• Anonym (TS)

    Mitt barns pappa berättade att han hade sex med en 17-åring när han var 24

    Nu är vi båda ungefär i 35-årsåldern, jag är 3 år äldre än han. Vi pratade om en kändis som hade blivit anklagad för att hålla på med tonåringar och då sa han det. Fast han sa att hon ljög om sin ålder och sa att hon var 20 , såg mycket äldre ut, var lika lång som han (konstigt när han är över 185) och att han slutade träffa henne när hon sa hur gammal hon var.. är inte 100% säker på att jag tror på det.. Och samtidigt verkade han inte tycka det var så farligt eftersom han var ung. Men en 24-åring är ändå en vuxen man och en 17-åring är inte vuxen. 

    Vet att det är lagligt i Sverige iallafall men jag blir äcklad och önskar jag inte hade vetat om det. Har själv en dotter från ett tidigare förhållande i den åldern. Och när jag själv var 17 låg jag med en 23-åring som hade supit ner mig på nån fest, mådde ganska dåligt efteråt. Har för mig att han hade ljugit om sin ålder men jag fick syn på hans leg. 


    Det har varit ganska skakigt mellan oss pga andra saker och jag känner nästan att jag vill göra slut på grund av det här men det kanske är överdrivet? Som att det var spiken i kistan ungefär .. Vi har ett litet barn tillsammans .. Hur tänker ni? Överreagerar jag? Eller hur hade ni känt? 


    Han har träffat en del ganska mycket yngre tjejer innan mig också (men vuxna så det är ju inget fel egentligen) och han har varit med jämngamla och äldre också. 

  • Svar på tråden Mitt barns pappa berättade att han hade sex med en 17-åring när han var 24
  • Anonym (TS)
    Anonym (Mrs) skrev 2024-05-06 21:07:13 följande:
    Nåja, hon är lika mycket 18 som han är 25. Drömmer
    Jo absolut och hade han legat med nån som nyss hade fyllt 18 när han var 25 hade jag blivit lite äcklad också.. 
  • Anonym (Mrs)
    Anonym (TS) skrev 2024-05-06 21:11:06 följande:
    Jo absolut och hade han legat med nån som nyss hade fyllt 18 när han var 25 hade jag blivit lite äcklad också.. 
    Då får du väl göra slut då, för något han gjorde för tio år sedan när du inte ens kände till hans existens.
    Som för övrigt var helt legalt.

    Om inte han gör slut först om han får reda på ditt snuskande med en 22 år äldre karl. Gammal nog att vara din farsa.... usch..
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (TS) skrev 2024-05-06 21:11:06 följande:
    Jo absolut och hade han legat med nån som nyss hade fyllt 18 när han var 25 hade jag blivit lite äcklad också.. 
    Jag hade sex med en 17 årig tjej närjag var typ 22.
    Lite störande att hon nästan skrek - Gör mig med barn!!!
    Inte vad man väntar sig i det läget.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Inte smart) skrev 2024-05-06 21:08:03 följande:

    Vart har den social kompetensen tagit vägen? Om vi var helt ärliga i allt så skulle många behöva göra slut. Varför berättar man sådana saker ens? 


    Ja det har du rätt i , tyvärr är det inte hans starka sida att avgöra vad man kanske kan hålla för sig själv eller prata med sina killkompisar om istället ..Det har varit annat också typ detaljer om gamla ligg eller ex fast jag har sagt till honom att jag inte vill veta. Det här hade han gärna fått hålla tyst om också. Man måste inte berätta allt man nånsin har gjort och varenda person man har legat med. 


    Ett exempel: När jag var på restaurang ganska sent med två tjejkompisar när jag var gravid klagade han på att jag var ute på krogen, jag sa att det är en restaurang med massa barnfamiljer som jag har varit på med mina barn flera gånger , då sa han att det visst är en bar för han hade supit där och haft sex med en tjej på toaletten.. Hade kunnat leva hela mitt liv utan att veta att han har haft sex på en restaurang där jag brukar äta med barnen. Men sån är han tyvärr , han berättar mycket som man inte vill höra. 

  • Anonym (Åldersfixerad)

    Tycker du är rätt åldersfixerad. 

    Folk är olika mogna oavsett ålder. Vet 17-åringar som varit som tanter och gubbar och 40+ som varit som tonåringar. 

    En vän och hennes man har en åldersskillnad på 15 år. Första gången de träffades (men inget hände) var hon 15 och han 30. De blev ihop ungefär 10-15 år senare, är det också udda eller icke godkänt? Han fortfarande ungdomlig (på ett positivt sätt) och hon hade mognat betydligt när de sprang på varandra igen. Numera vuxna barn och hänger fortfarande ihop. 

