• Anonym (ts)

    Skolbarn med kronisk sjukdom

    Mitt son blev för några månader sen diagnostiserad med en kronisk sjukdom. Den går i skov och även om förhoppningen är att han till största delen ska kunna leva normalt är det rimligt att tro att han i perioder kommer vara påverkad. Nu har han varit rätt dålig ett tag och då har skolan inte varit prioriterad alls. Han var först frånvarande ett antal veckor men har börjat vara på skolan allt mer nu. Han orkar dock inte alltid hela dagar. Utöver sjukdomen är det nya mediciner med biverkningar som påverkar.

    Han ska så klart fokusera på att bli frisk nu, och främst få energi av att vara i skolan, ha en vardag, träffa kompisar. Men så småningom behöver han ju även komma tillbaka på en hyfsat normal nivå vad gäller närvaro och prestationer om det går. Här känner jag att det kan bli svårt att hitta balans. On hans friska syskon skulle klaga på huvudvärk eller trötthet nån dag skulle jag pusha lite och se om de inte ändå orkar gå till skolan/plugga osv. Men det känns lite mer osäkert med han som är sjuk. Han går dock i högstadiet så han behöver ju också lägga lite tid och energi på skolarbetet.


    Hur gör ni andra som har barn som är drabbade av kronisk sjukdom? Allt detta är så nytt för oss så jag hör gärna från er vardag.

  • Svar på tråden Skolbarn med kronisk sjukdom
  • Anonym (d1)

    Det beror väl på vilken sjukdom det gäller. Mitt brorsbarn har diabetes typ 1, men  har kunnat gå i skolan som vanligt med åtminstone en i personalen som är specialutbildad på diabetes.

    I lägre ålder var mamman med mycket i skolan och stöttade och lärde upp.  

  • Agda90

    Ta en dialog med skolan. Ett sätt hade varit att han fick anpassad studiegång så att han kunde fokusera på några enstaka ämnen som han får betyg i och läsa upp resten senare när han orkar mer istället för att få underkänt i för många ämnen.

    Det kanske finns skolarbete som han kan göra hemma när orken för att vara fysiskt på plats inte finns men det kanske går att lösa några mattetal eller läsa en bok hemma. 

    Det bästa du kan göra idag är att ha en dialog med skolan i frågan.

  • Anonym (Ell)

    Skolan är ju skyldig att hjälpa honom. Stötta upp, skicka hem uppgifter han kan göra hemma om/när det går, erbjuda sommarskola etc. Prata med rektorn om anpassad skola och hur din son stöttas bäst.

  • Anonym (ts)

    Vi har en bra dialog med skolan. Jag kanske förklarar dåligt. Jag undrar mer om hur det är hemma. Hur hittar man balansen mellan att anpassa och pusha på. Nu han varit akut sjuk och allt varit nytt har sjukdomen fått styra hela familjen men så kan vi ju inte ha det i längden. Det behöver ju uppstå en vardag där vissa anpassningar görs men inte i allt om han inte är inne i ett svårt skov. 


    Jag kan lägga till det att jag är frånskild. Har en bra relation med pappan men vi bollar ju inte livets alla detaljer. Därför känner jag mig lite ensam i detta. 

Svar på tråden Skolbarn med kronisk sjukdom