• Anonymsju

    Våldsamt barn i förskoleklass

    Mitt barn går i förskoleklass. Ett nytt barn har börjat i klassen. Detta barnet blir våldsam när hen blir arg, vilket är dagligen. Mitt barn har blivit sparkad, slagen, jagad, puttad, slagen bakifrån osv. Allt inom några veckor. Under samtal med andra föräldrar jag känner och lärare så är barnet lika våldsam emot alla i klassen.

    Mitt barn börjar nu säga att det är jobbigt och läskigt i skolan iom detta barn. 


    Jag har självklart dialog med lärarna som förklarat att åtgärder kring barnen görs. Senaste samtalet verkar dock lärarna uppgivna och uttrycka att dom inte riktigt vet hur som ska hantera detta.
    Vad kan jag som förälder göra?
  • Svar på tråden Våldsamt barn i förskoleklass
  • blomman 2

    Ja nu är det ju så att vår svenska skola ska inkludera ALLA barn i skolorna ( och förskolan) och med det innebär det att barn med olika problematik och svårigheter går i skolor som INTE alltid är anpassade till barnens svårigheter och får NOLL stöd.
    Vänd dig till rektorn!
    Skolan MÅSTE göra anpassningar dvs ha en handlingsplan så skolan fungerar för SAMTLIGA barn.

  • Litorina

    Du ska kontakta rektorn och berätta att ditt barn inte känner sig trygg och drar sig för att gå till skolan pga rädsla. Vi har tyvärr haft nästan samma problem. Det är skitsvårt att få resurser till de här barnen. Tyvärr krävs det att man som förälder (till det utagerande barnet) vet vilka rättigheter barnet har och att man ställer jobbiga krav. Annars händer inte så mycket. Barnet behöver stöd och anpassningar. Ni kan hjälpa barnet i fråga (+ lärarna och klassen så klart!) genom att påtala problemet ni också. 


    De här barnen hamnade förr i obsklass eller särskola (anpassad grundskola). Nu finns inte obs och för anpassad grundskola krävs intellektuell funktionsnedsättning, och inte ens de barnen flyttas alltid dit. Och då blir det så här. :( 


    Be om att ditt barn ska slippa vara i samma grupp som barnet i fråga när det är halvklass eller grupparbeten pga sin rädsla. 

  • Aliona

    Jag känner för dig. Tyvärr ser svenska skolan ut så. Jag tror tyvärr inte att problemet kommer att lösas, eller att det iaf kommer att ta lång tid. Jag tror att jag skulle ha försökt byta klass eller skola om det behövs till mitt barn. I sonens parallelklass är det samma situation, och förutom att barnen där är otrygga och inte har det trevligt i skolan så ligger de ni i ettan långt efter de andra klasserna i läsning och matte. Lärarna får helt enkelt inte tillräkligt med tid för undervisningen när de måste hantera stökiga elever. Jag tycker så synd om alla barnen, båda de som har behov av hjälp som de inte får, och klasskompisarna som inte får den kvaliteten på undervisningen som de borde få, 

  • blomman 2
    Aliona skrev 2023-12-13 20:12:52 följande:

    Jag känner för dig. Tyvärr ser svenska skolan ut så. Jag tror tyvärr inte att problemet kommer att lösas, eller att det iaf kommer att ta lång tid. Jag tror att jag skulle ha försökt byta klass eller skola om det behövs till mitt barn. I sonens parallelklass är det samma situation, och förutom att barnen där är otrygga och inte har det trevligt i skolan så ligger de ni i ettan långt efter de andra klasserna i läsning och matte. Lärarna får helt enkelt inte tillräkligt med tid för undervisningen när de måste hantera stökiga elever. Jag tycker så synd om alla barnen, båda de som har behov av hjälp som de inte får, och klasskompisarna som inte får den kvaliteten på undervisningen som de borde få, 


    Ja det är så bedrövligt och ledsamt att det bestämdes att alla utifrån sina behov ska inkluderas i skolan men inte en tanke på HUR det ska genomföras för elevernas bästa. Det finns en barnkonvention som det ÄR lag på?kanske även trycka på där hos rektorn?
    men egentligen är det en politisk fråga. Skolorna går på knäna och man ska helst trolla med de resurser man har. Sedan sjunker barnens kunskaper i både läsförståelse och matematiken ?.ser man inget samband???? 


     

  • Spucks

    Om ditt barn är ett barn som inte har något problem med att slå tillbaka, låt hen göra det. Chansen är stor att bråkmakaren snart sluta att trakassera ditt barn.

