• Anonym (Kris&Panik)

    Förälskad i annan

    Jag lägger den här frågan under otrohet, fast jag själv är starkt emot det.

    Jag har en underbar fru, klok rolig vacker. Vi har gemensamma värderingar, grälar nästan aldrig och vi har ett bra sexliv.

    Jag har allt jag kan önska och inget att klaga på. Ändå kan jag inte kontrollera mina känslor för en annan person. Jag har känt henne sen länge men på grund av vissa omständigheter så har vi börjat ha mer kontakt nu. Och i varje möte jag har med henne känner jag mig själv bli mer förälskad. Inget fysiskt eller romantiskt har skett, vi har inte den relationen, men jag känner ibland att jag har svårt att sluta tänka på henne.

    Vet inte om det skulle kunna bli vi, men bara det faktum att jag känner och tänker såhär gör att jag undrar hur mycket jag egentligen älskar min fru.

    Sviker jag min fru genom att känna såhär? Ska jag bara försöka sluta ha kontakt och tvinga mig själv att sluta tänka på den andra?

    Har någon varit i liknande situation? Skulle behöva lite guidning...

  • Svar på tråden Förälskad i annan
  • Anonym (Där)
    Anonym (Ffo) skrev 2024-05-14 04:07:04 följande:
    Skönt och skönt, känns som en plåga nu, men fattar vad du menar. Jag kan inte sova inatt, jag vet att skulle jag skriva skulle han svara, direkt eller om någon timma, men jag vill inte jaga honom när jag märker att han dragit sig undan lite.

    Jag tror i min situation hade jag hellre fått en förklaring än att han bara helt försvann plötsligt. Önskar också att jag inte visat att jag har känslor, men det var verkligen inte meningen. Samtidigt så förstår jag ju varför någonstans om han bara försvinner, allt hade gått att läsa mellan raderna.

    Det är bara sällan man hittar någon som man har det där rena, roliga och genuina med. Nästan barnlika. Både som vän och kärleksmässigt.

    Samtidigt har jag tänkt på hur en relation mellan oss skulle bli, tvivlar inte på att det hade haft potential, samtidigt är familjegrejorna svåra att föreställa sig. En arg fru och barn från bådas sidor. Det känns också overkligt att det skulle gå bra. samtidigt tycker jag att vi är väldigt bra på att ge varandra energi och är positiva båda två också. Det känns som hade man velat, hade man kunnat hitta sätt. Samtidigt som jag absolut inte vill skada relationen han har till sina barn, jag tycker han verkar ha en fin relation till dem.

    Jag är rädd att aldrig mer bli kär också, inget i livet känns självklart i min ålder. Jag har till och med försökt träffa andra, men slutar ofta med att jag tänker på min förälskelse när jag umgås med den andre och sedan är det lika bra att avbryta.

    Tror du förälskelse kan lägga sig över tid och han och jag kan vara vänner någonstans, eller är vi helt körda? Jag vet att vi kommer ses ganska snart av en anledning, har en klump i magen pga det.
    Dejtar ibland men hittar bara fel. De är inte som han. Skitjobbigt att ha den känslan. Har verkligen försökt. Hatar att känna så. Så förstår verkligen. 
  • Anonym (Ffo)
    Anonym (Där) skrev 2024-05-19 15:03:33 följande:
    Dejtar ibland men hittar bara fel. De är inte som han. Skitjobbigt att ha den känslan. Har verkligen försökt. Hatar att känna så. Så förstår verkligen. 
    Vågar du visa ditt användarnamn? 
  • Kvinna7
    Anonym (Ffo) skrev 2024-05-19 15:28:03 följande:
    Vågar du visa ditt användarnamn? 
    Så. Men varför? Vill du skicka DM?
  • Anonym (Ffo)
    Kvinna7 skrev 2024-05-19 15:32:38 följande:
    Så. Men varför? Vill du skicka DM?
    Precis :)
  • Anonym (inte säkert)

    Jag tror att det ibland kan vara nog att under en tid leva i förälskelsen för att  därefter fortätta sin gamla relation. Som min vän sa -" Jag har fått en ny syn på livet och känner mig tyryggare i mig själv efter äventyret.

  • Anonym (Ffo)
    Anonym (Där) skrev 2024-05-19 15:03:33 följande:
    Dejtar ibland men hittar bara fel. De är inte som han. Skitjobbigt att ha den känslan. Har verkligen försökt. Hatar att känna så. Så förstår verkligen. 
    Jag har slutat dejta nu, blir mest att jag ger folk förhoppningar och inte kan leverera. Men jag träffar ju fortfarande folk på fritiden, hoppas på att träffa någon som gör att känslorna för den andre lägger sig.
  • Grey Man

    Du lever bara en gång. Låt inte rädslan för vad andra känner hindra dig ftån att göra val där du följer hjärtat. Vad det än innebär. 

  • Anonym (sådär)
    Anonym (inte säkert) skrev 2024-05-19 12:30:48 följande:

    Vi vet inte så mycket om TS relation med sin partner/fru men jag kan ana att det som hos flera andra blivit ljumt med tiden. Kanske är det tillock med så att han liksom en vän till mig berättade i förtroende. Han ångrade sig direkt efter vigseln. 

