• Lagomttypiskt

    Min chef tvingade mig skriva under felaktig Erinran!

    Blev bjuden på resa med företaget för att fira över helgen för ett par månader sedan.

    På arbetsplatsen arbetar vi 3-skift, jag var Schemalagd måndag-torsdag.


    Så! nu till problemet. Jag spenderade många timmar under natten mot fredag med att dricka alkohol och spela spel online med polare. Blev få timmar sömn och jag kom också märkbart berusad till mötesplatsen. Inget jag trodde det skulle bli en grej utav då jag faktiskt var en av dom få som hade helg där. Helgen passerar och jag blir kallad på möte på måndagen där jag blir tilldelad en Erinran som säger att jag har varit full på arbetstid. Jag hade väntat mig lite snack om att det är dålig stil, vilket jag kan hålla med om. Men nu blev jag alltså anklagad för att vara full på arbetet! Jag säger att jag vill ta hem papperen och läsa men blir tillsagd att om jag inte skriver på nu så har jag redan nekat till "hjälp" och är därför skäl för uppsägning. Fick sedan ett behandlingskontrakt som är omfattande, som även det skulle skrivas under. När jag kontaktade facket och ville sudda bort den här stämpeln på mig så har jag på lokal nivå inte fått hjälp utan fick höra att min arbetsgivare har varit med länge och han vet vad han gör. När jag talade med rådgivningen via deras telefontjänst så blev det en hel annan respons, han skrev en rapport och tyckte det här har inte gått rätt till. Rapporten ligger nu hos samma snubbe på lokala facket som verkar ha helgonförklarat min arbetsgivare. Har blivit anklagad för att vara onykter på jobbet flera gånger nu men inga prover har visat något alls. Möte nästa vecka igen, Vad ska jag göra? lokala facket nissen vill inte komma. Cheferna kör med mig och vill inte ens röra frågan om hur jag faktiskt inte arbetade den där dagen.
  • Svar på tråden Min chef tvingade mig skriva under felaktig Erinran!
  • xnfsm

    Först och främst: Att signera erinran betyder inte att du som arbetstagare är enig med information, det betyder att du mottagit informationen.


    Om du de facto inte varit berusad/bakfull på arbetstid så ser inte jag att din arbetsgivare har grund för uppsägning. Det är helt klart en facklig fråga om de ändå tänker säga upp din anställning. Om facket inte vill stötta dig i detta ärende tycker jag att du ska fråga facket i vilka ärenden de kan stötta dig.

  • Anonym (D)

    Fick du betalt för helgen eller var det en ren nöjesresa med jobbet?

    Gjorde ni något "riktigt jobb" eller var det mer teambuilding och umgänge?

  • Anonym (Bibbi)

    Du HAR ju kommit berusad till jobbet. Givetvis måste din arbetsgivare agera. Har det gått så långt att man kommer till en jobbaktivitet berusad så är det hög tid att ta tag i sin alkoholkonsumtion. 


    Det kanske är så att det gått fel till nu och det ska givetvis rätas ut, men ta emot den hjälp som erbjuds. 

  • Anonym (Fundersam)

    Du kommer full till jobbet och är sur för att chefen "anklagar" dig för att du har varit full på arbetstid. Hur tänkte du nu....?

  • FnizzigaSara

    Du har ju uppenbarligen problem med alkoholen. Istället för att försöka skylla på andra så bör du ta tag i din problematik innan du blir av med jobbet på riktigt. Eller vill du fortsätta vara en nolla som troligtvis kommer behöva leva på bidrag en lång tid framöver? Om det är din dröm så är det bara att fortsätta i samma spår.

  • Anonym (D)

    Finns rätt så stor skillnad mellan att ha kommit till en mötesplats för att åka till "sociala aktiviteter" onykter och nyktrat till under en bussresa till lite ofarliga "leta ledtrådar" teambuilding t.ex. och att komma onykter till en arbetsplats där man t.ex. ska hantera fordon eller maskiner.

    Också skillnad om Ts inte faktiskt fått någon ersättning för tiden för aktiviteten (vilket innebär att han faktiskt varit där på sin fritid) eller om han fått betalt/kompledigt för tiden, varvid det kan räknas som arbete.

    Har du problem med alkohol annars och dricker större mängder under veckan eller dagen innan du går till dina vanliga arbetspass?

Svar på tråden Min chef tvingade mig skriva under felaktig Erinran!