Teresa Hellgren

Hej Erika! För några år sedan pratade jag med en barnallergolog p...

Kostrådgivare

TIPS! på bra saker att köpa innan BF !!

Här diskuteras shopping gravid, mamma och barnprylar.

TIPS! på bra saker att köpa innan BF !!

Inläggav Jenima 11 dec 2007, 11:29

Nu ligger listan uppe på rätt plats! Lättare för er newbisar att hitta den :) Nu har jag lagt till vad som kan va bra att ha med till Förlossningen också!

Till Mamma
AmningsBH ggr 2!(eller fler, de blir blöta)
Amningsinlägg
Amningskudde(absolut inte nödvändigt men ganska skönt :) )
Amningspump
Amningskupa (när du ammar med ena bröstet rinner det mkt i andra)
XL Bindor
Trosskydd
Färdiglagad mat i frysen(inte mkt tid över till matlagning)
Vattenflaska(man blir otroligt törstig av att amma, skönt att ha en flaska stående vid sängen och en att ha med i skötväskan när du är ute)

Till Skötsel
Förvaringsalt. (skåp, hyllor el. korgar)
Skötbord (alt. skötbädd på bänk, tvättmaskin)
Blöjhink
Blöjor (1pkt newborn 2-4kg 1pkt baby 3-6kg)
Salva (för rödlätta rumpor)
Zinksalva (för blåsor och blöjeksem)
Tvättlappar (torra för hemmet och blöta för skötväskan)
Badbalja ( gärna med en badhjälp för att bespara era ryggar)
Barn/Bad olja
Badhandduk
Div kläder(Boddys är toppen! ej för många i de små strlk dom växer ur dom väldigt fort)

Till Transport
Barnvagn (med alla tillbehör, åkpåse, lift ex)
Bilbarnstol (köp helst inte begagnad bilbarnstol, man kan aldrig vara säker på att den inte har blivit krockad, och då inte kan garantera säkerhetskvaliten)
Solskydd (till bilfönstren och till bilbarnstolen.)
Bärsele/Bärsjal
Skötväska(förslagsvis en med måånga fack)
Resesäng (inte livsnödvändigt men bra att ha stående hos farmor eller ha med på resor, en hårdlift fungerar också bra så länge bebben passar)

Till Sömn
Spjälsäng
Spjälskydd
Filt
Kudde
Sängkläder
-lakan
-örngott
-påslakan
-madrasskydd
Pyjamas/Sovpåse (sovpåse är ett bra alternativ om bebben vaknar på natten och beöver ny blöja, blir mindre störning för h*n då)
Mobil
Napp (flera olika!)

Till Lek/Fritid
Babysitter (reglerbar!)
Babygym
Mjukisdjur (utan påsydda ögon och nosar)

Lite längre fram
Hoppgunga
Gåstol
Gåvagn
Bitleksaker

Övrigt
Modersmjölksersättning
Termometer feber/bad
Snorsug
Nappflaska med anpassad dinapp (Skall du inte amma behöver du ung. 4-5 flaskor)
Trasor/små handdukar- för alla spyer och rapningar
"Mitt första år"
Behållare till infrysning av bröstmjölk

Med till Förlossningen/BB

Till mamma

- mjukisdress (gärna 2 uppsättningar)
- pyjamas
- innetofflor
- amningsbh
- amningsinlägg
- underkläder (Vissa sjukhus förser er med stora nättrosor, dom är jättebra dom första dagarna, så "låna" gärna med er ett par hem)
- bindor(sjukhuset förser er med stora bindor som påminner om blöjor, dessa är super dom första dagarna när du blöder som mest)
- nessesär (med det du tror du behöver på bb)
- kamera
- betalkort(mynt)
- tidningar
- godis
- CD
- mvc journal
- leg.
- patientbricka
- förlossningsbrev

Till bebben
- pyjamas/sovpåse (se ovan ang. sovpåse)
- 3st boddys
- 2st byxor till bebben (dom spyr en del)
- 1par strumpor
- mössa
- filt
- beroende på årstid; ytterkläder

"better to be safe then sorry" :)

Mycket kan man få eller köpa begagnat för det är en stor kostnad om man skall köpa allting nytt, det jag verkligen pushar för är att ni lägger pengar på en ny och säker bilbarnstol för det händer så många olyckor med barn som har defekta eller felmonterade bilbarnstolar.

