• Anonym2456

    Omplacera en hund med problem

    Hjärtat blöder av endast tanken men nu är vi överens här hemma. Vi kan inte ha kvar vår tik på 4,5 år... Hon är en tysk jaktterrier som fått en tuff start. Är rädd för hundar och gör utfall mot dom, biter I koppel, tjuter och blir okontaktbar. Tidigare ägare har inte jagat med henne och under dom 2 åren vi haft henne har hon inte heller fått jaga. Vi tog henne för att hon behövde nytt hem omgående. Hon är stressad på promenader, bilar, cyklar, människor. Allt som rör sig kan få henne ur balans beroende på dag. Andra dagar är hon hur bra som helst. Nu väntar vi vårt första barn och vi har insett att hon inte kommer få den tiden eller aktivering som hon förtjänar. Men hur klarar man av en omplacering? Hon är ju som mitt egna barn. Har haft henne i 2 årstid och hjärtat hoppar ur bröstet av tanken. Så frågan är hur hittar jag ett bra hem åt henne? Hon behöver komma till landet och få ha tillgång till någon som vill jaga med henne. Men vet varken in eller ut just nu vart man börjar.

  • Svar på tråden Omplacera en hund med problem
  • Anonym (Anonym hundägare)

    Här kommer ett litet svar till 'anonym (träna)". Generellt sett är TJT'n en av de mest drivna och tuffaste jakthundar som finns. De är avlade för jakt och behöver jaga för att må bra. Det är ingen sällskapshund och ingen träning i världen kan få bukt med problembeteenden som kommer från understimulering. Jaktlusten och motorn måste få komma ut på något vis. Dessutom är det en ras med mycket stor skärpa som kan ställa till det till vardags, framförallt om den är understimulerad. 

  • Anonym (träna)
    Anonym (Anonym hundägare) skrev 2023-03-29 08:33:46 följande:

    Här kommer ett litet svar till 'anonym (träna)". Generellt sett är TJT'n en av de mest drivna och tuffaste jakthundar som finns. De är avlade för jakt och behöver jaga för att må bra. Det är ingen sällskapshund och ingen träning i världen kan få bukt med problembeteenden som kommer från understimulering. Jaktlusten och motorn måste få komma ut på något vis. Dessutom är det en ras med mycket stor skärpa som kan ställa till det till vardags, framförallt om den är understimulerad. 


    Stimulera hunden då, på med en dragsele, draglina och pinne till cykeln och ut och cykla nån mil. Spår/sök, agillity osv + träna in hur man beter sig.
  • Silverjenny
    Anonym (Anonym hundägare) skrev 2023-03-29 08:26:18 följande:

    Jag lyckas inte citera..

    Som svar på din fråga. Jadå, det brukar gå bra att jaga in även en äldre hund. Jag har haft en som var 4 år när han jagade för första gången och en som var 8 år. Det optimala är förstår att börja tidigare men jakten har de i sig oavsett ålder. 

    Vänd dig till Tysk jaktterierklubb eller så går du med i en jaktgrupp på fb och hör dig för om någon skulle vara intresserad. Jag håller tummarna för att det löser sig!

