Anna Wilsby

Hej Marie!Vad roligt att du hade glädje av boken ”Innan du föder” ...

Profylax

Tigermor från Kina!!!

Välkommen till Minbebis, skriv en kort presentation om dig själv för att komma igång här i Nykomling!

Tigermor från Kina!!!

Inläggav tigermor 13 nov 2011, 16:24

Hej alla glada människor därute.
Vi har äntligen fått vår efterlängtade internet 100/100 inkopplat i fredags efter att ha väntat i över 8 månaders tid.
Måste erkänna att det var en jobbig och tuff period utan att vara inkopplade mot omvärlden. Mitt barn växer så fort nästan som om man hinner inte uppleva allt hon gör. Därför vill jag fånga varje ögonblick i hennes utveckling har jag filmat de bästa stunderna, dessa videoklipp lägger jag i min blogg så ni kan få ta del av min glädje och även vardag som mammaledig. Jag bloggar om mitt liv som kines från ShangHai, föräldraskap, kulturskillnaden i barnuppfostran samt resa och nöje. Vi älskar att resa världen över och uppleva det goda som livet kan erbjuda.
Nu har vi fått barn men vi vill fortfarande resa. I min blogg kommer jag även att skriva om resande med spädbarn, råd, tips, upplevelser och bra att tänka på inför resa.
Ni är så hjärtligt välkomna att läsa om min blogg.
Ps. Lämna gärna en kommentar! ^.*

http://WWW.TIGERMOR.BLOGSPOT:COM
tigermor
Nykomling

BF: 120830
Status: Väntar mitt andra barn

Re: Tigermor från Kina!!!

Inläggav tigermor 21 nov 2011, 14:55

E :shock:
Ettbarnspolitiken fortfarande tillämpas idag med tanke på att det fattas folk redan som kan ta hand om den växande ålderdomen och generationsskifte i olika yrke kommer att drabbas hårt.
När myndigheten ställer krav på barnafödandet till ett barn per hushåll så vill de flesta familjerna skaffa pojkar framför flickor. I den kinesiska kulturen är pojkarna som bor kvar hemma och ta efter familjen medan flickorna flyttar hem till den hon gifter sig med och tar hand om dennes familj. Därför ser många att få en flicka är lika som bortkastade tid och energi.
Men faktum är att nu har Kina ett stort problem att det inte finns tillräckligt många flickor i landet vilket medför andra konflikter som till exempel människohandeln, människosmugglare rövar bort flickor från olika delar i landet och säljer dom till familjer vars söner har svårt att hitta en fru.

Det finns en verklighetsbaserad dokumentärfilm som heter Blind mountain, inspelades 2009 i Kina. Filmen är stark rekommenderat!!!
Besök gärna min blogg rörande barn, föräldraskap och resande. http://www.tigermor.blogspot.com
tigermor
Nykomling

Re: Tigermor från Kina!!!

Inläggav tigermor 24 nov 2011, 21:38

Ohaiyo!!!
Yokoso to my life videoklipp i youtube.

http://www.tigermor.blogspot.com
tigermor
Nykomling

< Återgå till Nykomling

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm