• Eimeri

    Skolan

    dotter på 8 år har extra stöd i skolan ,extra  lärare ,trivs Jätte bra i skolan är jätte glad .Min fråga är de känns att skolan tjatar mke att söka till särskolan fast dotter trivs bra i grundskolan , kan skolan tvinga mig eller anmäla mig till Soc om jag inte väljer särskolan med barn med diagnos IF

  • Svar på tråden Skolan
  • AndreaBD

    Nej, de kan inte göra något sånt. Du kan ha kvar din dotter i vanliga grundskolan. Hon kan få läsa enligt särskolans läroplan även om hon går i vanlig grundskola. 

    Dock bör du avväga om det fungerar socialt. Om hon börjar bli utanför så kan det vara dags att byta till särskolan. Det finns ju risk för mobbning, i vanliga grundskolan alltså. Var beredd på att det kan förändras och då kan man behöva tänka om och byta till särskolan.

  • Eimeri

    hon läser läroplanen. Hon trivs bra  både i skolan och kompisar . men är oroligt och  det känns som att skolan är på mig att hon ska i särskolan

  • AndreaBD
    Eimeri skrev 2023-02-26 23:50:42 följande:

    hon läser läroplanen. Hon trivs bra  både i skolan och kompisar . men är oroligt och  det känns som att skolan är på mig att hon ska i särskolan


    Vilken läroplan? Grundskolans eller särskolans? 
  • AndreaBD
    Eimeri skrev 2023-02-26 23:52:29 följande:

    Var

    på vilken sätt manar du mobbning 


    Om kamraterna känner att hon inte förstår som de gör, så kan en sån "svaghet" ju vara anledning att de börjar jävlas med henne. Det måste inte, men det kan. 
  • Mortiscia80

    Skolan skulle kunna orosanmäla dig om de anser att din dotter har stora svårigheter och att du inte agerar utifrån hennes bästa, men jag skulle tro att man ska ha riktigt starka symptom för att kunna säga att hon verkligen måste till särskola.

  • AndreaBD


    Det som är viktigt här är ju: Varför vill skolan att hon ska gå till särskolan? Generellt så vill ju även skolan bara barnets bästa och det måste ju finnas en anledning att de tycker det?  

    Det finns två saker som jag kan tänka mig, som kan bli problem i längden när ett barn med IF går i vanlig grundskola: 1. Att alltid vara "sämst" kan vara jobbigt för barnet. Kanske finns det sätt att undvika problem, det kan funka ändå. Men det vet man ju aldrig säkert, det hänger ju också på barnets personlighet. Jag menar - vissa kanske inte bryr sig mer än andra. 

    2. Det sociala. Ibland funkar det, ibland inte. 

    Kan det vara en av dessa två, där skolan ser problem? 
  • nernu

    Förstår du själv hur det blir för ditt barn? Det kan gå bra för barnet i vanlig klass nu men hon kommer hamna efter mer och mer när hon blir större. 

  • Kodia

    Nej, skolan kan inte tvinga dig att söka särskola/anpassad grundskola till dottern.
    Det finns flera anledningar till att varför skolan (och många som svarat i denna tråden) tycker att det hade varit bra.
    Lite generella tankar (vet ju inte så mycket om din dotter):
    Om elever med IF inte alls klarar de saker som de andra eleverna gör så blir det ofta så att de arbetar med eget material, kanske i ett annat rum, ofta blir det med en assistent/resurs, utan pedagogisk utbildning. I särskolan arbetar de ofta tillsammans med de andra barnen, under ledning av utbildade lärare/speciallärare.
    I förskoleklass och början av lågstadiet leker barn lekar, gungar, kastar boll, leker häst, osv. Det kan ofta ett barn med IF vara med på, ev. med hjälp av en vuxen. När de kommer till år 3-4 blir det sociala viktigare, lekarna svårare att förstå osv. Då blir det svårt/omöjligt för många barn med IF att delta på ett sätt som alla tycker är kul. På särskolan är det lättare att hitta kompisar som är på samma nivå.
    Ofta väljer föräldrar att låta barnet prova att gå i grundskola i förskoleklass, och kanske något/några år till, men byter sedan till särskola, för att barnet ska få vara del av en grupp och utvecklas tillsammans med andra barn på sin nivå.

Svar på tråden Skolan