  • Anonym (Inte smart)
    Anonym (TS) skrev 2024-05-06 21:17:01 följande:

    Ja det har du rätt i , tyvärr är det inte hans starka sida att avgöra vad man kanske kan hålla för sig själv eller prata med sina killkompisar om istället ..Det har varit annat också typ detaljer om gamla ligg eller ex fast jag har sagt till honom att jag inte vill veta. Det här hade han gärna fått hålla tyst om också. Man måste inte berätta allt man nånsin har gjort och varenda person man har legat med. 


    Ett exempel: När jag var på restaurang ganska sent med två tjejkompisar när jag var gravid klagade han på att jag var ute på krogen, jag sa att det är en restaurang med massa barnfamiljer som jag har varit på med mina barn flera gånger , då sa han att det visst är en bar för han hade supit där och haft sex med en tjej på toaletten.. Hade kunnat leva hela mitt liv utan att veta att han har haft sex på en restaurang där jag brukar äta med barnen. Men sån är han tyvärr , han berättar mycket som man inte vill höra. 


    Det känns som att fokus bör ligga mer på hur och varför han uttrycker sig så istället för att han haft sex med en 17-åring när han var 24.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Åldersfixerad) skrev 2024-05-06 21:22:16 följande:

    Tycker du är rätt åldersfixerad. 

    Folk är olika mogna oavsett ålder. Vet 17-åringar som varit som tanter och gubbar och 40+ som varit som tonåringar. 

    En vän och hennes man har en åldersskillnad på 15 år. Första gången de träffades (men inget hände) var hon 15 och han 30. De blev ihop ungefär 10-15 år senare, är det också udda eller icke godkänt? Han fortfarande ungdomlig (på ett positivt sätt) och hon hade mognat betydligt när de sprang på varandra igen. Numera vuxna barn och hänger fortfarande ihop. 


    Men snälla , hur många gånger ska jag behöva skriva det. En 25-åring och 40-åring är inte fel. 15 års ålderskillnad är inte fel när båda är vuxna. 10-15 år senare , då var hon 25-30. Varför i hela världen skulle det vara fel? Jag dejtade som sagt en 48-åring när jag var 26. 

    Att ha sex med ett barn när man är vuxen tycker jag däremot är fel.. och det var det han gjorde. Ja en 17-åring är ett barn enligt lagen. Hade han bott i USA hade han antagligen fått fängelse för det. Och visst , hade han varit 18-19 eller 20 hade det varit skillnad.

    Sista gången jag skriver det här nu, det är INTE 7 års ålderskillnad som är fel utan att personen han låg med inte var vuxen medan han var vuxen med god marginal. 7 års åldersskillnad när båda är vuxna är inget konstigt , 7 års ålderskillnad när den yngre inte är vuxen är ganska äckligt tycker jag, du får tycka annorlunda om du vill. 
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (TS) skrev 2024-05-06 21:02:05 följande:

    Ja det där med åldersskillnad är svårt , vad som känns ok eller inte. Det går ju inte direkt att säga generellt att en viss ålderskillnad är ok och dra en tydlig gräns. 5 år t.ex är ju en ganska obetydlig ålderskillnad när det är en 35-åring och en 40-åring men inte alls när är en 15-åring och en 20-åring. 10 år i 30-40-årsåldern kanske inte känns som så mycket men när man är yngre kan det vara  mycket och även när man är äldre , det kan vara jättestor skillnad på en 70-åring och en 80-åring. 


    22 år är mycket.. tyckte det då också och jag var egentligen inte riktigt kär i honom utan det handlade mer om status och pengar. Men tycker samtidigt inte riktigt att han gjorde något fel eftersom jag var vuxen (med god marginal , hade varit väldigt stor skillnad om jag nyss hade fyllt 18). Man kan tycka att han var gubbsjuk osv men för mig känns det värre med en nästan 25-åring och en tonåring som inte ens har blivit vuxen. Men alla har ju rätt att tycka olika. 


    Gubbsjuk var ditt ex definitivt. 48-åringen alltså. Men ingen av er gjorde ju något olagligt, inte 24-åringen och 17-åringen heller. Om det var lämpligt kan däremot diskuteras.

    Min poäng var att det generellt förmodligen är betydligt mindre skillnad på en 17-åring och en 24-åring, än en 26-åring och en 48-åring. En 17-åring är som sagt nästan myndig och kommer att "växa ifatt" 24-åringen. Eller så tar det slut, som många relationer.

