• Anonym (Utbräbd)

    Utbränd men måste ut och jobba igen

    Är utbränd ganska rejält, har inte jobbat på länge pga det. Har många olika symtom, vissa mer allvarligare. Saken är den att nu får man tyvär inte vara sjukskriven längre utan måste tillbaka och jobba igen. Jag vet att det inte kommer att gå. Jag har letat lite efter nya jobb men har svårt att bedömma om det är bra jobb eller ej så jag skulle vara tacksam för er hjälp här. Jag skulle gärna vilja jobba hemifrån, dock ingen försäljning, men med enklare administrativa uppgifter. Är det någon som kan tipsa mig om vart jag kan börja leta, finns ju många sidor förutom arbetsförmedlingen och det är en djungel för mig. Tar tacksamt emot alla tips.

  • Svar på tråden Utbränd men måste ut och jobba igen
  • Anonym (Utbräbd)
    Anonym (Ui) skrev 2024-04-27 12:05:59 följande:

    Vem har sagt att du ska jobba?


    Försäkringskassan. Läkaren sa att han vilm inte skicka mig tillbaka till jobb då jag har så pass kognitiva svårigheter men tydligen är det inte tillräckligt sjukt enligt försäkringskassan enligt nya lagen...detta har gjort att jag nu mår sämre än på länge för både jag och min läkare förstår att detta kan inte gå
  • Anonym (Utbräbd)
    Jemp skrev 2024-04-26 21:34:18 följande:

     Vad jobbade du med då? Är du arbetslös idag?

    Dilemmat med att jobba hemifrån, särskilt som utbränd, tänker jag är att man lätt suddar ut gränserna mellan arbetstid och ledighet. Lätt att mentalt vara kvar på jobbet (och försöka dubbelarbeta hemma). 


    Gör det inte svårare än det är. Börja leta på platsbanken, där stor del av utannonserade jobb publiceras. 


    Jag har en ganska hög akademisk utbildning och i jobbet har jag mycket ansvar under enorm tidspress. Jag har kvar mitt jobb än så länge eftersom jag har svårt att hitta något annat eftersom jag skulle behöva ett jobb som inte har den tidspressen och ansvaret samt hemifrån. Jag har vana av delvis hemmaarbete och det fungerar som bäst då, jag upplevde att jag fick mera ro då, även om jobbet i sig var stressigt. Jag letar för fullt på arbetsförmedlingen men har svårt att hitta jobb på distans förutom säljjobb och det fixar jag inte.
  • Anonym (Oline)
    Anonym (Utbräbd) skrev 2024-04-27 23:22:38 följande:
    Försäkringskassan. Läkaren sa att han vilm inte skicka mig tillbaka till jobb då jag har så pass kognitiva svårigheter men tydligen är det inte tillräckligt sjukt enligt försäkringskassan enligt nya lagen...detta har gjort att jag nu mår sämre än på länge för både jag och min läkare förstår att detta kan inte gå
    Vad jobbar du med? Kan du prata med chefen om andra arbetsuppgifter? Borde du inte få trappa upp arbetstiderna och börja med kanske 25%?
  • Anonym (Utbräbd)
    Anonym (Mm) skrev 2024-04-26 20:43:17 följande:

    Kan du inte jobba 50%?


    Menar du att jag ska jobba 50% och sjukskriven resten? Går det?
  • Anonym (Oline)
    Anonym (Utbräbd) skrev 2024-04-27 23:33:21 följande:
    Menar du att jag ska jobba 50% och sjukskriven resten? Går det?
    Sjukskrivningar brukar ju trappas upp, vet nog ingen som gått från 100% sjukskriven till 100% jobb.
    De flesta får väl köra 25% ett tag, sedan 50% och sedan 75% innan de når heltid igen.
    Har du yngre barn så är det kanske bäst att minska arbetstiden med och bara jobba runt 75% som mest?
  • Anonym (Ui)
    Anonym (Utbräbd) skrev 2024-04-27 23:22:38 följande:
    Försäkringskassan. Läkaren sa att han vilm inte skicka mig tillbaka till jobb då jag har så pass kognitiva svårigheter men tydligen är det inte tillräckligt sjukt enligt försäkringskassan enligt nya lagen...detta har gjort att jag nu mår sämre än på länge för både jag och min läkare förstår att detta kan inte gå
    Men ska du huxflux gå från 0 till 100, tycker dem? Har du inte fått någon rehabplan??
  • Anonym (Utbräbd)
    Tow2Mater skrev 2024-04-28 12:18:25 följande:

    Kolla Ideed och LinkedIn sajterna för jobb. De är väl ganska stora även i Sverige.


    Okej, ska testa!
  • Anonym (Utbräbd)
    Anonym (Ui) skrev 2024-04-28 10:16:30 följande:
    Men ska du huxflux gå från 0 till 100, tycker dem? Har du inte fått någon rehabplan??
    Nej, tanken är upptrappning men vet ju redan nu att det kommer bli exakt som det var innan så jag behöver byta jobb, vill jobba hemifrån, har vana av det och brukar fungera bra men finns en djungel av sidor med lediga jobb och är man utbränd så är det svårt att sortera allt
  • Anonym (G)

    Har du någon rehabplan från arbetsgivaren?

    Kan din arbetsgivare hitta andra arbetsuppgifter åt dig? Att gå tillbaka till samma jobb/funktion kommer inte fungera. Att få tillbaka på 100% låter inte rimligt utan du behöver en upptrappning.

  • Anonym (Utbräbd)
    Anonym (G) skrev 2024-04-28 12:41:01 följande:

    Har du någon rehabplan från arbetsgivaren?

    Kan din arbetsgivare hitta andra arbetsuppgifter åt dig? Att gå tillbaka till samma jobb/funktion kommer inte fungera. Att få tillbaka på 100% låter inte rimligt utan du behöver en upptrappning.


    Arbetsuppgifterna kommer bli samma som innan, fast med upptrappning. 
  • Jemp
    Anonym (Utbräbd) skrev 2024-04-27 23:29:49 följande:
    Jag har en ganska hög akademisk utbildning och i jobbet har jag mycket ansvar under enorm tidspress. Jag har kvar mitt jobb än så länge eftersom jag har svårt att hitta något annat eftersom jag skulle behöva ett jobb som inte har den tidspressen och ansvaret samt hemifrån. Jag har vana av delvis hemmaarbete och det fungerar som bäst då, jag upplevde att jag fick mera ro då, även om jobbet i sig var stressigt. Jag letar för fullt på arbetsförmedlingen men har svårt att hitta jobb på distans förutom säljjobb och det fixar jag inte.
    Ok. Det blir ju extremt sårbart att säga upp sig i ditt läge, plus svårt att få jobb och din arbetsgivare är skyldig att anpassa. Tex med mindre arbetsbörda. 
  • Jemp
    Anonym (Utbräbd) skrev 2024-04-27 23:33:21 följande:
    Menar du att jag ska jobba 50% och sjukskriven resten? Går det?
    Det trodde jag var standard (max) efter en sjukskrivning. Du har ju varit borta ovanligt länge dessutom. Har du fått gå kurser i stresshantering?
  • Anonym (Ui)
    Anonym (G) skrev 2024-04-28 12:41:01 följande:

    Har du någon rehabplan från arbetsgivaren?


    TS verkar inte vilja svara på det. 
  • Anonym (Utbräbd)
    Anonym (Ui) skrev 2024-04-28 14:31:01 följande:
    TS verkar inte vilja svara på det. 
    Jo jag har en plan, det blir samma uppgifter men kommer börja med 25% och öka successivt
Svar på tråden Utbränd men måste ut och jobba igen