• Anonym (Nojig morsa)

    Jag är orimligt nojig när 9-åringen är på läger. Hur ska jag bli av med katastroftankarna?

    Mitt barn är snart 10 år och lever i princip för scouterna. Han har varit med där i snart 2 år och åker på fyra övernattningar per år, trots det kan jag inte vänja mig vid att han åker iväg. Är det dagtid är det inga problem, men vid övernattningar så blir jag är orimligt nojig på ett plan som inte känns sunt.

    Han åkte ikväll och kommer hem på söndag eftermiddag. Jag har kollat packningen 1 miljon gånger men har ändå katastroftankar kring att han (läs jag) har glömt packa ner något viktigt. Jag är skiträdd för att han ska skada sig (jag vet att ledarna är kanonbra om det skulle hända - förra lägret kom han hem med bandage över hela handen eftersom han skurit sig i tummen, men såret var väldigt rent och fint) De har plockat fästingar på honom och hjälpt honom med massor av saker, men ändå kan jag inte sova eller äta eller göra någonting när han är borta, eftersom hela jag är full av katastroftankar.


    Min man tycker att det är apjobbigt. Han vill att vi ska hitta på något kul, men jag kan inte slappna av. Jag vet att jag är orimligt och överdrivet nojig, men kan heller inte sluta vara så fruktansvärt orolig. Hur gör man för att bli av med katastroftankarna i sådana här lägen?

  • Svar på tråden Jag är orimligt nojig när 9-åringen är på läger. Hur ska jag bli av med katastroftankarna?
  • Anonym (Mamma Mu)

    Vad stark du är som släpper iväg honom trots dina katastroftankar! Du låter dem inte sätta stopp för sunda och viktiga upplevelser för sonen. Det är att sätta sitt barn först och du ska ha cred för det. Jag vet föräldrar som inte släpper iväg sina barn på läger just för att de själva inte kan hantera sina känslor om det hela.

    Katastroftankarna du har tror jag är rätt vanliga, men du verkar ha dem i lite högre grad än normalt. Alltså, när mina barn åker iväg så visst är jag orolig och visst saknar jag dem, men det är helt hanterbart. Kanske är det något som du skulle behöva prata med någon om?

    Annars kan du försöka att kanske hålla dig väldigt upptagen och i farten för att inte låta tankarna ta över?

    Kanske kan det funka att avsätta en bestämd tid, tex 10 minuter på morgonen, just för att oroa dig. Sätt dig ner och känn riktigt efter under den tiden, men sedan är det nog och du motar bestämt bort destruktiva tankar efter det. 

    Ett annat sätt är att, när en katastroftanke kommer så namnger du den. Nu tänker jag en katastroftanke. Det känns jobbigt/fruktansvärt/frustrerande eller vad det nu kan vara. Sedan släpper du den.

  • OlgaElvira
    Anonym (Mamma Mu) skrev 2024-05-08 23:23:40 följande:

    Vad stark du är som släpper iväg honom trots dina katastroftankar! Du låter dem inte sätta stopp för sunda och viktiga upplevelser för sonen. Det är att sätta sitt barn först och du ska ha cred för det. Jag vet föräldrar som inte släpper iväg sina barn på läger just för att de själva inte kan hantera sina känslor om det hela.

    Katastroftankarna du har tror jag är rätt vanliga, men du verkar ha dem i lite högre grad än normalt. Alltså, när mina barn åker iväg så visst är jag orolig och visst saknar jag dem, men det är helt hanterbart. Kanske är det något som du skulle behöva prata med någon om?

    Annars kan du försöka att kanske hålla dig väldigt upptagen och i farten för att inte låta tankarna ta över?

    Kanske kan det funka att avsätta en bestämd tid, tex 10 minuter på morgonen, just för att oroa dig. Sätt dig ner och känn riktigt efter under den tiden, men sedan är det nog och du motar bestämt bort destruktiva tankar efter det. 

    Ett annat sätt är att, när en katastroftanke kommer så namnger du den. Nu tänker jag en katastroftanke. Det känns jobbigt/fruktansvärt/frustrerande eller vad det nu kan vara. Sedan släpper du den.


    Bra råd, det är också denna metod jag använt för att hantera ångestattacker. Jag låter det komma, tänker ?nu kommer en attack? jag vet att jag kommer ur den. Det är ungefär som när man badar i havet och det kommer en stor våg som slår omkull mig, det är jobbigt men vågen rullar bort och jag kommer upp.
    All respekt till TS som är så medveten och klarar av att hantera det på ett sätt som inte begränsar barnet. 

  • Anonym (Fint)
    Anonym (Mamma Mu) skrev 2024-05-08 23:23:40 följande:

    Vad stark du är som släpper iväg honom trots dina katastroftankar! Du låter dem inte sätta stopp för sunda och viktiga upplevelser för sonen. 


    Detta ts, är precis som "Mamma Mu" säger, storartat. Heja dig! 
Svar på tråden Jag är orimligt nojig när 9-åringen är på läger. Hur ska jag bli av med katastroftankarna?