    Kommer en 26-årig tös någonsin att växa ifatt sin 48-årige gubbe? Tveksamt. I mognad och erfarenheter kanske, men när hon är 40 är han nästan pensionär. De kommer aldrig att vara på samma våglängd.

    Men vi tycker olika och är väl alla färgade av våra erfarenheter. Min mamma var 25 när hon träffade min pappa, som var 39. Det skilde alltså 14 år. Han var över 40 när jag och min syster föddes. Vi hade aldrig problem med hans ålder, men jag kan i efterhand tycka att det var ganska stor åldersskillnad mellan honom och mamma.

    I ert fall skilde det 8 år till. Jag dömer dig inte, ni var som sagt vuxna och gjorde inget olagligt. Men det gjorde inte din man heller. Jag kan förstå de i tråden som tycker att du kastar sten i glashus när du reagerar så starkt på det din man gjorde, som 24-åring med en nästan vuxen tjej som han dessutom trodde var äldre än hon var.
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (TS) skrev 2024-05-06 21:17:01 följande:

    Ja det har du rätt i , tyvärr är det inte hans starka sida att avgöra vad man kanske kan hålla för sig själv eller prata med sina killkompisar om istället ..Det har varit annat också typ detaljer om gamla ligg eller ex fast jag har sagt till honom att jag inte vill veta. Det här hade han gärna fått hålla tyst om också. Man måste inte berätta allt man nånsin har gjort och varenda person man har legat med. 


    Ett exempel: När jag var på restaurang ganska sent med två tjejkompisar när jag var gravid klagade han på att jag var ute på krogen, jag sa att det är en restaurang med massa barnfamiljer som jag har varit på med mina barn flera gånger , då sa han att det visst är en bar för han hade supit där och haft sex med en tjej på toaletten.. Hade kunnat leva hela mitt liv utan att veta att han har haft sex på en restaurang där jag brukar äta med barnen. Men sån är han tyvärr , han berättar mycket som man inte vill höra. 


    Det här låter som ett betydligt större problem än att han som 24-åring hade sex med en 17-åring.

    Han låter ganska gränslös.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (TS) skrev 2024-05-06 19:42:03 följande:
    Håller med faktiskt .. hade det varit så att han visste om det hade jag faktiskt gjort slut direkt. Alla behöver inte tycka det är rimligt men jag hade inte klarat av att vara tillsammans med en man som medvetet raggade på tonårstjejer när han var 24. Hade blivit för äcklad. Det är så jag känner och alla behöver inte tycka likadant. 
    Nåja, jag hade på gymnasiet en kamrat som var tillsammans med en 23-åring när hon var 16, deras relation hade börjat året innan när de var 22 respektive 15. De gifte sig senare, fick tre barn och är gifta ännu. Känner även ett liknande fall där hon var 17 och han 25 när de träffades, de är också fortfarande tillsammans idag när hon är 56 och han snart pensionär... Så det KAN gå bra.

    I Sverige förr i tiden giftes 15-16-åriga flickor ofta bort med vuxna män (ibland till och med GAMLA män, men det var säkert mindre kul för flickan). Och då kom purbertetsutvecklingen ändå senare än idag, så 15 år på 1500-talet motsvarar nog 13 år idag. Å andra sidan var flickorna säkert mognare psykiskt, då de länge varit tvungna att hjälpa till med hushållsarbetet och passa småsyskon när de var 15, i värsta fall också redan varit piga hos någon främmande familj.

    Det som talar emot din snubbe är väl i så fall att han hade många olika. Att han inte var seriös med den här tjejen. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (XXX) skrev 2024-05-06 21:45:51 följande:
    Nåja, jag hade på gymnasiet en kamrat som var tillsammans med en 23-åring när hon var 16, deras relation hade börjat året innan när de var 22 respektive 15. De gifte sig senare, fick tre barn och är gifta ännu. Känner även ett liknande fall där hon var 17 och han 25 när de träffades, de är också fortfarande tillsammans idag när hon är 56 och han snart pensionär... Så det KAN gå bra.

    I Sverige förr i tiden giftes 15-16-åriga flickor ofta bort med vuxna män (ibland till och med GAMLA män, men det var säkert mindre kul för flickan). Och då kom purbertetsutvecklingen ändå senare än idag, så 15 år på 1500-talet motsvarar nog 13 år idag. Å andra sidan var flickorna säkert mognare psykiskt, då de länge varit tvungna att hjälpa till med hushållsarbetet och passa småsyskon när de var 15, i värsta fall också redan varit piga hos någon främmande familj.

