• BettanSprättan

    Gulnade kläder, hjälp?!

    Hej,

    Jag och min sambo får gula fläckar på våra kläder (inte bara under armhålorna utan överallt). Det går inte bort med varken vanish, bakpulver/ättika/citron. Har någon tips på hur man annars ska få bort det?
    Har även en skjorta som är vit/blå randig som jag inte provat ovanstående på då jag är rädd att dem blåa ränderna ska förstöras?

    Tacksam för svar 

  • Svar på tråden Gulnade kläder, hjälp?!
  • BettanSprättan

    Nej, bor i lägenhet så har inte riktigt möjlighet att hänga i solen tyvär.

    Funkar galltvål på kläder med färg också eller är det bara vita kläder det gäller?

  • Maymom
    BettanSprättan skrev 2023-04-06 09:18:39 följande:

    Nej, bor i lägenhet så har inte riktigt möjlighet att hänga i solen tyvär.

    Funkar galltvål på kläder med färg också eller är det bara vita kläder det gäller?


    Galltvål kan du ha på alla kläder. En av de bästa fläckborttagarna som finns. Vet dock inte om det kan lyckas ta bort gulnade fläckar. Men värt att testa. Vi fick bort fettfläckar i en skål med det.
  • Mal78
    BettanSprättan skrev 2023-04-05 15:20:07 följande:
    Gulnade kläder, hjälp?!

    Hej,

    Jag och min sambo får gula fläckar på våra kläder (inte bara under armhålorna utan överallt). Det går inte bort med varken vanish, bakpulver/ättika/citron. Har någon tips på hur man annars ska få bort det?
    Har även en skjorta som är vit/blå randig som jag inte provat ovanstående på då jag är rädd att dem blåa ränderna ska förstöras?

    Tacksam för svar 


    Kan det vara järnrikt vatten där ni bor? Om rören är gamla kan det samlas avlagringar i vattenrören som i sin tur missfärgar både maskinerna och kläderna man tvättar. 
    Hur ser de gula fläckarna ut? 
  • PetitLamm2
    Mal78 skrev 2023-04-07 02:48:03 följande:
    Hur ser de gula fläckarna ut? 
    Ummmm. . . gula. . . och fläckiga?
Svar på tråden Gulnade kläder, hjälp?!