• Julia800

    Slöja på fröken

    Hej

    min 5årig son gillar inte en fröken på förskolan för hon har slöja på sig.
    Vad ska jag säga till barnet? Jag försökte säga att det är hennes religion.. men kanske det är svårt att förstå.

  • Svar på tråden Slöja på fröken
  • glassgumman78

    Misstänker att detta är en trolltråd men just in case du råkar vara serlös..
    Detta är ett s.k. icke-problem.
    Du lär ditt barn att människors kläder och utseende är deras ensak och sen går ni vidare med era liv.

  • blomman 2

    Lägg inga värderingar kring sjalen.
    Jag skulle säga att det är en huvudbonad som tex ett hårband och eventuellt visa bilder på kvinnor från förr från vår kultur som också hade sjal. 


    Skulle inte ta det där med religon. 

  • elsi
    Julia800 skrev 2023-10-11 22:14:12 följande:
    Slöja på fröken

    Hej

    min 5årig son gillar inte en fröken på förskolan för hon har slöja på sig.
    Vad ska jag säga till barnet? Jag försökte säga att det är hennes religion.. men kanske det är svårt att förstå.


    Varför skulle det vara svårt att förstå? Och vad har han med sig hemifrån som gör att han har synpunkter på slöjan?

    Den är ett klädesplagg, som en mössa, en kappa vad som helst. 
  • Lynx123

    Samma som om han inte gillar att någon har på sig röda kläder eller solglasögon. Att alla är olika och det får man respektera.

  • BaraLillaJag84
    elsi skrev 2023-10-12 11:09:08 följande:
    Varför skulle det vara svårt att förstå? Och vad har han med sig hemifrån som gör att han har synpunkter på slöjan?

    Den är ett klädesplagg, som en mössa, en kappa vad som helst. 
    ......som man tar av sig inomhus, lär sig de flesta väldigt tidigt. Så att riktigt så enkelt är det faktiskt inte. Varför får fröken ha huvudbonad inomhus "för att hon tycker om den", medan barnet kan ligga på golvet och idiot-vråla för att den måste ta av sig stövlar, galonisar, mössa, keps etc? Resonemanget faller liksom. Ungefär som att någon får äta godis på fruktstunden medan de andra får ett äpple.
    Som tur är så verkar inte många barn reagera över slöjor, men när de väl gör det så är det fasen komplicerat att vara förklara objektivt!

    Varför måste du trycka till och insinuera "rasism" i en fullt befogad fråga?? Barn ser "Varför får h*n men inte jag??". Oavsett om det gäller klädsel eller specialkost p.g.a allergier.
  • glassgumman78
    BaraLillaJag84 skrev 2023-10-12 18:49:42 följande:
    ......som man tar av sig inomhus, lär sig de flesta väldigt tidigt. Så att riktigt så enkelt är det faktiskt inte. Varför får fröken ha huvudbonad inomhus "för att hon tycker om den", medan barnet kan ligga på golvet och idiot-vråla för att den måste ta av sig stövlar, galonisar, mössa, keps etc? Resonemanget faller liksom. Ungefär som att någon får äta godis på fruktstunden medan de andra får ett äpple.
    Som tur är så verkar inte många barn reagera över slöjor, men när de väl gör det så är det fasen komplicerat att vara förklara objektivt!

    Varför måste du trycka till och insinuera "rasism" i en fullt befogad fråga?? Barn ser "Varför får h*n men inte jag??". Oavsett om det gäller klädsel eller specialkost p.g.a allergier.
    Av min erfarenhet av arbete i förskola så klarar de flesta barn av att  acceptera olikheter och olika regler...Det är ju olika hela tiden...vissa vilar, andra inte, vissa får pasta varje dag, de flesta inte, vissa får sitta och pilla på något under samlingen, de flesta inte.
    De kanske frågar men oftast så köper de olikheterna om de får en förklaring.
    Och inte en enda gång har jag erfarenhet av att de blivit galna  för att en fröken/vikarie haft på sig slöja inomhus när de måste ta av sig mössan...
    Många förskolor har ju numera bilder på barn/vuxna i slöja i böcker, planscher och det förekommer ofta i barnprogramm etc. Det är i regel inget konstigt för barn.

    Jag tror som sagt att detta är en trolltråd...
  • elsi
    BaraLillaJag84 skrev 2023-10-12 18:49:42 följande:
    ......som man tar av sig inomhus, lär sig de flesta väldigt tidigt. Så att riktigt så enkelt är det faktiskt inte. Varför får fröken ha huvudbonad inomhus "för att hon tycker om den", medan barnet kan ligga på golvet och idiot-vråla för att den måste ta av sig stövlar, galonisar, mössa, keps etc? Resonemanget faller liksom. Ungefär som att någon får äta godis på fruktstunden medan de andra får ett äpple.
    Som tur är så verkar inte många barn reagera över slöjor, men när de väl gör det så är det fasen komplicerat att vara förklara objektivt!

    Varför måste du trycka till och insinuera "rasism" i en fullt befogad fråga?? Barn ser "Varför får h*n men inte jag??". Oavsett om det gäller klädsel eller specialkost p.g.a allergier.
    Äh, vilket trams. Alla normalfungerande människor, och även barn, kan fatta att saker förändras, att en del har mössa inomhus, andra inte. Att på förskolan får man inte hoppa i soffan, men hemma hos Pelle så får man det osv. 

    Och det kan ju mycket väl hända att ett barn får kex på fruktstunden medan de andra får äpple, på grund av allergier eller annat. Det fattar barn och accepterar om de får en enkel förklaring.

    Nej, det är inte alls svårt att förklara objektivt:

    - varför har hon en mössa inomhus.
    - hon har en religion som säger att hon ska ha det. Den kallas för slöja.
    - vad är religion?
    - det är när man tror på, till exempel gud, och det kan finnas saker man gör för sin religion. Gå till kyrkan, ha en slöja, ha en sån Påve-hatt eller andra saker. 
    - jaha, förresten så får Ville inte äta äpple så han får alltid banan på fruktstunden, det tycker jag är orättvist.
    - ja, det känns kanske orättvist, men det är väl skönt för dig att du inte är allergisk och kan både äta äpplen och bananer om du vill. 
  • Agda90
    BaraLillaJag84 skrev 2023-10-12 18:49:42 följande:
    ......som man tar av sig inomhus, lär sig de flesta väldigt tidigt. Så att riktigt så enkelt är det faktiskt inte. Varför får fröken ha huvudbonad inomhus "för att hon tycker om den", medan barnet kan ligga på golvet och idiot-vråla för att den måste ta av sig stövlar, galonisar, mössa, keps etc? Resonemanget faller liksom. Ungefär som att någon får äta godis på fruktstunden medan de andra får ett äpple.
    Som tur är så verkar inte många barn reagera över slöjor, men när de väl gör det så är det fasen komplicerat att vara förklara objektivt!

    Varför måste du trycka till och insinuera "rasism" i en fullt befogad fråga?? Barn ser "Varför får h*n men inte jag??". Oavsett om det gäller klädsel eller specialkost p.g.a allergier.
    Och ibland får en vuxen faktiskt säga att som vuxen får man ibland göra sånt som barn inte får. Det finns ingen milimterrättvisa och alla människor är olika 
Svar på tråden Slöja på fröken