• Användarnamnet1

    Barn puttat i skola, brukar sånt här hända?

    Min dotter går i 1an. Igår blev jag uppringd av skolan för att hämta henne tidigare, hon hade gjort illa sig. 

    En klasskompis hade puttat henne på rasten oberedd bakifrån. Fick veta sen av dottern att han blev arg för att hon tidigare hade rivit sönder ett papper han kastat i huvudet på henne. 

    Hon for med ansiktet i golvet slog upp/skrapa huden runt  hela övre delen av ögat och längs kinden satt och storgrät med isomslag när jag hämta. Snudd på att behöva limmas. 

    Är sånt här normalt i skolan? Blir det så här ibland? Vet liksom inte om jag landar i att det är varningsklocka på skola eller om "sånt händer ibland". 

  • Svar på tråden Barn puttat i skola, brukar sånt här hända?
  • Studentpappa

    Ja inte är det ovanligt iaf, utgår ifrån att du sett till att skolan hanterar det korrekt? Med kränkningsanmälan etc.

    Min yngsta blev hårt slagen oprovocerat i magen av ett äldre bokstavsbarn när hon gick i förskoleklass. Han som slog henne har gett sig på flera i hennes klass.

    Äldsta dotterns kompis blev attackerad med strypgrepp och slag av ett annat bokstavsbarn när inte assistenten hann med. Att barn ska behöva ha det så här utan skydd är helt otroligt, obs-klasser med madrasserade rum skulle vara det enda rimliga så kan dom slåss med varandra. Nu händer ingenting mer än lite ajjabaja sen kan dom puckla på nästa dagen efter.


    Ride it like you stole it
  • Anonym (Hantering)

    Unikt är det nog inte, vad som är viktigt är om skolan har bra rutiner för att följa upp såna här händelser och förebygga att något liknande händer i framtiden. Finns det till exempel ett trygghetsråd? Hur pratar skolan med barnen om händelsen och vem på skolan gör det? 

  • Anonym (Magnus)
    Användarnamnet1 skrev 2023-03-24 01:19:39 följande:
    Barn puttat i skola, brukar sånt här hända?

    Min dotter går i 1an. Igår blev jag uppringd av skolan för att hämta henne tidigare, hon hade gjort illa sig. 

    En klasskompis hade puttat henne på rasten oberedd bakifrån. Fick veta sen av dottern att han blev arg för att hon tidigare hade rivit sönder ett papper han kastat i huvudet på henne. 

    Hon for med ansiktet i golvet slog upp/skrapa huden runt  hela övre delen av ögat och längs kinden satt och storgrät med isomslag när jag hämta. Snudd på att behöva limmas. 

    Är sånt här normalt i skolan? Blir det så här ibland? Vet liksom inte om jag landar i att det är varningsklocka på skola eller om "sånt händer ibland". 


    Inte OK, men jag har varit med om liknande. Och jag polisanmälde för att få föräldrar, skolan och kommunen att agera. Jag lyssnade inte till förklaringarna utan satte in hårda åtgärder på en gång. Blev det bättre, ja för mitt barn blev det bättre. 
  • Ccplus

    Det finns pojkar som viger hela sina liv till att springa runt inne på skolan och göra illa tjejer. Vet det för jag var själv kompis med en sån kille tills jag insåg hur han beter sig..

    Se till att få det lilla svinet avstängd. Annars kommer det förmodligen bara hända nått igen. 

  • Anonym (Y)

    Känns som om det kanske var mer förr ... Vi som är i svängen numera brukar mer skjuta och förnedringsråna varandra.

  • Anonym (Polisanmält)

    Jag hade polisanmält. Såklart händer inget mer än kanske ett samtal men jag hade ändå markerat för både barn och föräldrar att det aldrig är ok med våld. 

  • Tukt

    Sådant händer. Det är såklart inte kul, vare sig för barn eller förälder. Men skolan är en intensiv plats. Mycket barn, få vuxna, ofta trånga lokaler.
    EN normalstor skola kanske hanterar 10 sådana här saker i veckan. Men viktigt att du känner att de möter din oro och inte avfärdar det.

  • Anonym (Hjärta)

    Jag har aldrig varit med om det, och känner ingen som varit med om det. Men jag hade pratat med skola kring åtgärder.  

  • Anonym (Lis)

    Skulle säga att det är en varningsflagga på den ungen, och inte direkt på skolan.
    sköter skolan det bra behöver det inte svärta ner dem.

    gör en kränkningsanmälan, så ska man inte behöva bli behandlad av klasskompisar.

  • Anonym (B)
    Anonym (Lis) skrev 2023-03-25 06:56:04 följande:

    Skulle säga att det är en varningsflagga på den ungen, och inte direkt på skolan.
    sköter skolan det bra behöver det inte svärta ner dem.

    gör en kränkningsanmälan, så ska man inte behöva bli behandlad av klasskompisar.


    Lika bra ungen vänjer sig. Livet är en hård plats
  • Anonym (Lis)
    Anonym (B) skrev 2023-03-25 07:09:15 följande:
    Lika bra ungen vänjer sig. Livet är en hård plats
    Lika bra att vänja sig för på jobbet sen får man stå ut med lite våld... låter rimligt...

    Nej.
    skolan ska vara en trygg plats. Det man ska lära sig är att lösa konflikter utan våld.
  • Anonym (Suckande mamma)

    Japp så här ser det ut.
    Bokstavsbarnen får göra som de vill, dina ungar får givetvis inte ge tillbaka säga till läraren är också lönlöst eftersom det inte finns resurser att stoppa dessa impulsiva barn.

  • Anonym (Stark skola)

    Når min son blev puttad så att han skrapade upp sidan för två år sedan så ringde både läraren och rektorn hem till oss på kvällen för att prata, ta upp de åtgärder de skulle vidta och kolla hur min son mådde. Rektorn pratade med min son med när han kom tillbaka till skolan efter helgen och pratade med barnet som hade puttat min son och det barnets familj. 

  • Anonym (qwerty)
    Användarnamnet1 skrev 2023-03-24 01:19:39 följande:
    Barn puttat i skola, brukar sånt här hända?

    Min dotter går i 1an. Igår blev jag uppringd av skolan för att hämta henne tidigare, hon hade gjort illa sig. 

    En klasskompis hade puttat henne på rasten oberedd bakifrån. Fick veta sen av dottern att han blev arg för att hon tidigare hade rivit sönder ett papper han kastat i huvudet på henne. 

    Hon for med ansiktet i golvet slog upp/skrapa huden runt  hela övre delen av ögat och längs kinden satt och storgrät med isomslag när jag hämta. Snudd på att behöva limmas. 

    Är sånt här normalt i skolan? Blir det så här ibland? Vet liksom inte om jag landar i att det är varningsklocka på skola eller om "sånt händer ibland". 


    "Vanligt" ska det aldrig få lov att bli men det händer.
    Du ska göra en kränkningsanmälan, och även meddela försäkringsbolag ifall hon fått men av något slag.
    I övrigt skall skolan sätta in åtgärder hur detta ska förhindras i framtiden och du har rätt att begära hur de åtgärderna ser ut och ska utformas.

    I övrigt tycker jag du ska begära ett möte med barnets föräldrar att diskutera händelsen
  • Anonym (Detblirvinstpåsikt)

    Är det en hey babberi...ba skola så får du lova att vänja sig vid sådant här.

Svar på tråden Barn puttat i skola, brukar sånt här hända?