• Joona

    Svärmor kommer med 30 år gamla saker! Jobbigt!

    Jag väntar 1a barnet och älskar att läsa om allt på inhandla/preparera, man vill ju köpa allt nytt!

    Det finns så fina saker och man funderar på som kommer bli bäst för bebben och oss, sen kommer svärmor med gamla, trasika saker som legat på vinden i 30 år!

    Fick en spjälsäng som gulnat i färgen och som färgen flagnar på, jag vill inte lägga mitt barn i den!

    Fick en baby rosa barnstol som är trasig på 3 ställen, dessutom kan vi ju få en pojke!
    Jag vill ha MIN gamla barnstol i fint skick och i trä som inte åldrats en dag, det är den enda gamla saken jag vill ha!

    Hon vill även ge en 30 år gammal åkpåse som det är ett stort hål på på framsidan men det kan ju jag lappa, sa hon till mig!

    Massor av gamla lakan och ett spjälskydd som frasar när man vecklar ut det

    Jag vill inte ha dessa saker, känns så jobbigt, jag vill ha nytt, nytt, nytt!!!

    Har någon samma problem?

    Man får ju nästan skämmas nuförtiden för att man vill ha nytt!

  • Svar på tråden Svärmor kommer med 30 år gamla saker! Jobbigt!
  • JsN

    Finns det något bättre än gamla vältvättade lakan? Det tar många år (och tvättar) innan bomull blir sådär underbart mjukt!

    TS, vad tycker den väntande pappan om sakerna hans mamma kommer med? Han kanske är jättenostalgisk över en del saker från sin barndom, liksom du är på vissa saker från din! Självklart ska ni inte ta emot saker som ni inte vill ha eller tror er ha någon nytta av, men lyssna av vad din sambo tycker också och utgå inte bara ifrån dig själv. (Jag uppfattar det som mycket JAG och MIN i ditt inlägg)

    Ibland är det bra att påminna sig om att min mamma är min mans svärmor och min svärmor är hans mamma! Hemma gör vi så att vi pratar mycket med varandra och alla eventuella "konflikter" med föräldrar tar var och en med sina. Dvs om min mans mamma gör något som vi inte uppskattar så tar maken det samtalet med henne likaväl som att jag talar om för min pappa när han går för långt.


    *hälsosamt lat*
  • Joona

    Jsn:

    Sambon kommer inte ens ihåg sakerna, så det verkar inte ha något värde för honom. Sen så har han lämnat över det mesta av inköps ansvaret på mig!

    Däremot blev sambon lillasyster lite ledsen när hon fick höra att vi får barn först pga att hon ville ha grejerna, så jag har tackat nej till dem o sagt att nu kan ju hon få dem, men fick till svar att först ska ha första. Lite synd om syrran tycker jag!

    Har beslutat att köpa ny säng under argumentet att den madrassen måste special beställas pga av måtten o vi kan hitta en ny säng med madrass för ett bättre pris!

    Stolen får vi lösa på något annat sätt!

    Verkligen smart att hålla konversationen med sina egna föräldrar, tyvärr är inte min sambo så van vid att säga ifrån till sin familj!
    Jag vågar inte heller säga ifrån till dem så vad ska vi göra!

    Jag har tagit emot gamla lakan som är VITA, alltså syns inte åldern på dem o de är ju så mjuka o kommer blir perfekta till bebben! Det är bra när inga underlakan ingår i påslakan seten till spjälsängar nuförtiden!

  • TweleGirl

    Jag fick tacka nej till massor av begagnade saker. Likaså nu när min svärmor envisas med att köpa en massa kläder från röd korset. det är absolut inget fel med det, men hon handlar TJEJTRÖJOR till min SON! Jag handar själv på en klädförmedling till honom, men jag vill inte ha röda ulliga tjocka sammetsvästar med vit ullig fodring på honom. Jag vill ha snickarbyxor och munktröjor och jag vill, framförallt bygga upp mitt första barns kläder SJÄLV!! hon springer där för jämnan, har bara använt ett par byxor som var bra att ha i nödfall.. Jag har sagt till henne att jag inte behöver något speciellt, utan det jag behöver köper jag..! Hon fattade visst inte den piken.. Kanske är det annorlunda med din svärmor. säg till henne att sakerna är jättefina, men att ni vill satsa på nytt och att ni vill köpa det själva!