    Han upplevde aldrig någon kärlek i förhållandet men kunde inte  berätta detta för sin fru. Att han ångrade sig blev en normalitet med åren men han hade inget att klaga över heller. Barnen kom och familjelivet flöt på han trodde attt det var som det skulle vara ända tills han träffade en kvinna som han blev häftigt förälskad i och inte kunde avstå ifrån. Han led alla helvetets kval och slets mellan sina känslor och ansvaret för sin familj. 

    Tillslut  bröt han med den andra kvinnan 


    Men ska vi vara ärliga så verkar ju din vän vara en riktigt fegis...

    1) Varför är man kvar i en relation med någon man inte älskar? Varför skaffar man öht barn med någon man inte älskar? Förstår man inte att det innebär ett livslångt ansvar eller är man bara svag och feg?

    2) Han kunde inte brätta det för sin fru.
    Var det någon som tvingade honom att inte berätta under vapenhot? Förmodligen inte... så sanningen är att han berättade inte för sin frun för att han inte vågade det, för han var rädd för konsekvenserna.

    3) Till slut träffade han någon han inte kunde avstå ifrån.
    Kunde han verkligen inte det? Blev han tvingad in i en relation med den andra kvinnan under vapenhot eller hamnade han där pga en situation han själv byggt upp?

    Summa summarum... man ser ju en lång röd tråd av svaghet/feghet i din väns agerande genom åren, så vad är den VERKLIGA anledningen till din väns agerande? att han fick känslor eller hans svaga karaktär?
  • Anonym (sådär)
    Grey Man skrev 2024-05-19 22:00:39 följande:

    Du lever bara en gång. Låt inte rädslan för vad andra känner hindra dig ftån att göra val där du följer hjärtat. Vad det än innebär. 


    Även om det innebär att man krossar andra människor?

    Är det bara du som lever en gång eller gör andra människor oxå det?
    Är det bara ditt liv som räknas och alla andras, inklusive din partners och dina barns inte värt ett skit?

    Om du medvetet fuckar upp andras liv för att ditt liv ska kännas fint, vad gör det dig till då? Vad brukar man kalla människor som bara bryr sig om sig själva och är totalt likgiltiga inför andra människors mående?

    Vore det inte bättre om man tänker som att det är ok att följa sitt hjärta MEN man bör iaf försöka göra det på ett sätt som inte orsakar andra människor onödigt lidande?
  • TL12

    Om du har möjlighet 
    klipp bandet helt med henne som du har känslor för 

    en förälskelse går över även om du skulle hoppa över till en ny kvinna , det kommer en vardag där oxå 

    jag har erfarenhet och det var fruktansvärt plågsamt under en period på två år 
    men jag stannade kvar och klippte alla band både jobb relaterat  och sociala medier , ingen kontakt överhuvudtaget 

    trodde aldrig att jag kunde känna så starkt som jag gjorde och nu förstår ännu mer vad känslor kan göra med en människa 

    det är helt omöjligt att vara kompis med någon som du är tok kär i och speciellt om det är ömsesidigt 

  • Anonym (inte säkert)
    Anonym (sådär) skrev 2024-05-19 22:40:03 följande:
    Men ska vi vara ärliga så verkar ju din vän vara en riktigt fegis...

    1) Varför är man kvar i en relation med någon man inte älskar? Varför skaffar man öht barn med någon man inte älskar? Förstår man inte att det innebär ett livslångt ansvar eller är man bara svag och feg?

    2) Han kunde inte brätta det för sin fru.
    Var det någon som tvingade honom att inte berätta under vapenhot? Förmodligen inte... så sanningen är att han berättade inte för sin frun för att han inte vågade det, för han var rädd för konsekvenserna.

    3) Till slut träffade han någon han inte kunde avstå ifrån.
    Kunde han verkligen inte det? Blev han tvingad in i en relation med den andra kvinnan under vapenhot eller hamnade han där pga en situation han själv byggt upp?

    Summa summarum... man ser ju en lång röd tråd av svaghet/feghet i din väns agerande genom åren, så vad är den VERKLIGA anledningen till din väns agerande? att han fick känslor eller hans svaga karaktär?
    Tycker inte att det är så konstigt. Hur många har inte funderat över om de verkligen har de rätta känslorna för sin partner. Allt eftersom tiden går så intalar man sig att det är så här det ska vara. Man bildar familj och tror att det är så här för alla. Plötsligt en dag blir man passionerat förälskad i en annan. Något man aldrig har varit med om tidigare.

    Att han inte kunde berätta för frun berodde säkert på att han inte ville göra henne lessen och riskera familjen.

    Det handlar väl om att vi alla har mänskliga svagheter. Man kan kalla det vad man vill, svaghet/feghet eller något annat men vi är ju dem vi är men jag skulle inte säga att min vän har svag karaktär. Han är en helt vanlig man som hamnade i en situation han inte  riktigt kunde hantera. Om det finns en sensmoral i detta så är det nog att man inte ska ha så brott att binda sig vid en person man inte har verkligt starka känslor för.
Svar på tråden Förälskad i annan