• Anonym (Proteinpulver)

    Lita på det partnern säger eller inte, vardagssituation

    Bakgrund:
    Min har sedan tidigare uttryckt sig negativt till proteinpulver och tror att det är mycket kalorier i det. 

    Situation
    Maken frågar hur många kalorier det är i en portion pulver. Jag svarar 140 kalorier. Han går till köket och tar fram påsen, läser och säger att det är 120 kalorier., var lite skillnad, olika smaker.  Hur hade ni tolkat situationen? 
    Hade ni känt att maken litat på er information och bara kollat på paketet för att se hur man beskrev kaloriinformationen eller hade ni känt att men inte litat på er information och varit tvungna att dubbelkolla?

  • Svar på tråden Lita på det partnern säger eller inte, vardagssituation
  • Anonym (Mera?)
    Anonym (Proteinpulver) skrev 2024-05-02 14:30:55 följande:

    Vi var båda tydliga att det var för en portion som det gällde, dvs ca 30 g

    Hade ni trott på maken om han flera gånger sa att han kollade enbart för att se hur de skrev om kaloriinformationen?


    Låt honom kolla, hans problem. Det är lätt att missa saker 120/140 och tror man att det är något helt annat så dubbelkollar man.

    har haft otliga diskussioner som
    - De lär ta över tre timmar att köra från Norrköping till Lidköping
    - Nej, det tar bara 30 minute
    - Är du säker?
    - Ja
    - Jag tror jag dubbelkollar,
    - Litar du inte på mig???????
    - Jo, men vill dubbelkolla
    - DU TROR INTE PÅ MIG!!!!!!
    - Maps säger 3 timmar, kolla här 
    - Oj, trode du menade Linköping

    Har man probelm med att någon vill dubbelkolla så finns det mera bakom.
  • Anonym (Mm)
    Jemp skrev 2024-05-02 15:00:10 följande:

    Förmodligen för att dubbelkolla, vilket är fullt rimligt och inget att be om ursäkt eller bli ifrågasatt om. 


    Men varför skulle han då fråga Ts? Varför gick han inte bara och kollade istället?
  • Anonym (Lovisa)

    Jag tänker att det beror på hur han reagerade när han såg att siffran inte helt stämde. Blev han arg och anklagade dig för att ljuga? Blev han nöjd över att det visade sig att du hade fel? Var han bara vänlig och informativ och sade att siffran du gav var ungefär rätt man inte helt? 

    I vårt hushåll är det sista alternativet vanligt förekommande. Vi är nyfikna av oss och läser gärna lite extra när vi fattat intresse för något.

  • Jemp
    Anonym (Mm) skrev 2024-05-02 15:12:26 följande:
    Men varför skulle han då fråga Ts? Varför gick han inte bara och kollade istället?
    För att man ofta har den typen av småprat när man lever ihop. 
  • Anonym (Mm)
    Jemp skrev 2024-05-02 16:03:29 följande:
    För att man ofta har den typen av småprat när man lever ihop. 
    Så det var en meningslös fråga som han ställde bara för att ha nåt att säga?
  • Jemp
    Anonym (Mm) skrev 2024-05-02 16:22:53 följande:
    Så det var en meningslös fråga som han ställde bara för att ha nåt att säga?
    Nej
  • Anonym (Mimmi)

    JAg hade inte ens reflekterat över det, fullständigt ointressant.

  • Anonym (Mm)
    Jemp skrev 2024-05-02 16:38:30 följande:
    Nej
    Så varför behöver han som du kallar småprata om det då? Han går ju ändå och kollar för att få den information han behöver, vad återstår då, annat än att han frågar bara för att ha nåt att säga?
  • Anonym (Casanova)

    En sådan här jävel som ska kolla så att det är rätt på decimalen. Viktigpetter.

    Fråga hur lång hans kuk är. När du fått svar så tar du fram tumstocken och kontrollmäter.

    Lär han sig att inte spela Allan.

  • Anonym (Men gud)

    Jag hade tolkat situationen som att du verkligen vill ha något fullständigt menlöst bråk.

    Vad fan spelar det för roll varför han frågade? 
    Han dubbelkollade väl för att han var nyfiken, men han ville inte att du skulle känna dig ifrågasatt, eftersom du verkar vilja göra en stor grej av det.
    Han kunde alltså inte vinna oavsett anledning 

  • Kvittning

    Finns inte en chans att någon av mig eller min man hade låtit bli att kolla på paketet ad som stod om vi hade en sådan diskussion. 

    Om du blir upprörd över det så ser jag tre möjliga anledningar.

    1) Din man är generellt nedvärderande mot dig och du behöver få koll på vad som är normalt och inte för att kunna bedöma din hemsituation

    2) Du har extremt lågt självförtroende som leder till grälsjuka och misstroende mot din omgivning

    3) Ni har en svacka i relationen just nu som gör att ni väljer att tolka varandra negativt i de flesta lägen

    Ett tips för ett lyckligare liv är att arbeta på att snälltolka sin omgivning. Läs inte in en massa negativa saker i vad andra gör och säger så mår man generellt bättre. 

  • Anonym (även)
    Anonym (Proteinpulver) skrev 2024-05-02 13:31:20 följande:
    Lita på det partnern säger eller inte, vardagssituation

    Bakgrund:
    Min har sedan tidigare uttryckt sig negativt till proteinpulver och tror att det är mycket kalorier i det. 

    Situation
    Maken frågar hur många kalorier det är i en portion pulver. Jag svarar 140 kalorier. Han går till köket och tar fram påsen, läser och säger att det är 120 kalorier., var lite skillnad, olika smaker.  Hur hade ni tolkat situationen? 
    Hade ni känt att maken litat på er information och bara kollat på paketet för att se hur man beskrev kaloriinformationen eller hade ni känt att men inte litat på er information och varit tvungna att dubbelkolla?


    Jag hade inte tänkt mer eller mindre på det. hade inte känt att min man inte litar på mig. Vi brukar båda kolla upp fakta, dels om man inte vet, eller om man vill bevisa/motbevisa av nån anledning. 

    Även på jobbet gör vi det, kan vara en del roliga googlingar efter en arbetsvecka - hur länge ruvar måsar på äggen, energiinnehåll i kokosolja, är chlorella bra för kroppen, radon i vatten, osv. Allt möjligt som vi snackar om och som man passar på att kolla upp om man inte vet. 

    Men om du tar illa upp av att han gör så, så ska du nog tala om det för honom.
Svar på tråden Lita på det partnern säger eller inte, vardagssituation