  • Blå molnet

    Jag tycker att det kan vara charmigt med en del gamla grejer, men vi har ändå köpt det mesta nytt. Vi räknar med att kunna använda det till ett syskon senare
    Men vi har bla en liten mössa aom min man hade som bebis (snart 40 år gammal) och en liten knytbody som jag hade (snart 30 år). Det finns även ett överlakan att ha till en filt som vi hade tänkt att använda och det vågar jag inte ens spekulera i hur gamalt det är.
    Med andra ord man gör som man vill. Finns väl inga regler vad jag vet. Tycker dock att om man vill ge bort något gamalt så ska det vara helt och rent!!!

  • Blå molnet

    Som tillägg: ger man bort gammalt får man vara beredd på ett nej tack och respektera det!

  • Black Lady

    Jag tycker att det ska få vara upp till var och en om du vill ha gammalt eller nytt.
    Vi har själva valt att använda spjälsängen från när gubben var liten och vaggan från när jag var liten.
    Det andra har vi köpt nytt, fast då jag har flera barn så har de fått ärva av varandra, men det är en annan sak tycker jag.
    Om du och din man tycker likadant tycker jag att ni ska försöka prata med henne tillsammans.
    Jag hade andra problem med en svärmor som la sig i allt men sen vi pratade ut om saken så har vi blivit jättegoda vänner.

    Önskar er all lycka.

  • Abigail
    låter som min svärmor! hihihi Fast vi får en hel del nytt också.
  • butterfly0725

    jag förstår det med nya grejer...själv tog jag emot några saker som sambon använde förrut men vissa saker tackade jag nej att ha i vår lägenhet som tx barnmatstol...men jag sa till de att det är bra att ha den hemma hos de så attt när vi är hemma ho de en dag i veckan har min dotter saker där som hhon kan använda

  • Josefinan86

    Jag kan också tycka att det där är jobbigt även om jag vet att det inte är illa menat.
    När svärmor kommer med kassvis med gamla slitna sunkiga kläder från sin kompis som inte ens frågar innan så är det inte så roligt. Sånt tar ju faktiskt plats och då är det fel att bara ta för givet att andra ska ha dem utan att ens fråga innan.

  • almas

    Hej, jag har en svärmor jag stör mig på så mycket.
    Hon kan tänka sig ge bort begagnat, för att hon ska få utrymme för något nytt.
    Nyligen frågade hon om vi ville ha deras satin lakan, de är fina och tvättade.

    Nej tack, blev svaret. Tar jag emot lakan, då ska de vara nya.
    Hon: "När vi var unga, med små barn hade vi aldrig satin lakan"...
    Jag :"jag är nöjd med vanliga, men det är din son som gärna vill ha satin!"


    ss
  • Hermioney
    Joona skrev 2006-03-27 15:36:20 följande:

    Jag väntar 1a barnet och älskar att läsa om allt på inhandla/preparera, man vill ju köpa allt nytt!

    Det finns så fina saker och man funderar på som kommer bli bäst för bebben och oss, sen kommer svärmor med gamla, trasika saker som legat på vinden i 30 år!

    Fick en spjälsäng som gulnat i färgen och som färgen flagnar på, jag vill inte lägga mitt barn i den!

    Fick en baby rosa barnstol som är trasig på 3 ställen, dessutom kan vi ju få en pojke!

    Jag vill ha MIN gamla barnstol i fint skick och i trä som inte åldrats en dag, det är den enda gamla saken jag vill ha!

    Hon vill även ge en 30 år gammal åkpåse som det är ett stort hål på på framsidan men det kan ju jag lappa, sa hon till mig!

    Massor av gamla lakan och ett spjälskydd som frasar när man vecklar ut det

    Jag vill inte ha dessa saker, känns så jobbigt, jag vill ha nytt, nytt, nytt!!!

    Har någon samma problem?

    Man får ju nästan skämmas nuförtiden för att man vill ha nytt!


    Säg: Tack så mycket och sen använder du det inte så slipper en välvillig bli ledsen. Jag hade blivit jätteglad men sen är inte jag kräsen.
  • Tveksamt

    Antingen säger man "tack, men nej tack" eller så säger man "tack, så snällt, gärna". Hur svårt kan det vara?


    Och ja, man bör skämmas lite om man bara tänker "jag vill ha nytt!" bara för att och inte skänker en tanke till att det går utmärkt att återanvända gamla grejer.


    Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
Svar på tråden Svärmor kommer med 30 år gamla saker! Jobbigt!