, för då måste du bevisa att mannen är en dålig förälder och hur ska du kunna det när du inte ens är där...? Hur ska du ha en aning om hur han behandlar dem? Då handlar det inte längre om att han är elak emot dig, för du har ju tagit dig därifrån, utan bara om barnen, och då har du som sagt ett helt annat utgångsläge. Om nånting så kan det snarare leda till att mannen får enskild vårdnad eftersom det knappast är särskilt praktiskt att han gemensam vårdnad tillsammans med någon som bor i en annan kommun. Umgänge har du ändå, men då kommer det att ske mycket mer på hans villkor. Du kommer inte ha mycket att sätta emot där kan jag säga.

    Och, när du är borta, vilka tror du att mannen ger sig på då istället...? Särskilt barn med funktionsvariationer kan vara påfrestande för en del. Har han redan en vana av att utsätta andra för psykisk misshandel så kommer det att fortsätta mot barnen, och det kan leda till fysisk misshandel i framtiden också, men svårt som sagt att bevisa när du själv inte ens är på plats.

    Om du flyttar så lämnar du också dina barn, tänk på det. Det är också något som en tingsrätt kan se som en negativ sak, att du i princip överger dem, särskilt som du vill påstå att han är så elak emot dig, och du lämnar dina barn tillsammans med en sådan person....?? Antingen är han alltså inte så farlig som du påstår eller så brister du kraftigt i ditt föräldraskap, och om du ens kan bevisa i det läget att han ÄR farlig så är det snarare soc som går in och tar över, till dig kommer de då inte.

    Tänk på vad du gör!! Det här är dina barn vi pratar om, hur man ens kan tänka på att överge dem går över hela min fattningsförmåga.
    De har nätverket i den kommunen pappan bor i och de ska inte bo med sin pappa för femtioelfte gången . När jag lämnar blir pappan bostadslös , de är MIN bostad,  han kommer ALDRIG få barnen. Min bror är redan godkänd genom soc så de ska vara där . 
  • Elin pelin

    Prata med Soc, kanske har de någon kurator som du kan bolla med? Polisanmäl, om du vågar och är tillräcklig stark. Dina barn är säkert trygga med din bror, men hur länge ska de vara där? Jag hade rekommenderat dig att bolla med någon som kan lagar och som kan se andra möjligheter, få på familjeliv har den kunskapen. Det kan finnas bättre sätt!
    Men i och med att boendet står på dig skulle du kunna slänga ut honom, läste någon tråd för ett tag sen om hur man gör-men det var nog inte helt lätt.
    Det löser sig nog på bästa sett ska du se!

  • Anonym (E)
    Anonym (Lämna) skrev 2022-07-31 09:24:31 följande:
    De har nätverket i den kommunen pappan bor i och de ska inte bo med sin pappa för femtioelfte gången . När jag lämnar blir pappan bostadslös , de är MIN bostad,  han kommer ALDRIG få barnen. Min bror är redan godkänd genom soc så de ska vara där . 
    Trodde du ja. Om du lämnar dem hos din bror ringer pappan polisen och hämtar dem, klappat och klart. Du tror att han blir bostadslös, för det första har han besittningsrätt, du kan inte slänga ut honom från en dag till en annan, han har flera månader på sig att hitta ny bostad.

    Vad soc än säger så bygger det på att pappan går med på att barnen ska bo hos din bror, de har ingen rätt att låta barn bo hos andra släktingar utan en utredning av din man, och det verkar de inte ha gjort för då borde du ha berättat om hans reaktion på den, och det faktum att han då vet att du ska lämna honom. Eller har jag missat något som att han är tungt kriminell eller storknarkare? I det läget ska det finnas ett LVU på barnen eller liknande beslut att barnen ska placeras hos din bror, det ska finnas på papper och pappan ska ha rätt att överklaga ett sådant beslut. Det är Förvaltningsrätten som tar sådana beslut, inte soc själva, och någonstans längs vägen borde pappan ha blivit informerad.

    Du försöker hitta lösningar, bra, men se då till att göra rätt så att barnen inte hamnar hos fel förälder!
  • Anonym (kjyutj)

    Om han är skriven hos dig kan han få lgh om han anses ha behov av den och det har han ju, för att kunna ha sina barn. Sånt väger tungt. 


    Kolla om det finns några hjälpgrupper på facebook som kan hjälpa dig, I min stad finns en och just nu hjälper vi en person som har flytt och bor skyddat. Bara en person vet vart personen finns så alla lämnar saker och mat till denne som sen vidarebefordrar. 


    Om soc redan har godkänt att din bror ska ha barnen så kan de lika gärna godkänna att du får ta med dig dem ut ur kommunen också. 


    Vad är det för skitsnack att de inte kan hjälpa för att ena barnet har särskilda behov? Om det inte finns i kommunen och det är dokumenterat att han är elak mot barnen så pass att de godkänner att din bror har dem så äterigen - då kan de godkänna att du tar barnen ut ur kommunen. 


    Om ni är i behov av skydd så ska ni få skydd, oavsett vart i landet det blir. 

Svar på tråden Ända chansen att bli fri?