• Anonym (Ti)

    Chef reagerade på bilder ok?

    Vabbade o hade själv magsjuka förra veckan. Lillan blev sjuk mån men hade diarre fram till lörd kväll. Hon är 3.5 o fick ha blöja hela veckan. Jag blev sjuk onsd o ganska pigg torsd. Vabbar aldrig i stort sett har ett jobb där allt läggs på hög. Igår la ja upp bilder på lillan från o lördags när vi var i skogen o min chef kommenterade det idag att va pigga ni såg ut orkade ni det i lördags! Blev arg ställer upp för mitt jobb jämt o få en sån kommentar. Är det jag som överreagerar?

  • Svar på tråden Chef reagerade på bilder ok?
  • Anonym (Jaha?)
    Anonym (HmJ) skrev 2024-05-06 16:04:55 följande:

    Hade blivit förvånad om chefen sitter och tittar på bilder på sin personal


    Jag också. Men hade verkligen inte lagt ut några bilder på nätet på något sätt.
    Jag vill verkligen inre figurera där och skulle verkligen inte lägga ut bilder på någon annan och verkligen inte mitt barn. 
    Facebook verkar ha gjort folk totalt omdömeslösa och dumma i huvudet.
    Man lägger ut bilder på vänner och bekanta hej vilt utan att fråga För att inte tala om barn - som verkligen inte bett om att hamna på nätet.
    Vem skulle vara intresserad av en bild på vad du åt till lunch eller middag?
    Är ditt liv så tomt att du måste posta ett inlägg på vad du ätit? Eller var du har sprungit och på vilken tid?
    Ingen brydde sig innan Facebook - vem bryr sig nu?
  • Anonym (Onödigt)

    Jag hade inte lagt ut bilder på aktiviteter innan jag var tillbaka på jobbet, nej. Kanske inte så vanligt att ha en chef som kommenterar det spydigt, men många som tänker något. Kort sagt onödigt att dra till sig negativ uppmärksamhet.
    Brukar du aldrig vara borta tycker jag ändå det var rätt osmidigt av chefen att lägga en öppen spydig kommentar 

  • Anonym (Ui)

    Hoppas ni klev rakt ut i skogen och inte träffade en kotte...

  • Anonym (Inga problem)

    Själv gjort det efter en magsjuka och det var absolut inga problem. 

    Man bör vara hemma 2 dagar efter magsjuka med barn (gärna vuxna med men det är en annan diskussion). Dag 1 brukar man vara ganska matt och jobbar på att äta igen medan dag 2 är man rätt pigg. 

    Vi har också åkt ut till skogar och stränder och haft sådana dagar. Det handlar inte om att umgås med andra utan att vänta ut karantänen. Vi har varit i folktomma skogar och folktomma stränder utan problem. 

    Läser man ett par kommentarer ovan så är det som att folk missade något med covid för det var ju samma sak där. Det är inga problem att gå ut och få frisk luft i skog och mark, men att hänga på lekplatser, köpcentra osv är inte alls okej. Inte heller umgås med andra än de personer man bor med eller gå i affärer. 

    Självklart har jag varit beredd på att mina barn skulle kunna fått återfall dag två, vilket inte är ovanligt egentligen, även om vi sluppit det. Men jag har ju varit så att det i så fall gott fort att ta sig hem per fot eller per bil med spypåse med. 

    Så nästa gång är det bara att skriva att "har man karantän efter magsjuka är det bra med frisk luft" eller liknande och lägga upp bilder om du vill det. 

  • Lönnsirap
    Anonym (Ti) skrev 2024-05-06 15:01:59 följande:
    Chef reagerade på bilder ok?