Ni får gärna komma med förlag till något ni tycker ska vara med på listan. Hoppas det kan hjälpa nån i alla fall :D
Jenima

Inläggav *nea 11 dec 2007, 11:53

Jag undrar ifall det är något som ni som fått barn rekommenderar att man köper nytt. Vi har nog tänkt köpa i stort sett allt begagnat. Delvis för att det är mer ekonomiskt, men också för att inte bidra till konsumtionshysterin och spara planeten lite nyproduktion. Tom tygblöjor och amningspumpar finns ju begagnat och de går ju att tvätta/sterilisera. Vad tror ni?
Jag tänker att förbrukningsvaror som nappar, salvor och sånt behöver köpas nytt och att de mesta textilier (sängkläder, kläder etc.) kan köpas begagnat. Men jag har hört att man bör köpa ny madrass till spjälsäng då de kan bli fuktskadade eller tom mögliga. Och att bilbarnstolen bör vara det för att vara säker på att den inte varit i en krock. Finns det något annat som "måste" vara nytt? Någon som har tips på var man kan hyra bilbarnstol? (Mitt försäkringsboalg, Trygg Hansa, verkar inte ha uthyrning, tyvärr)
Bild
Bild
MF 7 juli -07
MA 25 maj -07, v.12
Användarvisningsbild
*nea
Alltid online

Inläggav *nea 11 dec 2007, 12:01

Jenima, jag tycker din lista är jättebra! Har skrivit av den redan och skall ha den att utgå ifrån.
Bild
Bild
MF 7 juli -07
MA 25 maj -07, v.12
Användarvisningsbild
*nea
Alltid online

Inläggav lilla jag 11 dec 2007, 12:18

*nea: kolla med din Barnmorska om vet vart man kan hyr den första bilbarnstolen.
Jag tycker att man inte behöver köpa allt nytt utan man kan köpa begnat också.
Jag kommer blanda nytt och begnat dels för att spara pengar och det är alltid bra att återanvända det andra inte behöver.
Bild
lilla jag
Alltid online

Inläggav längtar3 11 dec 2007, 12:45

svar på tidigare inlägg. de enda jag tycker att man absolut inte ska köpa begagnat är bilbarnstol som du skrev.. om du inte har en nära slälting då som du känner väl så att du vet att den inte är skadad på något vis..

sen salvor och så är ju också bäst att köpa nytt =) men finns ju alltid billiga affärer :P

har du möjlighet att åka till gekås i ullared så är de ju ett tips. mycket bra saker och billigt :P
Bild
Användarvisningsbild
längtar3
Alltid online

Inläggav shoegal 11 dec 2007, 13:06

Åh, den älskade listan som jag hela tiden länkar till! :) Hade den som mall för min inköpslista :)

*nea: IF hyr ut bilstolar, vi hyr från dem, men de är väldigt stora och tunga och jag ångrar det lite... Vi bor i höghus och har garaget en bra bit från oss, och stolen är för tung att lyfta mellan huset och bilen, så den måste vara kvar i bilen. Jag hade velat ha en med en fast bas (som lämnas i bilen) och sen en stol som man enkelt kan lyfta ur och bära med sig.
Användarvisningsbild
shoegal
Alltid online

Inläggav *nea 11 dec 2007, 14:27

Alltså, vi har ju inte ens en bil :) Men man behöver ju ändå en bilbarnstol för de tillfällena man åker bil (lånar av sambons mamma eller hyr ganska ofta). Så det spelar inte så stor roll hur lätt/tung eller lätt att sätta i den är. Bara den är säker och billig!
Men tack för alla svar, det blir Gekås i vår och fram till dess roar jag mig på blocket och tradera!
Bild
Bild
MF 7 juli -07
MA 25 maj -07, v.12
Användarvisningsbild
*nea
Alltid online

Inläggav Lollo25 11 dec 2007, 15:02

vi hyr vår bilbarnstol av NTF 400kr och man får ha den i nio månader.. kolla hur det funkar hos dig där du bor... din BM vet!!
Bild
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Lollo25
Alltid online

Inläggav madamen 11 dec 2007, 21:51

Tack Jenima för listan!!
Bild
madamen
Stammis

Inläggav madamen 11 dec 2007, 21:52

Jag har hört att NTF även kollar om bilbarnstolen som du tar med dit är krockad tidigare eller ej. Men kolla upp det för säkerhets skull!
Och så vill jag säga att jag blir varm i hjärtat av att höra att det finns likasinnade som inte heller vill bidra till konsumtionshysterin och som vill värna om vår värld. :D
Bild
madamen
Stammis

Nästa

< Återgå till Shopping

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm