• Anonym (Orolig)

    Hjälp kommer jag bli förgiftad?

    Jag gjorde raggmunk och stekte på för låg värme ca 3 minuter per sida, de var två stora potatisar som de börjat gro på, men jag skalade bort det. Märkte raggmunken var degig på insidan men dum som jag var så åt jag allt ändå. Nu råka jag googla och är jätterädd bli magsjuk eller allvarligt förgiftad av potatisen! De står de kan skada nervsystemet och röda blodkropparna med allt från koma till dödsfall, säkert sällsynt men ändå. Potatisarna var inte gröna men de hade växt en del på dom, såna groddar. Suck! Vad tror ni?? 

  • Svar på tråden Hjälp kommer jag bli förgiftad?
  • Anonym (?)
    Anonym (Orolig) skrev 2024-04-08 13:47:03 följande:
    Hjälp kommer jag bli förgiftad?

    Jag gjorde raggmunk och stekte på för låg värme ca 3 minuter per sida, de var två stora potatisar som de börjat gro på, men jag skalade bort det. Märkte raggmunken var degig på insidan men dum som jag var så åt jag allt ändå. Nu råka jag googla och är jätterädd bli magsjuk eller allvarligt förgiftad av potatisen! De står de kan skada nervsystemet och röda blodkropparna med allt från koma till dödsfall, säkert sällsynt men ändå. Potatisarna var inte gröna men de hade växt en del på dom, såna groddar. Suck! Vad tror ni?? 


    Att du googlar för mycket
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (?) skrev 2024-04-08 13:58:18 följande:
    Att du googlar för mycket
    Hoppas du har rätt! 
  • Anonym (?)
    Anonym (Orolig) skrev 2024-04-08 13:58:45 följande:
    Hoppas du har rätt! 
    Berätta hur det blev i morgon
  • klyban
    Anonym (Orolig) skrev 2024-04-08 13:47:03 följande:
    Hjälp kommer jag bli förgiftad?

    Jag gjorde raggmunk och stekte på för låg värme ca 3 minuter per sida, de var två stora potatisar som de börjat gro på, men jag skalade bort det. Märkte raggmunken var degig på insidan men dum som jag var så åt jag allt ändå. Nu råka jag googla och är jätterädd bli magsjuk eller allvarligt förgiftad av potatisen! De står de kan skada nervsystemet och röda blodkropparna med allt från koma till dödsfall, säkert sällsynt men ändå. Potatisarna var inte gröna men de hade växt en del på dom, såna groddar. Suck! Vad tror ni?? 


    Oj :lol:


     


    Ska ge en så ingående svar jag kan göra och om du ska ha en oro här.


    = Nej!


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (.)

    Har du tagit bort det gröna så är det nog ingen fara.

  • Anonym (Orolig)

    Tack för svaren! Jag är hypokondrisk av mig men hoppas ni har rätt :) 

  • Mandel
    Anonym (.) skrev 2024-04-08 14:10:19 följande:

    Har du tagit bort det gröna så är det nog ingen fara.


    Nu var inte potatisen grön utan hade bara grott en del, men om du hittar gröna fläckar så ska man faktiskt kasta hela potatisen då den utvecklar solanin i hela potatisen och det är bara där den kommit i kontakt med ljus som den blir grön typ.
    Och om potatisen har grott är det viktigt att man tar bort hela grodden. Annars ok att använda potatisen.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (.)
    Mandel skrev 2024-04-08 14:25:52 följande:
    Nu var inte potatisen grön utan hade bara grott en del, men om du hittar gröna fläckar så ska man faktiskt kasta hela potatisen då den utvecklar solanin i hela potatisen och det är bara där den kommit i kontakt med ljus som den blir grön typ.
    Och om potatisen har grott är det viktigt att man tar bort hela grodden. Annars ok att använda potatisen.
    Då verkar det omöjligt att alls äta potatis. De brukar alltid ha nått grönt.
  • Mandel
    Anonym (.) skrev 2024-04-08 14:28:13 följande:
    Då verkar det omöjligt att alls äta potatis. De brukar alltid ha nått grönt.

    Då är de inte korrekt förvarade och då ska man inte köpa dem i butiken. 


    Butikerna är ofta urusla på att exponera potatis och ställer den med strålkastare mot sig och då blir den grön. Värme påverkar också solaninet/grönt.
    De flesta potatispackerier använder idag opitska sorterare så andelen potatisar med grönt vid packningstillfället är oftast minimalt, men har potatisen börjat att "vakna" så blir det inte bättre när butikerna förvarar dem för varmt och för ljust.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (A)
    Mandel skrev 2024-04-09 10:04:11 följande:

    Då är de inte korrekt förvarade och då ska man inte köpa dem i butiken. 


    Butikerna är ofta urusla på att exponera potatis och ställer den med strålkastare mot sig och då blir den grön. Värme påverkar också solaninet/grönt.
    De flesta potatispackerier använder idag opitska sorterare så andelen potatisar med grönt vid packningstillfället är oftast minimalt, men har potatisen börjat att "vakna" så blir det inte bättre när butikerna förvarar dem för varmt och för ljust.


    Det låter inte bra alls, gäller att ha ögonen med sig.
  • Anonym (XXX)

    Om det skulle vara så lätt att bli förgiftad, skulle vi vara utdöda...

  • Anonym (Bibbi)
    Anonym (.) skrev 2024-04-08 14:28:13 följande:
    Då verkar det omöjligt att alls äta potatis. De brukar alltid ha nått grönt.

    Då ska du byta affär. Är det många gröna potatisar i påsen ska man egentligen få pengarna tillbaka. Då har de förvarats felaktigt. 


    Grön potatis ska undvikas, särskilt till barn. Men man dör ju inte knall och fall av ett par stycken. Solaninet blir inte förstört när det värms, vad jag vet, så om raggmunken var genomstekt elller inte spelar ingen roll. 


    Nu blev jag sugen på raggmunk. :) 

  • Anonym (Orolig)

    De gick bra alla, ingen förgiftning Skrikandes

  • Anonym (XXX)
    Anonym (Orolig) skrev 2024-05-03 18:11:05 följande:

    De gick bra alla, ingen förgiftning Skrikandes


    Det förstår du väl själv, att om det skulle krävas så lite för att bli förgiftad så skulle folk bli det hela tiden?!
Svar på tråden Hjälp kommer jag bli förgiftad?