• Limajo

    Om man fått underkänt på np?

    Borde inte läraren göra en återkoppling till eleven då om vilka bristerna är och vad eleven borde ha gjort bättre?

  • Svar på tråden Om man fått underkänt på np?
  • Limajo
    Mortiscia80 skrev 2023-04-29 10:48:06 följande:
    Jo, men den kommer inte automatiskt så ni måste fråga. Man får som sagt vanligen inte feedback på NP alls, än mindre någon formativ feedback. Värt också att veta är att han har rätt till verktyg som uppläsning, tal till text, mer tid osv om han behöver det pga sin dyslexi. Sedan tänker jag att det här inte är de enda skriftliga uppgifterna han har gjort under läsåret och att han borde ha fått kontinuerlig återkoppling så han har en generell uppfattning om vad han behöver jobba på.

    Det är som sagt inte alls konstigt att inte få några kommentarer eftersom NP inte går till på det sättet. Som Magical skriver är det en summativ bedömning och inte en formativ. Det är inte tänkt att man ska ge formativ feedback, det ingår inte i momentet. Hoppas det blev tydligt nog så.

    Jag antar, utifrån de begrepp du använder, att du är lärare, och det är ju inte ni lärare som satt upp formerna för detta men om du lägger det åt sidan, är det inte konstigt att underkänna en elev utan att förklara varför?


    Ja, han får anpassningar och jag förutsätter att han får löpande feedback men som jag skrev ovan kom han hem och var nöjd med sin insats. Så någonstans finns ju ett glapp här. Jag kanske reagerar lite extra eftersom han misslyckats tidigare på prov där det sen visade sig att läraren inte förklarat alla ingående steg (läraren erkände alltså detta, men det var efter sonen fått F i betyg). Hans självförtroende åker ju i botten när han inte ens för möjlighet att lyckas.

  • AndreaBD
    Limajo skrev 2023-04-29 09:22:57 följande:
    Jo, det är mycket skolan bör och borde ha gjort. Det gäller min son som går i sexan. Jag vet att betygen och np inte är så viktiga i den åldern men han tyckte själv att det hade gått bra och blev förvånad över att inte klarat vissa delar. Någonting har han inte förstått eller fått förklarat för sig.
    Okej, 6:an. Jag är lärare på högstadiet. Har även engelska. Jo... var det bara skrivdelen som var problemet? Lite av varje på det andra säkert också. 
    När det gäller dyslexi, så har jag haft elever som skrivit så märkligt att jag fick läsa det högt för att förstå det (det var i 9:an). Men just den eleven fick ganska bra betyg, jag bortsåg faktiskt från stavningen där.

    Om det däremot är så att din son inte har skrivit något alls, eller bara någon mening - det kan förklara resultatet. Och då finns det inte mycket att ge feedback om. Det är inte ovanligt att elever gör så. Kanske ännu vanligare i 6:an. Har du frågat sonen hur mycket han faktiskt skrev i provet? Fråga om han hoppade över någon del och om han skrev något på skrivdelen och hur mycket! 

    I 9:an brukar man ge eleverna kommentarer till uppsatsen. Inte till hör- och läsförståelsen. Jag brukar låta de titta på sitt prov, då ser de ju vad som blev fel. 
    I 6: an har jag aldrig haft NP (har knappt haft 6:or), men när mina barn hade NP i skolan så fick vi se det i utvecklingssamtal. Kanske inte alltid, men i så fall frågade jag på utvecklingssamtalet, hur det såg ut, och om jag får titta på det. 
  • Mortiscia80
    Limajo skrev 2023-04-29 12:02:46 följande:

    Jag antar, utifrån de begrepp du använder, att du är lärare, och det är ju inte ni lärare som satt upp formerna för detta men om du lägger det åt sidan, är det inte konstigt att underkänna en elev utan att förklara varför?


    Ja, han får anpassningar och jag förutsätter att han får löpande feedback men som jag skrev ovan kom han hem och var nöjd med sin insats. Så någonstans finns ju ett glapp här. Jag kanske reagerar lite extra eftersom han misslyckats tidigare på prov där det sen visade sig att läraren inte förklarat alla ingående steg (läraren erkände alltså detta, men det var efter sonen fått F i betyg). Hans självförtroende åker ju i botten när han inte ens för möjlighet att lyckas.


    Det kan ses som konstigt, under förutsättning att eleven inte visste varken före eller efter hur kunskapskriterierna för godkänt såg ut. Annars kan man alltid hänvisa till dem åtminstone. En bra lärare lägger sig så klart över miniminivån.

    Jo, men det finns ofta ett glapp mellan elevers uppfattningar och verkligheten också. Dessutom för just NP kan det vara småsaker som gör att man får underkänt även om resten är bra, väldigt dumt system. För NP går läraren däremot inte igenom så mycket, instruktionerna är väldigt tydliga, följ de fetstilta orden för att veta vad du ska göra, ungefär. Praktisk information som hur lång tid eleverna har på sig ska också tas upp.

    Oavsett, ni bör fråga (och få svar på) varför han blev underkänd.
  • Limajo
    AndreaBD skrev 2023-04-29 12:20:36 följande:
    Okej, 6:an. Jag är lärare på högstadiet. Har även engelska. Jo... var det bara skrivdelen som var problemet? Lite av varje på det andra säkert också. 
    När det gäller dyslexi, så har jag haft elever som skrivit så märkligt att jag fick läsa det högt för att förstå det (det var i 9:an). Men just den eleven fick ganska bra betyg, jag bortsåg faktiskt från stavningen där.

    Om det däremot är så att din son inte har skrivit något alls, eller bara någon mening - det kan förklara resultatet. Och då finns det inte mycket att ge feedback om. Det är inte ovanligt att elever gör så. Kanske ännu vanligare i 6:an. Har du frågat sonen hur mycket han faktiskt skrev i provet? Fråga om han hoppade över någon del och om han skrev något på skrivdelen och hur mycket! 

    I 9:an brukar man ge eleverna kommentarer till uppsatsen. Inte till hör- och läsförståelsen. Jag brukar låta de titta på sitt prov, då ser de ju vad som blev fel. 
    I 6: an har jag aldrig haft NP (har knappt haft 6:or), men när mina barn hade NP i skolan så fick vi se det i utvecklingssamtal. Kanske inte alltid, men i så fall frågade jag på utvecklingssamtalet, hur det såg ut, och om jag får titta på det. 

    Det var skrivdelen som han fått underkänt på i både svenska och engelska. Han fick C på läs- och hörförståelse i engelska, svenskaläraren har dock inte graderat bedömningen utan bara angett godkänd/icke godkänd.

    Jag ifrågasätter inte att han blivit underkänd, han har svårt för att skriva. Jag tycker bara det är konstigt att lärarna meddelar att en elev underkänts utan minsta lilla kommentar eller återkoppling. Sonen själv förstår ju inte varför och blir ledsen och känner sig värdelös. Men jag får väl maila lärarna och be att de pratar med honom. 

  • AndreaBD
    Limajo skrev 2023-04-29 14:40:17 följande:

    Det var skrivdelen som han fått underkänt på i både svenska och engelska. Han fick C på läs- och hörförståelse i engelska, svenskaläraren har dock inte graderat bedömningen utan bara angett godkänd/icke godkänd.

    Jag ifrågasätter inte att han blivit underkänd, han har svårt för att skriva. Jag tycker bara det är konstigt att lärarna meddelar att en elev underkänts utan minsta lilla kommentar eller återkoppling. Sonen själv förstår ju inte varför och blir ledsen och känner sig värdelös. Men jag får väl maila lärarna och be att de pratar med honom. 


    Men har han sagt om han har skrivit något i skrivdelen? Och mer än bara någon mening eller två? Oftast brukar problemet vara att de skriver för lite eller inget alls. 
  • Magical
    Limajo skrev 2023-04-29 14:40:17 följande:

    Det var skrivdelen som han fått underkänt på i både svenska och engelska. Han fick C på läs- och hörförståelse i engelska, svenskaläraren har dock inte graderat bedömningen utan bara angett godkänd/icke godkänd.

    Jag ifrågasätter inte att han blivit underkänd, han har svårt för att skriva. Jag tycker bara det är konstigt att lärarna meddelar att en elev underkänts utan minsta lilla kommentar eller återkoppling. Sonen själv förstår ju inte varför och blir ledsen och känner sig värdelös. Men jag får väl maila lärarna och be att de pratar med honom. 


    Det är bara att kontakta läraren och säga just det du skriver nu. Denne kommer säkerligen förklara då. 
  • Limajo
    AndreaBD skrev 2023-04-29 16:00:15 följande:
    Men har han sagt om han har skrivit något i skrivdelen? Och mer än bara någon mening eller två? Oftast brukar problemet vara att de skriver för lite eller inget alls. 

    Jag har inte frågat exakt hur mycket han skrev men han sa att han hade skrivit och sen gått tillbaka och läst och ändrat nån liten grej och att han var nöjd med det han gjort. Därför känns det så tråkigt, det vore ju en sak om han sket i skolan och i provet men han vill verkligen göra bra ifrån sig men lyckas inte.


    Jag har mailat lärarna nu och hoppas jag får återkoppling.

  • AndreaBD
    Limajo skrev 2023-04-29 16:17:45 följande:

    Jag har inte frågat exakt hur mycket han skrev men han sa att han hade skrivit och sen gått tillbaka och läst och ändrat nån liten grej och att han var nöjd med det han gjort. Därför känns det så tråkigt, det vore ju en sak om han sket i skolan och i provet men han vill verkligen göra bra ifrån sig men lyckas inte.


    Jag har mailat lärarna nu och hoppas jag får återkoppling.


    Ja, det vore ju bra om du får se vad han skrev. 
  • Fiona M
    AndreaBD skrev 2023-04-29 16:43:16 följande:
    Ja, det vore ju bra om du får se vad han skrev. 
    Får föräldrarna se nationella proven på grundskolan?
  • Mortiscia80
    Fiona M skrev 2023-04-30 02:26:15 följande:
    Får föräldrarna se nationella proven på grundskolan?
    Man kanske kan visa texten tillfälligt, om ts kommer till skolan t ex. De där proven ska ju vara sekretessbelagda ett bra tag så man får ju inte ta hem dem. Annars får ts höra lärarens förklaring om vad som saknades för godkänt.
  • nytt eller gammalt

    Min upplevelse som förälder är att skolor kan arbeta olika kring detta. Min son som går sista terminen i gymnasiet nu har gjort nationella prov dels på grundskolan, dels gymnasiet.

    På grundskolan fick han ingen feedback. På gymnasiet har läraren alltid haft enskilt samtal med varje elev om elevens resultat på provet. 

    Han har ännu inte gjort proven denna terminen, så jag kan tänka mig att de ger mindre feedback nu när det är sista terminen. 

  • AndreaBD
    Fiona M skrev 2023-04-30 02:26:15 följande:
    Får föräldrarna se nationella proven på grundskolan?
    Jag fick se mina barns. Jag minns att läraren hade dem framme på utvecklingssamtalet en gång, i 6:an om jag minns rätt. 

    Nationella prov är ju egentligen ganska hemliga. Men det är mest att man inte ska lämna ut dem. Om några år kan de återanvändas och då vill man inte att de finns i omlopp någonstans. 
Svar på tråden Om man fått underkänt på np?