Madeleine Kil...

Det är vanligt med tryck nedåt och du anger orsaken själv. Det har...

Barnmorskan

Till er gravida i tredje trimestern - om fosterrörelser

Frågor och tankar om bebisen i magen. Ladda upp din ultraljudsbild här

Till er gravida i tredje trimestern - om fosterrörelser

Inläggav Milliondollars 12 okt 2011, 10:02

Hej!

Jag är lite nyfiken på hur fosterrörelser förändras ju längre i graviditeten man kommer. Jag är i vecka 28 nu och känner bebisen med jämna mellanrum, det är starka rörelser men det är fortfarande ganska "mjuka" rörelser som att den gör volter mer än att den sparkas. Häromdagen var första gången jag kände en ordentlig kick. Det sägs ju att sparkarna faktiskt kan göra ont, jag undrar när i graviditeten det kan börja göra ont? Det jag känner är långt ifrån smärta.

Så för er som är i slutet av graviditeten: När gick rörelserna från att vara starka men ganska mjuka - till att bli riktigt hårda sparkar eller "slag"? Kan tillägga att jag har moderkakan i bakvägg, började känna fosterrörelser i vecka 18 ungefär. Skriv gärna vilken vecka ni är i också!

Tack på förhand!
Milliondollars
Stammis

Re: Till er gravida i tredje trimestern - om fosterrörelser

Inläggav PiperH 12 okt 2011, 10:26

Hej

Jag är inte så långt gången i denna graviditet, men från min förra minns jag mycket väl att jag ALDRIG kände några "smärtsamma" rörelser faktiskt. :roll: Jag fick buffar och knuffar och ibland blev magen "sned", :lol: men jag fick aldrig ont av rörelserna. Hade ändå en ganska livlig krabat i magen...han sparkade bla bort ctg:n vid två olika tillfällen till exempel och så nära som en halv timma innan det planerade snittet dansade han lambada eller något i magen så mycket var det. Sista rörelsen jag kände var på väg in på OP :lol:

Så det är nog olika beroende på hur de ligger pluttarna i magen...Vår snubbe låg i säte (efter att ha "testat" rätt läge ett tag först så vände han sig om) :lol: ...därav det planerade sittet...

Lycka till med magen! :)

Ha det gott
Användarvisningsbild
PiperH
Alltid online

Status: Mamma till finaste Emil

Inläggav saferide 31 okt 2011, 11:19

Jag kände smärtsamma sparkar förra gången, men det kan nog ha med att göra hur stor bebisen är och hur stor man själv är samt hur bebisen ligger. :)
Användarvisningsbild
saferide
Alltid online

Inläggav Mullemamman 31 okt 2011, 14:21

Hur man upplever fosterrörelser beror väldigt mycket på dels hur stor man själv är och hur stort barnet är..

Jag är inte särskilt lång (1.62) och det gör att sparkarna kan kännas rätt rejält mot slutet - bebisen har ju liksom inte så stor yta att sträcka ut sig på :) Är nu i v39 men minns inte exakt när sparkarna började kännas mer - det är några veckor sedan nu..
http://minbebis.com/blogg/mullemamman

Mamma till:
Plutten född juni 2007
LillaTjejen född november 2008
Lillprinsen född mars 2010
Minstingen född november 2011

MF juni 2009 i v7, därefter direkt gravid med Lillprinsen
Användarvisningsbild
Mullemamman
Alltid online

Status: 4-barnsmamma, Gift

Inläggav Danem 01 nov 2011, 21:41

Det har som aldrig gjort ont för mig, jag vet att många fått hårda sparkar på revbenen eller blåmärken av livliga bebisar men inte jag.
Jag är kort så det har inte funnits så mycket utrymme för barnen men ingen av dem har någonsin sparkat mig på revbenet haha

Första barnet höll mycket på långt ner i magen och gjorde mycket kullerbyttor innan han blev för stor för att göra det. Aldrig några hårda sparkar som gjorde ont utan det var mest boxningar och snabba men samtidigt mjuka sparkar :)

Andra barnet var inte alls sparkig och boxig utan där var det mycket mjuka rörelser, knappt några kullerbyttor men däremot ofta hicka.
Däremot så kittlades det massor ibland, speciellt på kvällarna där nån gång efter vecka 34. Jag vet inte vad hon höll på med egentligen men oj vad jag skrattade. Jätteknasigt att bli kittlad från insidan.. :lol:
Mamma till två fantastiska barn

Bild Bild

MIN FANTASTISKA BLOGG!
Användarvisningsbild
Danem
Alltid online

BF: 090413
Status: Stolt mamma till två snyggingar! :)

< Återgå till Bebisen i magen & ultraljud

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm