• xxxooo555555

    Frosta av frysen?

    Jag har bott här i 5 år och skäms för att säga det. Jag har aldrig frostat av frysen. Och jag vet inte ens hur man gör?

    Jag har en liten Frys ovanför kylskåpet och det går inte att stänga av bara själva frysen. 


    Jag har så mycket mat i frysen också som jag inte vill ska bli förstörd. 


    Och en till fråga. Kommer det rinna ner vatten överallt när det har smällt?

  • Svar på tråden Frosta av frysen?
  • Mortiscia80

    Eftersom det är vinter så lägger du maten i en påse eller låda och ställer utomhus. Sedan stänger du av frysen och låter isen smälta. Om det sitter ihop med kylen så kan du behöva ta ut den maten också utomhus så länge.

  • xxxooo555555
    Mortiscia80 skrev 2024-01-08 19:31:35 följande:

    Eftersom det är vinter så lägger du maten i en påse eller låda och ställer utomhus. Sedan stänger du av frysen och låter isen smälta. Om det sitter ihop med kylen så kan du behöva ta ut den maten också utomhus så länge.


    Och vart har du tänkt att jag ska lägga maten? Jag bor i en liten etta på tredje våning utan balkong. 


    Kommer vattnet som smällt sen rinna ner tro eller kommer det stanna kvar i Frysen?

  • Torna

    När jag jobbade i butik brukade boxarna med räkor se ut så där. Vi hade 20 min på oss från det att vi tagit ur räkorna tills det att de skulle ner igen.

    Vi drog ur kontakten, använde isskrapa att hacka och dra med och en typ kattlådespade för att ta upp isen innan det hann smälta för mycket. Hade vi tid sköljde vi även försiktigt med ljummet vatten (från vattenkanna ) för att smälta bort. Sen torkar ordentligt torrt.

    Temperaturen blir mycket mer stabil efter en avfrostning!

  • Ellie

    Lägg en handduk i botten på frysen. Den hinner torka upp det som smälter.
    För att skynda på smältandet kan man ställa in tex kastruller med uppkokt vatten, blåsa med hårtork...

  • Torna

    Lägg maten i påsar med isklampar eller en kylväska under de 20-30 min det bör ta

  • myskmalva
    xxxooo555555 skrev 2024-01-08 19:35:23 följande:

    Och vart har du tänkt att jag ska lägga maten? Jag bor i en liten etta på tredje våning utan balkong. 


    Kommer vattnet som smällt sen rinna ner tro eller kommer det stanna kvar i Frysen?


    Jag brukar lägga den frusna maten tätt ihop och lägga filtar över. Ett alternativ är att lägga maten i en påse och hänga ut den genom fönstret.
  • blomman 2

    Kan du lägga matvarorna i plastpåsar och hänga ut genom fönstret i ett kraftig rep? 


    Det kan ju vara ett allternativ.
    Läste någonstans att någon i din situation hade gjort så.

    Du borde ju kunna stänga av endast frysen tycker jag?.kolla in fabriksmodellen, kanske kan du finna svaret där? 


    Jag hade samma problem med mycket is i frysen då någon glömt att stänga den helt,jag kokade vatten i kastrullen och ställde den i frysen och höll på så tills det hade tinat.
    Jag lade tidningar och gamla badlakan under rinn tappen i frysen och en balja där vattnet rann ner i. 


    Fick passa det med jämna mellanrum så inte vattnet skulle rinna ut på golvet.

  • xxxooo555555

    Är det ett måste att stänga av frysen? 


    Jag tänkte om jag låter dörren stå öppen och lägger in varma kastruller?

  • Mortiscia80
    xxxooo555555 skrev 2024-01-08 19:35:23 följande:

    Och vart har du tänkt att jag ska lägga maten? Jag bor i en liten etta på tredje våning utan balkong. 


    Kommer vattnet som smällt sen rinna ner tro eller kommer det stanna kvar i Frysen?


    Varför så otrevlig?? Hur ska jag veta att du inte har balkong? Lös problemet själv då.
  • Nattviol
    xxxooo555555 skrev 2024-01-08 19:46:40 följande:

    Är det ett måste att stänga av frysen? 


    Jag tänkte om jag låter dörren stå öppen och lägger in varma kastruller?


    Ja du måste stänga av den när du frostar av. Annars går ju frysaggregatet ännu mer eftersom frysen vill ha det kallt. 

    När du frostat av den startar du den och stänger dörren så den blir kall igen. 

    Tipset är väl att göra något storkok på en del av maten samtidigt så kan du frysa in matlådor sedan istället. 
  • Ellie

    Kulskåpsmaten klarar sig i 20 min med avstängd kyla. Det är inte värre än att bära hem den från affären.

Svar på tråden Frosta av frysen?