-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Tips på god mat för gravida
6 inlägg • Sida 1 av 1
Tips på god mat för gravidaÄr i åttonde veckan just nu och är omväxlande illamående, proppmätt och stormhungrig. Har lite svårt med aptiten & mår dåligt bara av tanken på att jag måste äta.
Provade att äta sushi häromdagen som jag egentligen älskar, men det gick inte alls. Däremot är jag galen i fil med kanel & socker som jag egentligen inte gillar. Äter gärna mjölk med sylt & flingor också. Förstår jag också att jag måste äta lagad mat & tänkte att vi kunde hjälpas åt med mattips & recept. Ikväll åt jag frukostkorv i persiljesås med pressad potatis & det var galet gott. Dessutom är det väldigt lätt att göra. Man gör en bottenredning & späder med grönsaksbuljong, saltar & pepprar. Sedan lägger man i halverade frukostkorvar & hackad persilja & låter det få ett uppkok. Servera med pressad, kokt king-edwardpotatis. Hälsningar från Cina
Re: Tips på god mat för gravidajag är i sjunde veckan o kan bara äta vissa saker, stekt ägg, potatis och sill har jag kunnat äta! I vanliga fall mår jag illa av alla de sakerna.
Re: Tips på god mat för gravidaOj vad olika det kan vara! Stekt ägg skulle inte alls funkat för mig i början. Nu mår jag fortfarande illa i v 17 men äter det mesta som serveras. Det jag är sämst på är grönsaker. Jag gillar allt som är syrligt, äpplen, lime i vattnet, äppelcidervinäger på strimlad vitkål, men oxå allt sött som kakor. Och salt! Saltlakrits o chips. Inte så nyttigt dock
Torsk funkar bra för mig, kokt i just persiljesås med potatis. Det är en väldigt mild smak och (ursäkta äcklet) lätt att kräkas upp om det skulle gå illa. Korv funkar oxå i de flesta former, grillad, kokt eller falukorv i ugn. Är man ute så finns det ju nästan alltid korv med bröd eller pommes att köpa vilket är bra tycker jag. Pommes har oxå funkat hela tiden, tom när jag mådde som sämst. Konstigt för det är ju både friterat och fett. Men kolhydrater är det som funkat bäst för mig. Framför allt potatis! Ena dan delar jag och 2åriga sonen på en halv bit lax, nästa äter jag dubbla portioner spagetti med ost på. Det är väldigt olika. Jag tror huvudsaken är att man får i sig lite av varje, och tillräckligt för att orka med hela dagen. Makrill i tomatsås funkar bra för mig oxå! Bra som middag, dessutom inte så svårt att "laga till". Stekt ägg eller en smörgås till.
Re: Tips på god mat för gravidaEtt mellis som jag är helt helt såld på är bananglass med rostade solroskärnor. Mixa frysta bananer med kakao det blir himmelskt...
Re: Tips på god mat för gravidaBästa frukosten: Mildyoghurt med havregryn och jordgubbsmarmelad som man rör i.
Re: Tips på god mat för gravidaJag är i vecka 8 och mår omväxlande illa och är hungrig.
Kräks inte, men mår illa nästan hela tiden. Har lite svårt för varm mat, då den luktar för mycket. Mild Citronyoughurt som jag rör ner lite hallon i funkar, gröna äpplen och inte så mycket annat just nu är vad jag lever på. Om jag under en stund inte mår illa så försöker jag få i mig proteiner abbas tonfisk har gått ganska bra hittils. Fixar bara inte matos. Oroar mig mest för att jag inte får i mig protein.
6 inlägg • Sida 1 av 1
|