• minoriad

    Skriker vid vilodags?

    Min bebis är 3.5 månader och jag undrar om det är normalt och ok att bebis gråter/skriker när man försöker få hen att vila?

    Är det skadligt att det gråts en viss tid?

  • Svar på tråden Skriker vid vilodags?
  • partytsljus75

     Vet inte hur du försöker söva? Kanske inte gillar vagn/ ligga själv osv. Kanske är övertrött om det bara gäller en vila? Kanske inte behöver sova den tiden utan vara vaken längre? 
     

  • Maymom

    Vad är det för skrik? Hunger, trötthet, discomfort?

    Min skriker/gnäller när han är övertrött, då behöver jag vagga honom till sömns, alternativt dra i vagn. Prickar jag rätt tidpunkt så somnar han själv i babynästet.

    Det som diskuteras huruvida det är skadligt eller ej är väl främst den metoden som går ut på att man mer eller mindre låter dem skrika sig till sömns själva för då lär de sig att ingen kommer ändå när de skriker?

    Att ditt barn skriker och du tröstar det har jag inte hört skulle vara nåt farligt med. Däremot kan det vara påfrestande, så ta en paus om du behöver. Det är ok att lägga ner barnet på en trygg plats och lämna rummet nån minut för att samla sig utan skrik i örat (det finns en anledning att barnskrik används vid tortyr) och sen kunna fortsätta med tålamodet i behåll.

  • Räkan77

    Är barnet verkligen trött? Hur nattar du? Jag skulle försöka hitta nya strategier om barnet alltid skriker när detr dags att sova. Men om du har provat olika sätt och tidpunkter och barnet ändå skriker så är det viktiga att du är nära och försöker trösta. 

Svar på tråden Skriker vid vilodags?