• Anonym (Spännande att ha sex utan skydd)

    Oskyddat sex utan att försöka bli gravid. Har det funkat för er?

    Nyfiken på ni som inte försöker bli gravid men inte heller använder skydd hur lång tid det ändå tagit för er innan ni blivit gravid. Eller om ni lyckats missa alla ägglossningar.

    Lite bakrundsinformation är att jag och killen inte vill använda preventivmedel, vi har inga hinder för en ny liten familjemedlem. Vi försöker inte aktivt bli gravid men skulle jag bli gravid ändå skulle vi vara glad för det och välkomna den bebisen. Vi har pratat om detta och båda är med på det här. Dock skulle det kännas skönt om vi inte blir gravid just nu. Vi tänker väl att vi ska försöka aktivt till nästa sommar kanske, då är storebror lite större också. Skulle dock aldrig ha sex oskyddat om vi inte v mille ha barn. 

  • Svar på tråden Oskyddat sex utan att försöka bli gravid. Har det funkat för er?
  • Anonym (Lis)

    En månad innan vi blev gravida, jag var 37.
     Men då försökte vi inte undvika ÄL. 

  • Um Hamza

    Har ni sex ett par ggr i veckan och är i fertil ålder kommer det gå snabbt, 1-3 månader kanske. Är han duktig på avbrutet tycker jag ni ska köra på det, samt undvika dagarna innan och under ägglossning. 

  • Anonym (Mila)

    Har alltid klarat mig. Väntar på ägglossningen tills den är förbi och sen till direkt efter mens kan jag ha sex. Då hinner inte sperman överleva till nästa ägglossning. Så har jag gjort.

  • Anonym (Spännande att ha sex utan skydd)

    Okej, har haft avbrutet sex förr och det funkade flera år (en annan partner).

    Dock är den man jag har nu inte lika duktig på att avbryta. Men jag brukar känna av när ägglossningen kommer väldigt tydligt så ändå spännande om det funkar att försöka undvika den. Vet såklart att det inte är något säkert då spermier kan överleva länge. Men får se. När vi väl försökte gick det på andra försöket.

  • Anonym (Idiotiskt)

    En gång oskyddat för att killen tjatade= en abort när jag var 20.

    Rekommenderas inte.

  • Anotherone

    Oskyddat vet jag inte men vi har kört säkra perioder i kombination med avbrutet i över 25 år nu. Två gånger har vi velat bli gravida och då har det lyckats på första försöket. Inga oplanerade graviditeter under de åren.
    Men då också med reservation för att det inte hade varit katastrof OM jag blivit gravid. Hade det varit ett absolut no no så hade vi inte chansat på det viset, även om det nu har visat sig funka för oss.

    Sedan vårt yngsta barn föddes och pga komplikationer som uppstod då, får jag inte bära fler barn. Så nu har vi ett annat tänk och maken ska sterilisera sig, det är enklast för alla inblandade.

  • Anonym (M)

    Beror väl antagligen på om man försöker undvika ägglossning eller inte? Vet att mina föräldrar körde med säkra perioder i väldigt många år både innan och efter barn.. Tre första barnen är planerade men sen blev det två oplanerade graviditeter (min lillebror när mamma var 36 och en abort när hon var 41).

    Jag har väl inte riktigt nån erfarenhet av det, har aldrig bestämt att nu kör vi oskyddat men försöker inte. Men har både försökt bli gravid och blivit oplanerat gravid (har tre barn).
    Nu kör vi avbrutet och det har funkat sen yngsta föddes för 1,5 år sen, ammar iförsej också fortfarande. 

  • Anonym (Spännande att ha sex utan skydd)
    Anonym (Idiotiskt) skrev 2023-08-27 09:13:21 följande:

    En gång oskyddat för att killen tjatade= en abort när jag var 20.

    Rekommenderas inte.


    Ja det är inte att rekommendera när man inte vill ha barn. 

    Vi vill ha fler barn och skulle bli glad för en till men skulle passa ännu lite bättre om 1 år. Men kommer ett plus på stickan före ett år så skulle vi ändå bli glad. 
Svar på tråden Oskyddat sex utan att försöka bli gravid. Har det funkat för er?