    Det som talar emot din snubbe är väl i så fall att han hade många olika. Att han inte var seriös med den här tjejen. 

    Ja det var mer accepterat och vanligare förr i tiden. Du skriver om nån som är 56 nu.. då var det alltså för 40 år sen ungefär .. det är stor skillnad mot nu. 


    Vet inte vad det har för betydelse att det kan gå bra och sluta med att de gifter sig och skaffar barn. Uppenbarligen gifte sig inte min kille med henne och han fick sitt första barn när han var 30 med mig. Och jag hade tyckt det var ännu värre om han hade blivit tillsammans med henne när han visste att hon var 17. 


    Det handlar inte om att jag vill förbjuda det eller att jag lägger mig i vad andra gör, kul att det har gått bra för dom du känner.. men nu handlar det om att jag blir äcklad av att en man JAG lever tillsammans med har gjort det och hur jag ska hantera det.. 

    Jag har inte barn med nån av dina vänner , jag lever inte tillsammans med dom och jag ligger inte med dom så vad dom har gjort spelar inte så stor roll för mig. 

  • Anonym (TS)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-05-06 21:43:04 följande:
    Det här låter som ett betydligt större problem än att han som 24-åring hade sex med en 17-åring.

    Han låter ganska gränslös.
    Ja det är han verkligen , hans vänner har till och med försökt stoppa honom nån gång när han var full och började berätta nån historia om nått gammalt ligg , de tyckte inte man behöver prata om sånt med sin tjej, 

    Vi har pratat om det och han har sagt att han bara är ärlig men jag håller inte med .. visst , om jag t.ex frågar om han har varit otrogen vill jag såklart att han är ärlig. Men att vara ärlig betyder inte att man måste berätta en massa detaljer om sitt sexliv innan man träffades. Jag förstår såklart att han inte har levt i celibat innan vi blev tillsammans , jag har ju till och med barn sen innan .. men tycker helt enkelt inte man behöver berätta en massa detaljer om inte partnern vill veta.

    Det var en annan gång när vi tittade på TV och jag sa att jag gillar göteborgska för de låter så glada, då sa han att när han hör den dialekten tänker han på en tjej han hade sex med på en parkeringsplats i Spanien. Det var bara ett exempel. Vissa kanske inte tycker det är nått problem men jag vill helst inte höra sånt.. menar såklart inte att problemet är att han gjorde det , det var ju långt innan vi träffades utan problemet är att han berättar det. 

    Det är mycket annat också , det är absolut inte bara pga det han sa idag som jag har tänkt på att separera.. men det är inte lätt med en liten heller så vi får se. Jag förstår att jag kanske överreagerade när det gäller det här.. det blev iförsej inte nått jättebråk utan jag sa mest att jag önskar jag inte hade fått höra det och frågade om han slutade träffa henne efter han fick veta hennes ålder:. Det mesta jag har tänkt har jag hållit för mig själv .. eller skrivit här . 
  • Anonym (Hj)
    Anonym (TS) skrev 2024-05-06 16:23:36 följande:
    Mitt barns pappa berättade att han hade sex med en 17-åring när han var 24

    Nu är vi båda ungefär i 35-årsåldern, jag är 3 år äldre än han. Vi pratade om en kändis som hade blivit anklagad för att hålla på med tonåringar och då sa han det. Fast han sa att hon ljög om sin ålder och sa att hon var 20 , såg mycket äldre ut, var lika lång som han (konstigt när han är över 185) och att han slutade träffa henne när hon sa hur gammal hon var.. är inte 100% säker på att jag tror på det.. Och samtidigt verkade han inte tycka det var så farligt eftersom han var ung. Men en 24-åring är ändå en vuxen man och en 17-åring är inte vuxen. 

    Vet att det är lagligt i Sverige iallafall men jag blir äcklad och önskar jag inte hade vetat om det. Har själv en dotter från ett tidigare förhållande i den åldern. Och när jag själv var 17 låg jag med en 23-åring som hade supit ner mig på nån fest, mådde ganska dåligt efteråt. Har för mig att han hade ljugit om sin ålder men jag fick syn på hans leg. 


    Det har varit ganska skakigt mellan oss pga andra saker och jag känner nästan att jag vill göra slut på grund av det här men det kanske är överdrivet? Som att det var spiken i kistan ungefär .. Vi har ett litet barn tillsammans .. Hur tänker ni? Överreagerar jag? Eller hur hade ni känt? 