    Vabbade o hade själv magsjuka förra veckan. Lillan blev sjuk mån men hade diarre fram till lörd kväll. Hon är 3.5 o fick ha blöja hela veckan. Jag blev sjuk onsd o ganska pigg torsd. Vabbar aldrig i stort sett har ett jobb där allt läggs på hög. Igår la ja upp bilder på lillan från o lördags när vi var i skogen o min chef kommenterade det idag att va pigga ni såg ut orkade ni det i lördags! Blev arg ställer upp för mitt jobb jämt o få en sån kommentar. Är det jag som överreagerar?


    Ja, du överreagerar, utifrån att du både har chefen som vän och att du lägger ut bilder som. Du tänker inte ska kommenteras.

    Jag tänker ofta på att inte lägga ut på facebook om jag gör något innan jag är 100,% säker på att jag kommer åter till jobbet. För det ser märkligt ut, trots att man antingen klarar en promenad, eller att göra något inne....
  • Anonym (Lo)
    Anonym (Ti) skrev 2024-05-06 15:01:59 följande:
    Chef reagerade på bilder ok?

    Vabbade o hade själv magsjuka förra veckan. Lillan blev sjuk mån men hade diarre fram till lörd kväll. Hon är 3.5 o fick ha blöja hela veckan. Jag blev sjuk onsd o ganska pigg torsd. Vabbar aldrig i stort sett har ett jobb där allt läggs på hög. Igår la ja upp bilder på lillan från o lördags när vi var i skogen o min chef kommenterade det idag att va pigga ni såg ut orkade ni det i lördags! Blev arg ställer upp för mitt jobb jämt o få en sån kommentar. Är det jag som överreagerar?


    Då svarar du:

    Ja vi mår äntligen bättre, skönt att få komma ut och få frisk luft efter sjukstuga hemma i en vecka. Tack för att du tänker på oss, vi ses på måndag!
  • Anonym (orion)

    Skulle också tolka chefens kommentar som en giftpil förklädd som en vänlighet. En chef skall låta bli med att komma med något så tvetydigt. Och rent allmänt skall man inte ha chefer. och egentligen heller inte så många andra kollegor, som vänner på facebook, speciellt inte om dom bjudit in sig själva.

  • Anonym (Jaha?)
    Anonym (Ui) skrev 2024-05-06 18:59:30 följande:

    Hoppas ni klev rakt ut i skogen och inte träffade en kotte...


    Say what??
  • Anonym (ifall)
    Anonym (orion) skrev 2024-05-06 20:33:24 följande:

    Skulle också tolka chefens kommentar som en giftpil förklädd som en vänlighet. En chef skall låta bli med att komma med något så tvetydigt. Och rent allmänt skall man inte ha chefer. och egentligen heller inte så många andra kollegor, som vänner på facebook, speciellt inte om dom bjudit in sig själva.


    Hur många andra kollegor är ok för dig att ha på Facebook? och vadå bjudit in sig själva? m man är vänner på arbetet är det väl naturligt att dela sociala medier, oavsett vem som skickar inbjudan?
  • Anonym (Chef)
    Anonym (Ti) skrev 2024-05-06 16:01:43 följande:

    Hur hade ni själva tolkat det? Jag hade aldrig ens funderat på det om det inte var någon som vabbade extremt mycket.


    Jag hade själv kunnat fälla en sån kommentar, just för att jag tyckte att det var skönt att medarbetaren mådde bättre. 
  • Anonym (Ui)
    Anonym (Jaha?) skrev 2024-05-06 20:44:52 följande:
    Say what??
    Dottern var väl inte 48 timmar från senaste symptom?
  • Core

    Jag fattar mig inte på er vuxna människor med ert sociala medier tvång. Folk tänker inte

    Att vara i skogen i sig är inget problem, men det blir på något sätt skevt att lägga ut bilder och ja det riskerar  sända fel signaler.

  • MrsPJ

    Skulle säga att chefen var klumpig som kommenterade om hen nu inte alls menade det som en pik. Oavsett relation så blir det chef-anställd relationen som synliggörs här. Sen håller jag med om att man inte ska ha sin chef på sociala medier, om man inte är typ bästa vänner sen innan och verkligen känner varandra men det känns inte optimalt att ha en nära vän som chef heller. 

