• Louisemumi29

    Smärta i ben.

    Hej! 
    Hörde av en kollega att man kan få många bra tips/råd här så tänkte jag tar och provar 😊
    Får alltså ont i mitt högra ben när jag ligger ner på sidan och har benen böjda liksom, det spelar ingen roll vilken sida jag ligger på det värker så mycket i benet, har en kudde mellan knäna men det hjälper inte. Oftast är smärtan från knät och ner i vaden och sen ut i foten. Såfort jag ställer mig upp så försvinner smärtan. 
    När jag har suttit ner (speciellt skräddare) och ställer mig upp så har jag en otrolig smärta på höger sida skinkan/höft och ner på utsida lår. Har inte så mycket smärta i ländryggen på höger sida så därför tror jag inte på ischias som många sagt till mig. Däremot på en punkt på vänster sida ländrygg får jag ont när jag suttit och varit uppe för länge. Förstår inte vad som händer med min rygg. Varit hos sjukgymnasten och han gav mig några övningar och blev det inte bättre så tycker han att man ska utesluts tumör. Fan jag hade inte en tanke på det, man blir ju livrädd nu. Han tyckte att smärtan vid vila var lite underligt 

  • Svar på tråden Smärta i ben.
  • Louisemumi29
    Lynx123 skrev 2024-04-18 12:58:50 följande:

    Artros? Bäst att göra en utredning...


    Menar du i knät då? Har funderat lite på det för när jag gör vissa övningar med benet så låter det som något krossas i knäskålen, det gör inte ont men låter obehagligt. Dock har jag ju inte ont i själva knät utan mer vaden/smalbenet och ner i foten. Ringde vc och fick en tid om tre veckor. 
  • Anonym (Kramp el restless legs)

    Jag har också haft ont i benen som kommit när jag legat i sängen, men det är nog inte samma som du har.

    Det började med kramp i tårna och sedan gick det upp i underbenen. Gjorde jätteont, jag kunde inte somna och det hjälpte inte att ändra ställning. Till slut gick jag upp och efter en stund gick det över och jag kunde lägga mig igen.

    Har också vaknat en gång med fruktansvärda smärtor, mest i högra benet. Kunde knappt komma upp ur sängen men lyckades till slut och släpade mig fram.  Även då blev det bättre när jag varit uppe en stund.

    Det där att det blir bättre om man är uppe och går har fått mig att misstänka restless legs.

  • Louisemumi29
    Anonym (Kramp el restless legs) skrev 2024-04-18 13:08:23 följande:

    Jag har också haft ont i benen som kommit när jag legat i sängen, men det är nog inte samma som du har.

    Det började med kramp i tårna och sedan gick det upp i underbenen. Gjorde jätteont, jag kunde inte somna och det hjälpte inte att ändra ställning. Till slut gick jag upp och efter en stund gick det över och jag kunde lägga mig igen.

    Har också vaknat en gång med fruktansvärda smärtor, mest i högra benet. Kunde knappt komma upp ur sängen men lyckades till slut och släpade mig fram.  Även då blev det bättre när jag varit uppe en stund.

    Det där att det blir bättre om man är uppe och går har fått mig att misstänka restless legs.


    Så jobbigt att ha ont i benen, har du fortfarande dessa problem och har du sökt vård? 
    För mig försvinner mycket smärta om jag lägger mig på rygg, det känns ju fortfarande men inte alls som när jag ligger på sidan.

    Har också funderat på restless legs men tycker inte att mina symtom stämmer in, har ju en extrem värk och i ett ben. 
    Nu när man sökt lite på nätet efter mötet med sjukgymnasten så blir det ju inte bättre, då har man i stort sett en diagnos. Sarkom, då kommer värken i vila😩
Svar på tråden Smärta i ben.