  • Anonymsju
    Litorina skrev 2023-12-13 18:07:19 följande:

    Du ska kontakta rektorn och berätta att ditt barn inte känner sig trygg och drar sig för att gå till skolan pga rädsla. Vi har tyvärr haft nästan samma problem. Det är skitsvårt att få resurser till de här barnen. Tyvärr krävs det att man som förälder (till det utagerande barnet) vet vilka rättigheter barnet har och att man ställer jobbiga krav. Annars händer inte så mycket. Barnet behöver stöd och anpassningar. Ni kan hjälpa barnet i fråga (+ lärarna och klassen så klart!) genom att påtala problemet ni också. 


    De här barnen hamnade förr i obsklass eller särskola (anpassad grundskola). Nu finns inte obs och för anpassad grundskola krävs intellektuell funktionsnedsättning, och inte ens de barnen flyttas alltid dit. Och då blir det så här. :( 


    Be om att ditt barn ska slippa vara i samma grupp som barnet i fråga när det är halvklass eller grupparbeten pga sin rädsla. 


    Tack för tips att be lärarna sätta barnen i olika grupper. Tyvärr har de hylla bredvid varandra samt sitter nära varandra. Därför mitt barn råkar illa ut ofta antar jag, då lärarna säger att den som är närmast när barnet blir arg får "ut för det".

    Tänker också att jag ska kontakta rektor! Samtidigt som du säger, det krävs att det utåtagerande barnets föräldrar står på. 
  • Anonymsju
    Aliona skrev 2023-12-13 20:12:52 följande:

    Jag känner för dig. Tyvärr ser svenska skolan ut så. Jag tror tyvärr inte att problemet kommer att lösas, eller att det iaf kommer att ta lång tid. Jag tror att jag skulle ha försökt byta klass eller skola om det behövs till mitt barn. I sonens parallelklass är det samma situation, och förutom att barnen där är otrygga och inte har det trevligt i skolan så ligger de ni i ettan långt efter de andra klasserna i läsning och matte. Lärarna får helt enkelt inte tillräkligt med tid för undervisningen när de måste hantera stökiga elever. Jag tycker så synd om alla barnen, båda de som har behov av hjälp som de inte får, och klasskompisarna som inte får den kvaliteten på undervisningen som de borde få, 


    Det inte är mitt barn som är ensam utsatt, utan ungen går på den som är närmast. Detta barnet är alltså helt ny i klassen. Aldrig att jag byter skola för mitt barn som i övrigt trivs och har massa nära vänner där.
  • Anonymsju
    Spucks skrev 2023-12-13 20:42:06 följande:

    Om ditt barn är ett barn som inte har något problem med att slå tillbaka, låt hen göra det. Chansen är stor att bråkmakaren snart sluta att trakassera ditt barn.


    I andra fall är jag för att barn ska lära sig att säga ifrån och i värsta fall slå tillbaka med samma medel, men jämför en "mjukis" med ett våldsamt barn med en eller flera diagnoser och stora svårigheter att hantera sin ilska, näe där vågar jag inte uppmuntra mitt barn att slå tillbaka. 
  • fornminne

    Hela klassen lider förmodligen av detta. Gå ihop med andra föräldrar och sätt press på skolan. Påtala deras ansvar för alla elevers trygghet, annars går ni högre upp.

    Det bråkiga barnet behöver anpassning eller omplacering. Lärarna kan inte förhindra allt som sker, men sker incidenter dagligen eller nästan dagligen, kommer skolan att tvingas agera och vidta åtgärder. Resurser eller ej. Men ni måste bråka om det. Och det är bra om ni är flera, helst så många föräldrar som möjligt. 

  • Aliona
    Anonymsju skrev 2023-12-13 23:34:59 följande:
    Det inte är mitt barn som är ensam utsatt, utan ungen går på den som är närmast. Detta barnet är alltså helt ny i klassen. Aldrig att jag byter skola för mitt barn som i övrigt trivs och har massa nära vänner där.
    Känner du att barnet kan trivas, vara trygg och utvecklas så för all del, stanna och försök sätta press på läraren och rektor istället. Men ditt barn säger ju att det är jobbigt och läskigt och blir slaget flera gånger i veckan, tycker att det är en fullkomligt oacceptabel miljö även om barnet har kompisar som blir lika utsatt. Som du har märkt har skolan lite de kan göra och som förälder kan du bara sätta press på skolan, lära ditt barn att försvara sig eller ta ut barnen ur våldet. 
Svar på tråden Våldsamt barn i förskoleklass