  • Anonym (...)
    Anonym (Lo) skrev 2024-05-06 20:24:54 följande:
    Då svarar du:

    Ja vi mår äntligen bättre, skönt att få komma ut och få frisk luft efter sjukstuga hemma i en vecka. Tack för att du tänker på oss, vi ses på måndag!
    Nu var ju inte detta en kommentar på bilden utan chefen sa på måndagen att det såg ut som att de hade ork efter en veckas vabbande, jag vet ju inte om ts har haft kommunikation med chefen under tiden och sagt att hon själv blev sjuk (för då vet man ju att det tar längre tid) eller om hon bara anmälde VAB på måndagen och sen inte mer.

    Ts skulle självklart sagt något på en gång i stil med vad du skrev men nu verkar hon bara ha suttit tyst typ och då är det bara att släppa och gå vidare
  • Anonym (gg)
    MrsPJ skrev 2024-05-08 10:30:29 följande:

    Skulle säga att chefen var klumpig som kommenterade om hen nu inte alls menade det som en pik. Oavsett relation så blir det chef-anställd relationen som synliggörs här. Sen håller jag med om att man inte ska ha sin chef på sociala medier, om man inte är typ bästa vänner sen innan och verkligen känner varandra men det känns inte optimalt att ha en nära vän som chef heller. 


    Jag har en vän som chef, men vi var ju vänner sedan 8 år tidigare. Jag undviker dock nu att umgås med honom privat, även om han vill det ibland, det känns konstigt nu. Är även lite konstigt med övriga kollegor. 

    Han var alltså inte chef när vi lärde känna varandra, utan en kollega med samma roll som jag.
  • Anonym (orion)
    Anonym (ifall) skrev 2024-05-07 08:35:06 följande:
    Hur många andra kollegor är ok för dig att ha på Facebook? och vadå bjudit in sig själva? m man är vänner på arbetet är det väl naturligt att dela sociala medier, oavsett vem som skickar inbjudan?
    Själv har jag 0 andra kollegor som facebook vänner just för att jag inte tycker det är naturligt att dela sociala medier bara för att man är vän med någon på arbetsplatsen. Onödigt och för mycket som kan gå snett som i detta tillfälle för TS. Bättre att själv styra vad ens kollegor vet om ens privatliv genom det man väljer att berätta samt att hålla någorlunda skarpa gränser mellan arbets- och privatliv.

    Olämpligt för en chef att skicka en inbjudan till en medarbetare och ibland heller inte så lämpligt att en annan kollega gör det om man inte redan är så goda vänner att man umgås privat. Det blir lite press att acceptera och inte alla tycker om att ha 500 facebook vänner.
  • Anonym (ifall)
    Anonym (orion) skrev 2024-05-08 20:12:54 följande:
    Själv har jag 0 andra kollegor som facebook vänner just för att jag inte tycker det är naturligt att dela sociala medier bara för att man är vän med någon på arbetsplatsen. Onödigt och för mycket som kan gå snett som i detta tillfälle för TS. Bättre att själv styra vad ens kollegor vet om ens privatliv genom det man väljer att berätta samt att hålla någorlunda skarpa gränser mellan arbets- och privatliv.

    Olämpligt för en chef att skicka en inbjudan till en medarbetare och ibland heller inte så lämpligt att en annan kollega gör det om man inte redan är så goda vänner att man umgås privat. Det blir lite press att acceptera och inte alla tycker om att ha 500 facebook vänner.
    Ok, men jag ser flera av mina kollegor som vänner, och vi umgås även privat. Så då är det naturligt att ha dem på sociala medier. Men övriga kollegor har jag inte på sociala medier. 

    Jag drar en skarp gräns mellan arbete och fritid, men inte lika skarp gräns mellan vänner på arbetet och andra vänner. 
Svar på tråden Chef reagerade på bilder ok?