    MVH


    Off topic men jag bor i Spanien och har tagit hem två f.d jakthundar från ett shelter. En galgo och en podenco mix. Hur kan jag få dem att sluta reagera på alla katter och småvilt? Jag kan inte ha dem lösa, de skulle sticka som ett skott.
  • Anonym (träna)
    Silverjenny skrev 2023-03-30 01:05:01 följande:
    Off topic men jag bor i Spanien och har tagit hem två f.d jakthundar från ett shelter. En galgo och en podenco mix. Hur kan jag få dem att sluta reagera på alla katter och småvilt? Jag kan inte ha dem lösa, de skulle sticka som ett skott.
    Ha dom i koppel. Ska dom vara lösa ha dom i ett inhägnat område. Enkelt
  • Silverjenny
    Anonym (träna) skrev 2023-03-30 14:39:49 följande:
    Ha dom i koppel. Ska dom vara lösa ha dom i ett inhägnat område. Enkelt
    Ja självklart har jag dem i koppel, jag har en längre lina så de ändå får röra sig och springa runt lite när vi är i naturen men jag vill få dem att sluta reagera på varenda katt de får syn på genom att börja skälla och rycka i kopplet. Nu är de inte så väldigt starka tack och lov men ändå jobbigt när de plötsligt rusar iväg efter en katt och nästan rycker omkull mig. Och det är lite jobbigt när de drar igång sitt jaktskall när vi är ute på sen nattpromenad i byn och de väcker hela grannskapet. Det är själva beteendet jag skulle vilja få bort, om det ens går med såpass gamla hundar (10 & 13 år) som har jagat tidigare och har dessa instinkter.
  • Jemp
    Silverjenny skrev 2023-03-30 15:39:57 följande:
    Ja självklart har jag dem i koppel, jag har en längre lina så de ändå får röra sig och springa runt lite när vi är i naturen men jag vill få dem att sluta reagera på varenda katt de får syn på genom att börja skälla och rycka i kopplet. Nu är de inte så väldigt starka tack och lov men ändå jobbigt när de plötsligt rusar iväg efter en katt och nästan rycker omkull mig. Och det är lite jobbigt när de drar igång sitt jaktskall när vi är ute på sen nattpromenad i byn och de väcker hela grannskapet. Det är själva beteendet jag skulle vilja få bort, om det ens går med såpass gamla hundar (10 & 13 år) som har jagat tidigare och har dessa instinkter.
    Testa skvallerträning, dvs betinga retningen med att få godis hos dig.
    Med jakthundars instinkter är det nog inte troligt att du kan ha dem lösa, men kanske kan minska beteendet.
  • Silverjenny
    Jemp skrev 2023-03-30 17:15:16 följande:
    Testa skvallerträning, dvs betinga retningen med att få godis hos dig.
    Med jakthundars instinkter är det nog inte troligt att du kan ha dem lösa, men kanske kan minska beteendet.
    Den ena är godistokig så honom funkar det ganska bra att avleda med godis men den andre är inte lika lättlurad, han blir som blockerad och kan inte fokusera på något annat. Jag får försöka komma på något som är tillräckligt intressant. Ha dem lösa kommer jag aldrig vilja och det behövs inte heller när jag kan ha dem på lång lina. Föredrar att ha den extra säkerheten även på en lydig hund, man vet aldrig vad som kan hända.
  • Xenia
    Anonym (träna) skrev 2023-03-29 15:11:58 följande:
    Stimulera hunden då, på med en dragsele, draglina och pinne till cykeln och ut och cykla nån mil. Spår/sök, agillity osv + träna in hur man beter sig.
    När jag fick mitt första barn tog det all tid. Hann ju knappt duscha eller klä på mig.  Jag skulle aldrig klarat av en hund som måste tränas.

    Alltså inte säkert att TS har tid/ork att träna hunden när hon fått barn.
  • Anonym (träna)
    Xenia skrev 2023-03-31 14:32:35 följande:
    När jag fick mitt första barn tog det all tid. Hann ju knappt duscha eller klä på mig.  Jag skulle aldrig klarat av en hund som måste tränas.

    Alltså inte säkert att TS har tid/ork att träna hunden när hon fått barn.
    hon har väl en partner
  • Xenia
    Anonym (träna) skrev 2023-03-31 15:39:04 följande:
    hon har väl en partner
    När min man kom sedan jag varit isolerad med babyn hela dagen skulle jag inte varit glad om han ägnat timmar att vare ute och träna med hunden i stället för att avlasta mig.

    Dessutom var det här ju inte vilken hund som helst utan en jakthund med extra stort behov av stimulans.
  • Anonym (träna)
    Xenia skrev 2023-03-31 15:55:16 följande:
    När min man kom sedan jag varit isolerad med babyn hela dagen skulle jag inte varit glad om han ägnat timmar att vare ute och träna med hunden i stället för att avlasta mig.

    Dessutom var det här ju inte vilken hund som helst utan en jakthund med extra stort behov av stimulans.
    då tar mannen barnet så går man ut med hunden själv
  • Jemp
    Anonym (träna) skrev 2023-03-31 16:18:43 följande:
    då tar mannen barnet så går man ut med hunden själv
    Ts har inte möjlighet/vill inte jaga och har inte tid att aktivera hunden. Då kan det vara en bra idé att den får flytta till någon som kan tillfredsställa behoven bättre. 
Svar på tråden Omplacera en hund med problem