    Han har träffat en del ganska mycket yngre tjejer innan mig också (men vuxna så det är ju inget fel egentligen) och han har varit med jämngamla och äldre också. 


     


    Detta är inget att snurra in dig på.
    hände långt innan ni träffades och han var ung 

  • Anonym (TS)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-05-06 21:39:12 följande:
    Gubbsjuk var ditt ex definitivt. 48-åringen alltså. Men ingen av er gjorde ju något olagligt, inte 24-åringen och 17-åringen heller. Om det var lämpligt kan däremot diskuteras.

    Min poäng var att det generellt förmodligen är betydligt mindre skillnad på en 17-åring och en 24-åring, än en 26-åring och en 48-åring. En 17-åring är som sagt nästan myndig och kommer att "växa ifatt" 24-åringen. Eller så tar det slut, som många relationer.

    Kommer en 26-årig tös någonsin att växa ifatt sin 48-årige gubbe? Tveksamt. I mognad och erfarenheter kanske, men när hon är 40 är han nästan pensionär. De kommer aldrig att vara på samma våglängd.

    Men vi tycker olika och är väl alla färgade av våra erfarenheter. Min mamma var 25 när hon träffade min pappa, som var 39. Det skilde alltså 14 år. Han var över 40 när jag och min syster föddes. Vi hade aldrig problem med hans ålder, men jag kan i efterhand tycka att det var ganska stor åldersskillnad mellan honom och mamma.

    I ert fall skilde det 8 år till. Jag dömer dig inte, ni var som sagt vuxna och gjorde inget olagligt. Men det gjorde inte din man heller. Jag kan förstå de i tråden som tycker att du kastar sten i glashus när du reagerar så starkt på det din man gjorde, som 24-åring med en nästan vuxen tjej som han dessutom trodde var äldre än hon var.

    Jo visst jag förstår att man kan tänka så.. 
    Tycker inte 14 års åldersskillnad är nått fel om båda är vuxna som dina föräldrar var. Men sen kan det ju bli problem ändå eftersom man inte är riktigt på samma nivå.


    Det skilde 20 år mellan min morfar och mormor , tror de kanske var 25 och 45 ungefär när de träffades och båda hade barn sen innan. Tycker inte han gjorde fel men mamma har berättat att de liksom inte kändes som ett par, sov i olika sovrum och att det kanske inte var så kul för mormor sen när han blev äldre .. och jag fick aldrig träffa min morfar för han dog långt innan jag föddes. Så det kan absolut bli problem med för stor ålderskillnad även om båda är vuxna.

    Får väl försöka släppa det för han har ju inte gjort nått fel eftersom han inte visste. Men önskar verkligen att jag inte hade hört det. Precis som när det gäller en del annat han har berättat. 

  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (TS) skrev 2024-05-06 22:53:18 följande:

    Jo visst jag förstår att man kan tänka så.. 
    Tycker inte 14 års åldersskillnad är nått fel om båda är vuxna som dina föräldrar var. Men sen kan det ju bli problem ändå eftersom man inte är riktigt på samma nivå.


    Det skilde 20 år mellan min morfar och mormor , tror de kanske var 25 och 45 ungefär när de träffades och båda hade barn sen innan. Tycker inte han gjorde fel men mamma har berättat att de liksom inte kändes som ett par, sov i olika sovrum och att det kanske inte var så kul för mormor sen när han blev äldre .. och jag fick aldrig träffa min morfar för han dog långt innan jag föddes. Så det kan absolut bli problem med för stor ålderskillnad även om båda är vuxna.

    Får väl försöka släppa det för han har ju inte gjort nått fel eftersom han inte visste. Men önskar verkligen att jag inte hade hört det. Precis som när det gäller en del annat han har berättat. 


    Som sagt, hans största fel verkar vara att käften glappar. Har han alltid varit sån? Hur är han i övrigt?
  • Dimisi

    Han verkar söka bekräftelse för sina erövringar. Han vill kanske att du ska se honom som en hunk som andra kvinnor skulle vilja lägga vantarna på.

    Om han klarar att hålla sig trogen och är en bra pappa och partner i övrigt, kan du prova att ge honom den bekräftelse han längtar efter. Typ: Såklart hon inte kunde motstå dig älskling, men nu är det jag som får dig.

    Det kanske räcker för att han ska känna sig het samtidigt som han är ansvarsfull familjefar. Om det inte känns som en för stor uppoffring för dig, kan det vara värt det för att slippa de återkommande bråken.

Svar på tråden Mitt barns pappa berättade att han hade sex med en 17-åring när han var 24